Dlatego sam już widzisz, że nie podam Tobie stu procentowej odpowiedzi tak lub nie na podstawie jednego pytania, bo najczęściej nie znam Ciebie, Twoich zainteresowań, preferencji… Ale w tym artykule podam Tobie 6 kroków, które warto wykonać przed rozpoczęciem współpracy z daną firmą MLM po to, aby nie rozczarować się za jakiś czas, albo abyś nie głosił informacji, że ten system nie działa.
Sprawa najważniejsza: system multi level marketingu nie działa bez aktywności danej osoby!
I powiem Ci w sekrecie, że przechodzenie z jednej firmy MLM do drugiej firmy MLM, po to aby zyskać nowy, lepszy plan marketingowy – to też nie będzie działać bez Twojej systematycznej aktywności w kierunku budowania Twojej struktury MLM. Zatem przyjrzyjmy się pierwszym krokom:
KROK 1. CZY JESTEM GOTOWY NA ZMIANY SWOJEGO DZIAŁANIA?
Pierwszy etap polega na uświadomieniu sobie, czy na prawdę chcę dokonać czegoś, być może nowego w swoim życiu. Nauczyć się działania i pracy w ramach systemu MLM. Jeśli wcześniej nie miałeś doświadczenia z pracą z ludźmi , bo np. byłeś osobą pracującą w zaciszu swojego biura, dajmy na to, realizując zlecone projekty graficzne czy wprowadzałeś faktury do programu księgowego, czyli nie miałeś bezpośredniego kontaktu z klientem, to przygotuj się na ogromne zmiany oraz na wysiłek , który będziesz musiał wykonać, aby nauczyć się nowych kompetencji zawodowych. W branży DS/MLM nazywamy to gotowością na rozwój wewnętrzny i zawodowy. Ten etap trwa długo i w sumie nigdy się nie kończy. Tylko zmienia swoją postać…
KROK 2. CZY JESTEM GOTOWY ZAANGAŻOWAĆ SWÓJ CZAS W TEN BIZNES?
To drugie ważne pytanie, na które musisz sobie sam odpowiedzieć najszczerzej jak tylko potrafisz. Nie oszukuj, podejdź do siebie uczciwie! Znam mnóstwo przypadków, konkretnych osób, które zapisały się do danej firmy w przekonaniu, że poprzez sam ten fakt będą bogate, a pieniądze przyjdą do nich same. Niestety NIE! Tak to nie działa.
Pieniądze w multi level marketingu nie pojawią się same bez Twojego zaangażowania!
Jeśli tak myślisz, to zostań tylko klientem danej firmy MLM bo produkty w dobrych firmach sprzedaży bezpośredniej i multi level marketingowych cechuje wysoka jakość.
KROK 3. CZY PRODUKTY OFEROWANE PRZEZ FIRMĘ NETWORK MARKETINGOWĄ SPEŁNIAJĄ MOJE KRYTERIA?
Zanim w pełni zaangażujesz się w tą formę biznesu, wybierz swoją ulubioną grupę produktową: perfumy, kosmetyka biała czy kolorowa (czyli do makijażu), suplementy diety, sprzęt AGD, produkty finansowe, odzież, usługi specjalistyczne np. zdrowotne, turystyczne itp. Gama jest bogata, opcji jest multum. Sprawdź jakość tych produktów, sprawdź ich certyfikaty – czy są autentyczne i odnawiane przez producenta (!!!), czy są tworzone z substancji naturalnych czy sztucznych, czy są zarejestrowane i dopuszczone do obrotu w UE oraz w Polsce (!!!) itp. Oceń warunki zwrotu towaru, sposób zamawiania produktu, czas dostawy, gwarancje producenta, sprawdź pełne opisy produktów – kraj pochodzenia, składy itp.
O te wszystkie elementy będzie pytał każdy Twój potencjalny klient MLM! Zatem musisz utożsamiać się ze swoim produktem, musisz rozumieć jego specyfikę i zastosowanie. Byłoby doskonale, aby uzupełniał on Twoje zainteresowania czy hobby. Przykładowo, jeśli masz problem z rozpoznawaniem kolorów, to daruj sobie współpracę z firmą MLM oferującą przede wszystkim kosmetykę kolorową. Wtedy łatwiej Ci będzie np. zająć się podróżami.
KROK 4. CZY OSOBA, KTÓRA PROPONUJE TOBIE WSPÓŁPRACĘ, ODPOWIADA TOBIE OSOBOWOŚCIOWO?
To najtrudniejsze zadanie, najtrudniejsza kwestia do sprawdzenia. Niestety większość osób traktuje każdego klienta jak swojego potencjalnego partnera biznesowego nie zastanawiając się czy osoba, którą zaprasza do biznesu, odpowiada jej osobowościowo i zawodowo. W systemie MLM obserwuję bezmyślne polowanie na potencjalnego klienta biznesowego!
Pamiętaj – główną wadą systemu multi level marketingowego jest to, że nikogo nie możesz zwolnić ze swojej struktury MLM. Rekrutuj z głową!
Powiem nawet więcej… Jedna nieodpowiednia rekrutacja może zniszczyć całą Twoją strukturę. Wpuszczenie do struktury człowieka, który będzie rozbijał energię czy relacje w Twojej grupie, może skutkować baaardzo dużymi skutkami dla Twojego biznesu. Wiem o czym mówię. Wiele konfliktów czy niepowodzeń w biznesie MLM wynika właśnie ze sporów interpersonalnych, tkwiących w strukturach. Mnóstwo takich spraw omawiam na indywidualnych konsultacjach z liderami MLM.
W tym przypadku pośpiech – zarówno u rekrutującego jak i u osoby rekrutowanej – nie jest wskazany. Szczególnie jeśli nie ma zbudowanych relacji lub wynikają one z zimnego kontaktu. Wybierając świadomie lidera MLM wybierasz przyjemniejszą i łatwiejszą współpracę na lata.
KROK 5. SPRAWDŹ WIARYGODNOŚĆ DANEJ FIRMY I SKUTECZNOŚĆ JEJ PLANU MARKETINGOWEGO
Niewiele osób przygląda się danej firmie multi level marketingowej, jej sposobie działania na rynku. Zanim rozpoczniesz działanie bądź śledczym! Sprawdź wiarygodność danej firmy, tak jak bank sprawdza Twoją zanim udzieli Tobie kredytu. Poszukaj opinii innych osób na temat produktów i systemu danej firmy MLM. Dokonaj weryfikacji formalnej danego biznesu – miejsce zarejestrowania, forma prawna firmy, jak wygląda siedziba firmy w danym kraju (jeśli możesz, wybierz się tam osobiście – uściśnij ręce pracowników, a może nawet i samego prezesa czy dyrektora), sprawdź zadłużenie podmiotu np. Krajowy Rejestr Długów, sprawdź czy firma publikuje swoje roczne raporty finansowe (obowiązkowe w przypadku spółek kapitałowych!), sprawdź wypłacalność prowizji wynikających z planu marketingowego, sprawdź czy firma nie istnieje na liście ostrzeżeń publikowanej przez KNF czy UOKiK itp.
Im większa transparentność działania firmy MLM, tym łatwiej i dynamiczniej będziesz budował swoją strukturę MLM.
Co do planu marketingowego danej firmy musi być tak prosty i zrozumiały, abyś mógł go wytłumaczyć danej osobie w czasie nie dłuższym niż 10 minut. W przeciwnym wypadku będziesz miał trudności w rekrutacji nowych osób do swojego biznesu.
KROK 6. PODEJMIJ DECYZJĘ!
To najważniejszy krok. Jeśli nie jesteś gotowy na już, daj sobie czas. Dlaczego to jest tak ważne, ponieważ to Ty jesteś twarzą i marka swojej grupy. To Ty firmujesz swoją osobą dane przedsięwzięcie MLM. Od tego w jakim stylu to zrobisz zależy sukces – Twój i Twojej struktury. Musisz być przygotowany na różne pytania ze strony swoich partnerów, zaś wszystkie kroki opisane wyżej pomogą Ci podjąć właściwą decyzję.
Jeśli masz jakieś wątpliwości, zapraszam na indywidualne konsultacje – przejdziemy ten proces razem, tak abyś podjął tylko dobre decyzje. Uwierz mi, że warto zainwestować w to, aby Twój biznes rozpoczął się poprawnie, bez żadnych wpadek.
Alina Vogelgesang jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentką Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, byłym rektorem Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości. Członek Business Centre Club oraz Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, trener i doradca biznesu, autorka książek o branży sprzedaży bezpośredniej, m.in. pierwszej w Polsce monografii naukowej „MLM w gospodarce rynkowej”. Przedsiębiorca, założyciel i wykładowca Master Business MLM. Prowadzi bloga pod adresem: www.alinavogelgesang.com. Kontakt w sprawie szkoleń: [email protected]