Jak wykorzystać potencjał tego największego na świecie serwisu społecznościowego do zwiększania sprzedaży? Mając do dyspozycji bazę ponad 1,2 mld potencjalnych klientów, w tym aż 12 mln z Polski, marketerzy wciąż zastanawiają się, jak w pełni wykorzystać możliwości Facebooka. Ciekawy profil, odpowiednio dopasowana komunikacja, przyciągające uwagę zdjęcia i informacje – to wszystko zwiększa liczbę i zaangażowanie fanów oraz buduje rozpoznawalność marki. Czy jednak Facebook sprzedaje?
Trwająca od dawna debata na ten temat, ma szansę w końcu dać jednoznaczną odpowiedź. Według najnowszych statystyk, zwykłe formy reklamowe nie są zbyt skuteczne. Dane z raportu firmy nanigans pokazują, że średnia globalna liczba kliknięć w reklamy na Facebooku wynosi zaledwie 4 na 1000 wyświetleń. Najlepsze wyniki osiągają reklamy gier – 6 kliknięć na 1000 wyświetleń, natomiast słabiej wypada branża e-commerce. Średnio zaledwie 3 kliknięcia.
Duża grupa odbiorców, niskie ceny i brak zadowalających efektów
Co szósty człowiek na ziemi, w tym 12 milionów Polaków skupionych wokół Facebooka, to nie lada gratka dla marketerów. Media społecznościowe są obecnie jednym z ważniejszych kanałów promocji dla wielu firm. – Zachętą jest nie tylko duża liczba aktywnych użytkowników, ale też mała bariera wejścia oraz stosunkowo proste w obsłudze narzędzia do zarządzania kampaniami reklamowymi. Istotny jest też niski koszt prowadzenia takich działań, który w przypadku Facebooka zaczyna się już od kilku złotych dziennie. Jest to więc platforma, którą chętnie testują zarówno firmy o mniejszych, jak i większych budżetach – mówi Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający w Sociomantic Labs. Serwis jest świadomy swojej siły i zasięgu. Od niedawna testuje więc nowe narzędzie – przycisk „Kup”, mający umożliwić firmom sprzedawanie swoich produktów i usług bez opuszczania portalu. Przycisk będzie można dołączyć zarówno do reklam, jak i postów zamieszczanych w portalu.
Spełnienie potrzeb kluczem do sukcesu
Jak pokazują przytoczone na wstępie badania, efektywność reklam na Facebooku jest stosunkowo niewielka. Dodatkowo z raportu nanigans dotyczącego branży retail wynika, że koszty kampanii na Facebooku stale rosną. Większe wydatki są efektem wzrostu popularności reklam Facebook Ads w branży, która jest skłonna do znacznych inwestycji w tym obszarze. Jak więc prowadzić kampanie promocyjne, by skutecznie zwiększać sprzedaż?
Rozwiązaniem może być personalizacja przekazu reklamowego, czyli dostosowanie go do zainteresowań konkretnych użytkowników. To z kolei wymaga tworzenia dużej ilości unikatowych ofert. Proces ten można jednak zautomatyzować, korzystając z reklamy osobistej (ang. programmatic). Dzięki niej możliwe jest analizowanie zachowań klientów w sklepach internetowych, ich historii zakupowych oraz szeregu dodatkowych danych. Na tej podstawie, z bardzo dużym prawdopodobieństwem można wytypować produkty, które będą wpisywały się w potrzeby konkretnego konsumenta, a następnie wyświetlić mu te oferty bezpośrednio na Facebooku.
– Wszystkie te działania, łącznie z przygotowaniem zindywidualizowanych reklam, odbywają się w sposób zautomatyzowany i w czasie rzeczywistym, a efekty są widoczne bardzo szybko. Taka spersonalizowana reklama wykazuje znacznie większą skuteczność od standardowych przekazów. Cechuje się też większą średnią ilością kliknięć – wyjaśnia Maciej Wyszyński. Co ważne, tak przygotowana kampania może zostać przeprowadzona nie tylko na Facebooku. Oferty dedykowane konkretnemu użytkownikowi mogą być wyświetlane również w innych serwisach społecznościowych, w ramach reklam Google oraz na stronach internetowych.
Promocja firmy w sieciach społecznościowych to obecnie jeden z najciekawszych i najbardziej dostępnych sposobów na reklamowanie firmy w internecie. Jego skuteczność można znacznie zwiększyć poprzez personalizowanie ofert.