EKOLOGICZNY MLM. OBRÓT

przez Maciej Maciejewski

Chodzi mi po głowie obraz biznesu sieciowego, który jest budowany z klasą. Takiego, w którym każdy czuje się dobrze bez względu na poziom rozwoju swoich kompetencji, zasięg marzeń czy prędkość wzrostu danego network marketingu. Chciałbym, żeby taki biznes MLM był przyjaznym miejscem dla wszystkich – od spokojnych, wyciszonych osób po nawiedzone osobniki z nadmiarem energii (to ostatnie pasuje do mnie, ale tajniaczę się).

Chciałbym, żeby porównując z rolnictwem, nie była to uprawa modyfikowana genetycznie i sowicie faszerowana chemią – taka uprawa na dopingu typu wzrost za wszelka cenę. A jakość gdzie? Przepraszam, nie zrozumiałem pytania. Możesz powtórzyć? A JAKOŚĆ?  Co jakość? Będzie jakoś, za to dużo.

OTÓŻ JA TAKIEGO BIZNESU NIE CHCĘ! NIE CHCĘ JAKOŚ, CHCĘ JAKOŚĆ!

Ja chcę, żeby biznes MLM przypominał uprawy ekologiczne. Trójpolówka, pszczółki, żuczki, dżdżownice. Przyjazna koegzystencja różnych roślin.  I nie gigantyczne areały, tylko mniejsze połacie, za to atmosfera cudowna o jakości i smaku nawet nie wspominając. Co mam na myśli?

Widzisz, obserwuje ja różne, duże biznesy. Widziałem nastawienie na rezultat za wszelką cenę. Widziałem wyciskanie z ludzi ostatnich potów, pogoń za każdym punktem, manipulacje, rozbite rodziny, podkradanie sobie ludzi. I WIESZ CO? TO NIGDY NIE KOŃCZYŁO SIĘ DOBRZE.

Tak powstawały organizacje mutantów, które potem okazywały się chore, aż w końcu się rozpadały. Chore ambicje liderów prowadziły do zachorowań całych grup. Jak epidemia. Pozostawał płacz, zgrzytanie zębów i kiepski obraz biznesu. „Ja tam byłem, to oszołomy” – skądś się takie opinie brały i biorą.

Dlatego dziś zajmiemy się zagadnieniem obrotu w biznesie marketingu sieciowego. Można ten obrót wykreować na dopingu, siedząc na swoich ludziach i wymuszając na nich zakupy na zapas. To totalna bzdura i groźna strategia. Można też nie myśleć o obrocie mając nadzieję, że wydarzy się sam. To będzie obrót samosiejka. Sam się zasiał i popatrz jak ładnie wyrósł. To bajki. Tak nie ma pszepana. Tak nie ma pszepani. Ale można ten obrót zaplanować w uprawie ekologicznej czyli według zasad sztuki uprawiania zdrowego biznesu MLM. Zatem do pracy.

Aby zaplanować i uzyskać pożądany obrót w grupie, potrzebujesz znać 3 wskaźniki w Twoim biznesie:

  1. Jaki jest modelowy poziom obrotu osobistego (czasem zwany aktywność biznesowa) osoby aktywnie budującej biznes (osoba kluczowa)? Ile punktów wartości robi taka osoba? Jakie są rekomendacje? Zwykle   mówimy tu o obrocie 500–1000 PLN/m-c. Sprawdź jak to wygląda w  Twojej firmie i promuj ten wzór. Przy okazji – osoby kluczowe to około 20-30% całości Twojej grupy.
  2. Ile nowych osób miesięcznie powinna wprowadzać do struktury osoba kluczowa? Zwykle mówimy tu o 1-2 osobach. Wiemy też, na jakim obrocie zakupowym wchodzą nowe osoby.
  3. Jaki jest średni miesięczny obrót osób będących w biznesie tylko zakupowo. Możesz to dostać z firmy – dane z całego rynku, albo policzyć w swoim biznesie. Najlepiej dostać z firmy oraz policzyć. Wtedy sprawdzisz, jak wygląda Twoja grupa w porównaniu ze średnią krajową.

ZWYKLE OSOBY KLUCZOWE MAJĄ OBRÓT OSOBISTY CZTEROKROTNIE WYŻSZY OD OBROTU OSOBISTEGO ZAKUPOWICZÓW.

W dowolnym miesiącu w przyszłości, obrót grupowy zawsze będzie sumą:

  • obrotów osobistych osób kluczowych,
  • obrotów osobistych zakupowiczów,
  • obrotów wszystkich nowo wprowadzonych osób w danym miesiącu.

A teraz spójrz… Biznes budowany na dopingu to ciągłe ściganie wszystkich. Róbcie zakupy, więcej zakupów, brakuje Ci tylko parę stówek obrotu do czegoś tam, itp. itd. My tego nie robimy. Już wiemy, czym to się kończy. Tobie też nie radzę.

Obrót ekologiczny powstaje inaczej. Chcesz mieć np. 5000 Punktów obrotu grupowego. Wiesz już, że osób kluczowych jest tylko 20–30 % w biznesie. Pozostali to zakupowicze. Wiesz też, że nie masz ekologicznie wpływu na zakupy osób pasywnych. Oni robią swoje małe zakupy z różną częstotliwością. Osoby kluczowe regularnie wykonują obrót modelowy. Tego też nie zmieniasz. Ale – osoby kluczowe wprowadzają nowych. Od Ciebie zależy, co z tymi nowymi się wydarzy.

Jeżeli szkolisz ludzi, oddajesz ich do systemu, to 20–30% nowych stanie się  nowymi osobami kluczowymi. Jeżeli nic nie zrobisz, to pewnie tylko 5%. A przecież to osoby kluczowe rozwijają biznes! Chcesz mieć dużo osób kluczowych i masz na to wpływ. To jedyne, na co masz wpływ ekologicznie.

Budujesz w grupach świadomość – szkolenia systemowe są ważne. Cały aktywny biznes bierze w nich udział, w tym nowi ludzie. Uczą się, zapalają, zaczynają działać prawidłowo według wzoru sukcesu. O to chodzi. W MLM prowadzonym ekologicznie, aktywni ludzie rozwijają się w sposób zdrowy.

Popatrz dalej… 5000 punktów w miesiącu, które planujesz to 20 osób kluczowych o obrotach 100 PV = 2000 PV. 40 nowo wprowadzonych o obrotach 50 PV na wejściu = 2000 PV. 80 zakupowiczów x średnia 20 PV = 1600 PV. Masz z zapasem 5600 PV. Teraz krok dalej. Z tych 40 nowych, 10 stanie się kluczowymi. Razem masz już 30 kluczowych. 30 pozostałych zostanie zakupowiczami – masz już 110 zakupowiczów. Policzmy.

30 osób kluczowych x 100 PV = 3000 PV. 50 nowych x 50 PV = 2500 PV. 110 zakupowiczów x 20 PV = 2200 PV. Razem = 7700 PV. Widzisz wzór? Wzrost liczby osób kluczowych skutkuje wzrostem obrotu grupy przy zachowanych parametrach obrotów osobistych w każdej grupie biznesowej: osób aktywnych i zakupowiczów.

Nie ciśniesz ludzi. Budujesz biznes pozwalając ludziom rozwijać umiejętności i zachęcając ich do tego. Tworzysz odpowiednie środowisko. Atmosfera wzrostu. Ekologia.

Zachęcam Cię do wykonania ćwiczenia. Weź kalkulator i wykonaj kilka symulacji różnej wysokości obrotu. Zorientuj się jak wygląda algorytm. Będziesz wiedzieć, na czym się koncentrować i jakich liczb potrzebujesz.

Są grupy biznesowe posiadające już policzone wskaźniki wzrostu – tam są wszystkie potrzebne Ci liczby. Można z nich korzystać. Sprawdź, jeżeli istnieją w Twoim biznesie, to je wykorzystuj. Jeżeli nie masz takich, to przygotuj je sam. Sukcesów nam. Pozdrawiam serdecznie. A poniżej krótkie wideo uzupełniające ten materiał:

Autor tekstu od ponad 20 lat aktywnie buduje swój biznes w systemie MLM na terenie wielu krajów. Brał aktywnie udział w tworzeniu pierwszych struktur sieciowych w Polsce w latach 90-tych, później na Ukrainie i w Rosji. Widział rozwój tego biznesu od podstaw na rynkach o różnym potencjale ekonomicznym. W tym czasie jego organizacje rozwinęły się na rynkach zachodniej i wschodniej Europy, a teraz rozwijają się nadal. Prowadzi wykłady w trzech językach i wie, że wiedza praktyczna jest dla osób działających w network marketingu bezcenna. Prowadzi ciekawy blog pod adresem: www.marekstaszko.pl. (foto: Pixabay)

Mogą Cię również zainteresować