źródło: www.flickr.com
Pozycjonowanie pod kątem popularnych fraz nie zawsze jest jednak opłacalne. W jaki sposób można więc podjąć optymalną decyzję? Należy postawić na słowa, które zapewnią maksymalne korzyści i jednocześnie będą dopasowane do możliwości danej firmy. Warto zastanowić się również nad grupą docelową podejmowanych działań. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca prowadzi lokalną działalność gospodarczą i posiada kilka sklepów odzieżowych w województwie wielkopolskim, rywalizacja o wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania dla fraz ogólnych typu „odzież”, „sklep odzieżowy” nie jest dla niego opłacalna.
Lokalnie nie znaczy gorzej
– Najlepszym rozwiązaniem byłoby użycie mniej popularnych, ale bardziej charakterystycznych wyrażeń typu „sklep odzieżowy Poznań”, „ubrania Poznań” czy „sklep odzieżowy Poznań Grunwald”, uwzględniających również dzielnicę miasta, w którym znajduje się sklep. Pozycjonowanie można przeprowadzić również pod kątem marek ubrań, które oferowane są w sklepie, jednak i tu trzeba pamiętać o regionalizacji. W tym przypadku warto oprzeć się na schemacie „marka-sklep-Poznań” – wyjaśnia Sebastian Kopeć, specjalista ds. pozycjonowania firmy Procreate.
Popularność słów kluczowych zwiększa rywalizację w sieci. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, właściciel firmy powinien poszukać nowych rozwiązań i zastanowić się nad pozycjonowaniem strony internetowej pod kątem bardziej szczegółowych wyrażeń (m.in. takich, które wiążą się ze wspomnianą wcześniej regionalizacją). Takie działanie nosi nazwę „długiego ogona”. Sprawia ono, że portal widnieje w wyszukiwarce dla wielu różnych wyrażeń, które kojarzą się z działalnością danego przedsiębiorstwa.
– Efekt „długiego ogona” łatwiej osiągnąć firmom, które posiadają szeroką ofertę produktów lub usług. Uzyskanie takiego rezultatu nie jest jednak możliwe bez pełnej optymalizacji strony www. Należy przygotować aktualną mapę serwisu i opis każdej podstrony, na której prezentowany jest dany produkt czy usługa. Powinien on być tym dokładniejszy, im węższa jest oferta danego przedsiębiorstwa – wyjaśnia Kopeć.
Uważnie i elastycznie
Promocja pod kątem wszystkich możliwych fraz generuje wysokie koszty, dlatego należy wybrać tylko takie wyrażenia, które zapewnią większy ruch na stronie. Sytuacja szybko może ulec zmianie, dlatego należy na bieżąco śledzić wszelkie ruchy. – Warto skorzystać z narzędzia do badania statystyk ruchu na stronie np. Google Analytics. Za jego pomocą można sprawdzić, jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę osoby, które najczęściej odwiedzają dany portal. Tym samym pozwala ono uzyskać informację odnośnie efektu „długiego ogona” – dodaje ekspert Procreate.