Według raportu Pew Global Attitudes z portali społecznościowych korzysta 43% Polaków, a 15% choć ma dostęp do sieci, nie używa tego typu serwisów. Równie wysoki odsetek użytkowników social media mają Brytyjczycy – 43% z nich korzysta z portali społecznościowych, 41% wręcz przeciwnie. Pierwsze miejsce na podium zajmują Amerykanie. W USA poziom korzystania ze stron społecznościowych kształtuje się na poziomie 46% populacji. Miejsca poza podium zajęły kolejno: Korea Płd., Francja, Hiszpania, Rosja, Brazylia i Niemcy.
źródło: www.flickr.com
Według Pew trzy lata temu internet miało 45% Polaków, dziś wynik ten wynosi już 58%. I choć w tym okresie internautów szybciej przybywało tylko w Rosji i Hiszpanii, to daleko nam do USA i Wielkiej Brytanii, gdzie na stałe z internetu korzysta ponad 80% populacji.
Z raportu wynika też, że serwisy społecznościowe najszybciej rosną w krajach rozwijających się, takich jak Rosja, Brazylia czy Argentyna, gdzie dostęp do sieci jest wciąż ograniczony. Jednak zdecydowana większość tamtejszych internautów deklaruje korzystanie ze stron typu Facebook. Po drugiej stronie barykady są Niemcy i Japonia, gdzie dostęp do sieci jest powszechny, a na stronach społecznościowych gości niewielu użytkowników. W Niemczech jest to 31%, a w Japonii zaledwie 22%.
Badanie wskazuje też na olbrzymie różnice w wieku korzystających z tych serwisów. Według raportu używa ich 82% młodych Polaków w wieku 18-29 lat, 57% w wieku 30-49 lat i 12% w wieku 50+. I ta ostatnia grupa na tle innych krajów stanowi u nas bardzo wysoki odsetek. To zapewne efekt sukcesu portalu Nasza Klasa, z którego korzysta wielu starszych Polaków.
Wyniki tych badań są bardzo jasnym i konkretnym sygnałem dla menedżerów wykorzystujących nowe media do budowania swojej marki i wizerunku, a w konsekwencji do rozwoju swojego biznesu MLM. Wszak prawie połowa Polaków udzielających się w portalach społecznościowych to prawie 20 mln osób, a większość z nich może potrzebować dodatkowych dochodów. No i w końcu MLM to przecież biznes globalny, a poprzez internet możemy równie dobrze poznawać Polaków, jak i Amerykanów i Chińczyków. Stanowczo zalecamy jednak najpierw zdobyć odpowiednią wiedzę w tym zakresie, a dopiero później wdrażać kompetentne i profesjonalne działania w nowych mediach. Trzeba pamiętać, że w nowych mediach w kontekście biznesu MLM drzemie ogromna siła i potencjał, ale tak, jak łatwo można coś zbudować, równie łatwo można to zepsuć. Dlatego nauka, nauka i nauka.