EURO 2012. Porady i wskazówki

przez Katarzyna Wagner

W Polsce 10 a na Ukrainie 14 dni – tyle mamy czasu na zwrot rzeczy, która po prostu nam się nie podoba, a kupiliśmy ją w sklepie internetowym. W obu krajach przedsiębiorcy mają określone obowiązki informacyjne.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

186 dni pozostało do pierwszego gwizdka rozpoczynającego rozgrywki Euro 2012. Po losowaniu grup finałowych każdy kibic wie, w którym mieście zagra jego reprezentacja. Może już zacząć rezerwować miejsce w pociągu, samolocie, pokój w hotelu. Wielu z nich zrobi to przez internet. Jakie mamy prawa kupując od polskich czy ukraińskich sprzedawców? Po raz kolejny informują o tym UOKiK i Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse.

Rezerwacje przez internet

Jeżeli wybierasz się na mecz w Polsce czy na Ukrainę i rezerwujesz on-line miejsce w hotelu lub przelot samolotem – zmieniając zdanie nie w każdym przypadku będziesz mógł liczyć na zwrot pieniędzy. W przeciwieństwie do zakupu produktów przez internet – o tym, czy i ile będzie kosztowało anulowanie rezerwacji decyduje przedsiębiorca. Przyjęcie zwrotu biletów samolotowych czy anulowanie rezerwacji i odzyskanie pieniędzy w hotelu zależy tylko od jego dobrej woli. Zanim wybierzesz hotel, sprawdź dokładnie lokalizację, cenę, wyposażenie pokoju i kategorię. Zapytaj, czy trzeba zapłacić dodatkowe koszty (np. za klimatyzację), ile wynosi zaliczka i jaką opcję płatności preferuje sprzedawca. Zawsze żądaj pisemnego potwierdzenia rezerwacji.

Kategoria hotelu

W Polsce i na Ukrainie gwiazdki oznaczają kategorię hotelu. Najniższa – jedna, a najwyższa – sześć. Różnią się ceną, wyposażeniem, lokalizacją. Oprócz tego nocować można w motelach, pensjonatach czy miejscach oferowanych przez osoby prywatne. Uwaga: zanim zamówisz hotel, sprawdź opinie na forach internetowych, portalach oferujących wypoczynek itp. Jeżeli po przybyciu na miejsce okaże się, że pokój nie jest taki, jak na zdjęciach, czy zgodny z zapewnieniami obsługi, masz prawo do reklamacji. Składaj ją od razu, na piśmie kierownikowi obiektu. Problemem, który możesz spotkać jest bariera językowa – może się zdarzyć, że w mniejszych obiektach właściciele nie będą mówić po angielsku. Pamiętaj, że nie możesz reklamować niezgodnego z umową pokoju, gdy korzystasz z oferty innego konsumenta – np. wynajmiesz kwaterę prywatną w domu czy bloku. Możesz składać reklamację, gdy rezerwujesz miejsce w obiekcie, który prowadzi przedsiębiorca – osoba prowadząca działalność gospodarczą. Przed rezerwacją, upewnij się czy nocleg oferuje konsument czy przedsiębiorca.

Zanim zamówisz – sprawdź

Na witrynach sklepów internetowych ukraińskich i polskich musisz znaleźć obowiązkowe informacje przede wszystkim o: imieniu i nazwisku, danych teleadresowych (jest to szczególnie ważne, ponieważ wtedy wiesz, z kim się kontaktować w razie reklamacji albo zwrotu towaru), sposobie składania reklamacji i zwrotów. Ponadto, każdy sprzedawca musi rzetelnie informować o cenie oferowanego produktu, doliczając koszty dostawy. Pamiętaj – podane ceny muszą być cenami brutto, czyli zawierającymi podatek VAT (w Polsce – 23%, na Ukrainie – 20%). Wszystkie te dane muszą zostać potwierdzone konsumentowi na piśmie (dodatkowo na Ukrainie mailowo) najpóźniej w chwili złożenia zamówienia. Jeżeli sprzedawca nie podaje żadnych informacji o sobie, nie wiesz, jak się z nim skontaktować, zastanów się, czy chcesz skorzystać z jego usług.

Zakupy produktów w sieci – zwroty

Na rezygnację z produktu kupionego przez internet, który po prostu Ci się nie podoba, masz: 10 dni, jeżeli kupujesz od polskiego sprzedawcy, 14 dni – od ukraińskiego. Odsyłasz produkt wraz z informacją o tym, że odstępujesz od umowy kupna-sprzedaży. Najlepiej zrobić to listem poleconym za zwrotnym poleceniem odbioru lub za pośrednictwem kuriera.

Czas na zrezygnowanie z zakupów może być dłuższy. Dotyczy to sytuacji, w których sklep nie potwierdził wymaganych przez prawo danych (np. brak adresu, ostatecznej ceny). Wtedy na rezygnację z kontraktu masz trzy miesiące (Polska), 90 dni (Ukraina).

Pamiętaj! Zrezygnować z zakupów w internecie możesz tylko wtedy, gdy kupujesz od przedsiębiorcy. Jeżeli korzystasz z oferty innego konsumenta – to on decyduje, czy przyjmie zwrot. W sytuacji, gdy dostaniesz rzecz bezwartościową, której nie zamawiałeś – powinieneś sprawę zgłosić na policję, ponieważ najprawdopodobniej możesz mieć do czynienia z oszustem.

Płatność

W poprzednim odcinku porad pisaliśmy o tym, że nie w każdym stacjonarnym sklepie można płacić kartą ze względu na koszty, które ponoszą sprzedawcy. Podobnie dzieje się z zakupami w sieci na Ukrainie – sprzedawcy rzadko oferują płatności przelewem. Może się okazać, że jedyną formą płatności będzie opcja przy dostawie. Wynika to z tego, że kupując sprzęt w zwykłym sklepie na Ukrainie trzeba podpisać kartę gwarancyjną lub inny dowód zakupu (np. paragon) przy odbiorze. W przypadku e-zakupów taką możliwość zapewnia opcja z płatnością przy dostawie. Polscy e-sprzedawcy proponują płatność przy obiorze jako jedną z metod zapłaty za towar – obok przelewu, karty kredytowej. Zanim wybierzesz, sprawdź koszty manipulacyjne zagranicznego przelewu, kurs waluty po jakim przelicza bank wartość zamówienia, upewnij się po jakim czasie pieniądze trafią na jego konto.

Bilety na mecz w sieci

Jednocześnie przestrzegamy przed zakupem biletów na aukcjach internetowych, które są oferowane jako bezpłatny dodatek np. do kapelusza, breloczka, szalika lub gratis, pod warunkiem, że konsument poniesie wysokie koszty wysyłki. Każdy kibic powinien pamiętać o tym, że zgodnie z polskim prawem odsprzedaż biletów z zyskiem jest wykroczeniem, za które grozi kara grzywny. Bilet odsprzedać można na specjalnej platformie organizatora rozgrywek.

Gdzie po pomoc?

W przypadku problemów związanych z odrzuceniem reklamacji przez lokalnego sprzedawcę, kłopotów ze znajomością polskiego czy ukraińskiego prawa konsumenckiego, możesz liczyć na pomoc:

W Polsce: rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich, możesz także zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej, pod którym udzielane są bezpłatne porady prawne 800 007 707 (infolinia dostępna z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych z terytorium Polski, od poniedziałku do piątku od godziny 9:00 do 17:00). W czasie rozgrywek piłkarskich obsługa zapewniona będzie także w języku angielskim. Porad udziela także Europejskie Centrum Konsumenckie.

Na Ukrainie: Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse (pracownicy posługują się także językiem angielskim), regionalnych urzędów konsumenckich. UOKiK oraz Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse aż do pierwszego meczu będą przypominać o prawach kibiców-konsumentów. O tym, jak reklamować usługi nierzetelnego przewodnika, na co uważać wypożyczając samochód, korzystając z taksówek – opowiemy już wkrótce.

Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse – to związek pozarządowych ukraińskich organizacji konsumenckich. W latach 2006-2010 członkowie federacji byli partnerami projektu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju dotyczącym konsumentów. Po jego zakończeniu założyli własną organizację pozarządową. Podstawowym celem Federacji Pulse jest reprezentowanie interesów konsumentów w relacjach z rządem oraz przedsiębiorcami, wspieranie rozwoju prawa i zwiększanie roli słabszych uczestników rynku, wychodząc naprzeciw Europejskim standardom.

Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – powstał w 1990 roku w Polsce. Dba o konkurencję, zbiorowe interesy konsumentów, monitoruje pomoc publiczną, jakość paliw oraz nadzoruje ogólne bezpieczeństwo produktów. Realizując rządową politykę ochrony konsumentów, m.in. wszczyna postępowania dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK współpracuje z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów oraz finansowanymi z budżetu Państwa organizacjami pozarządowymi (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich), które udzielają bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach indywidualnych.

Mogą Cię również zainteresować