Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie?

przez Edyta Kobiela
603 odsłony

Internet stwarza nieograniczone możliwości dla przedsiębiorców, którzy dzięki postępowi technologicznemu mogą szybko i trafnie zaspokoić potrzeby klienta. Wykorzystanie tego faktu sprzyja budowaniu indywidualnych relacji z każdym konsumentem oraz zwiększeniu sprzedaży.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Tym ciekawsze jest, że 23% właścicieli e-sklepów jest niezadowolonych ze swoich wyników sprzedażowych. Konkurencja na rynku e-commerce jest ogromna. Dla właściciela każdego sklepu internetowego niezwykle ważnym jest, aby wyróżniać się spośród całej grupy podobnych przedsiębiorstw. Jak przykuć uwagę potencjalnych klientów i utrzymać obecnych? Z doświadczenia wynika, że to właśnie efektywna obsługa klienta jest kluczem do sukcesu i może zapewnić firmie stały rozwój oraz stabilność na rynku. Ponadto jest czynnikiem generującym większą sprzedaż i budującym pozytywny wizerunek sklepu. Jakie rozwiązania oraz narzędzia możemy zastosować, aby przyciągnąć nowych konsumentów do naszego sklepu i zachęcić ich do ponownych zakupów?

Przede wszystkim musimy zadbać o to, aby klient szybko odnalazł na naszej stronie produkt, który w pełni zaspokoi jego potrzeby. Systemy personalizowanej rekomendacji gromadzą i analizują informację o zachowaniach naszych klientów na witrynie. Następnie z obszernego asortymentu produktów oprogramowanie przedstawia najlepszą ofertę dla klienta i prezentuje ją na stronie. Wdrożenie nowoczesnych algorytmów data mining oraz sztucznej inteligencji umożliwia przekształcenie zgromadzonych danych o upodobaniach klientów w przydatną wiedzę, dzięki której powstają rekomendacje, dedykowane dla każdego użytkownika. Poprzez takie działanie konsumenci powracają do naszego sklepu i kupują więcej.

W przeprowadzonych przez Gemius badaniach 60% przedsiębiorców zadeklarowało, że posiada rekomendacje w swoim sklepie internetowym. Tym bardziej dziwi fakt, że tylko 5% przedsiębiorców jest zdecydowanie zadowolonych z osiągniętego poziomu sprzedaży, a 23% właścicieli e-sklepów jest zdecydowanie niezadowolonych. Należy zadać sobie pytanie, gdzie tkwi błąd? Otóż rekomendacje rekomendacjom nie równe. Aż 54% respondentów posiada w swojej witrynie automatycznie generowane podpowiedzi produktów powiązanych, generowanych na podstawie prostych statystyk, 51% ręcznie ustawia podpowiedzi produktów, według najlepszej wiedzy pracowników sklepu.

Zaskakującym jest, że tylko 12% sklepów internetowych stosuje personalizowane rekomendacje skierowane wyłącznie do danego klienta. Sytuacja ta jednak z pewnością w najbliższym czasie ulegnie zmianie. Z raportu „E-commerce w Polsce 2010. E-sklepy” wynika, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy 25% właścicieli sklepów internetowych zamierza wprowadzić inteligentne systemy personalizowanej rekomendacji. Za zamieszczeniem specjalistycznego oprogramowania przemawiały przede wszystkim: chęć zwiększenia sprzedaży w sklepie, lepsze dopasowanie oferty do potrzeb klienta, zwiększenie lojalności i satysfakcji konsumentów oraz komfortu korzystania ze strony.

O efektywności wdrożenia systemu personalizowanej rekomendacji przekonał się jeden z największych sklepów internetowych w Polsce – Pasart.pl, oferujący akcesoria do wyrobu biżuterii. Początkowo właściciel sklepu chciał się dowiedzieć jaką skuteczność oferują personalizowane rekomendacje i skorzystał z 30 dniowego bezpłatnego okresu testowania oprogramowania Quartic.

Przeprowadzono test, który miał za zadanie jednoznacznie pokazać wartość dodaną przez wdrożony system. Całe przedsięwzięcie polegało na tym, że losowo podzielono użytkowników wchodzących na stronę sklepu na dwie grupy: A i B. Do pierwszej należały osoby, które widziały rekomendacje generowane przez program, a do drugiej klienci, którzy otrzymywali standardowe wskazówki przygotowywane dotychczas przez zespół pracowników Pasart.pl. Należy zaznaczyć, że rekomendacje zostały umieszczone tylko w jednym miejscu, na karcie produktu. Po miesięcznym okresie testowym okazało się, że grupa A z rekomendacjami Quartic zwiększyła wartość swojego koszyka aż o 12% w porównaniu do grupy B. Ponadto użytkownicy przypisani do zbioru A umieścili w koszyku o 8% więcej produktów niż pozostali klienci. W całym wolumenie sprzedaży, wielkość obrotów w obrębie badanych konsumentów z rekomendacjami była aż o 6% większa niż w grupie B. Jest to realny wzrost sprzedaży, który został osiągnięty dzięki wdrożeniu jednej ramki z rekomendacjami.

Jaki więc byłby wzrost zysków, jeśli system zostałby wdrożony w dodatkowych lokalizacjach jak: strona główna, kategoria produktów czy koszyk zamówień? Z pewnością duży. Warto również dodać, że np. Quartic udostępniany jest w modelu SaaS (wynajęcia oprogramowania) co znacznie skróciło czas i koszty wdrożenia dobrej jakości silnika personalizowanych rekomendacji zakupowych.

O sukcesie działań niezaprzeczalnie świadczą słowa właściciela sklepu internetowego: – Widać, że działa, bo kupujący chętniej klikają i kupują – powiedział Maciej Krauze, właściciel Pasart.pl. Specjalistyczne systemy personalizowanej rekomendacji dają dużo lepsze efekty niż standardowe mechanizmy, jakie dostępne są w sklepach internetowych. Przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę na obecną dynamikę rynku e-commerce i działania konkurencji, które wymagają od właścicieli e-sklepów szybkich i trafnych decyzji.

Mogą Cię również zainteresować