źródło: www.sxc.hu
Spośród wszystkich analizowanych rynków regionu CEE, najwyższym poziomem penetracji internetu charakteryzowały się te najmniejsze. Liderem jest Estonia, gdzie 80% populacji surfuje po sieci przynajmniej raz w miesiącu.
Rynek internetu w regionie CEE jest przedmiotem regularnych analiz realizowanych przez firmę Gemius, a ich wyniki prezentowane są na najważniejszych konferencjach branżowych. Rezultaty badania gemiusAudience obejmującego między innymi monitoring zachowania internautów w sieci i ich nawyków oraz wskaźniki dotyczące struktury socjo-demograficznej wskazują, że krajem o największej liczbie internautów w regionie CEE jest Rosja. Populacja użytkowników sieci przekroczyła tam 50 milionów, a w ciągu zaledwie roku ponad 10 milionów nowych użytkowników zaczęło korzystać z rosyjskiej sieci przynajmniej raz w miesiącu. Na drugim miejscu w tym rankingu uplasowała się Turcja, w której liczba internautów wynosi około 24 milionów. W Polsce liczba internautów w lipcu 2011 r. wynosiła blisko 19 milionów.
Wykres nr 1. Penetracja internetu w regionie (2010 – 2011):
Źródło: IAB Europe, TNS LT, SPIR, ZenithOptimedia, Gemius.
Ukraina, pomimo stosunkowo młodego rynku internetowego, może pochwalić się największym wzrostem liczby internautów spośród badanych krajów. Od czerwca 2010 do czerwca 2011 roku odnotowano tam 44% wzrost liczby użytkowników internetu. Powyższy wynik zasługuje na uznanie zwłaszcza, że pod względem liczby internautów, kolejny kraj w rankingu – Rosja – odnotował o jedną trzecią mniejszy wzrost procentowy.
W krajach regionu CEE udział wydatków na reklamę online, jest wciąż niższy niż w krajach Europy Zachodniej. Takie wnioski można wyciągnąć analizując dane zawarte w raporcie IAB AdEx. W ciągu pięciu minionych lat, na pierwszym miejscu w rankingu wydatków na reklamę online na użytkownika, plasuje się rynek czeski, gdzie na jednego internautę przypada kwota 60 euro. Według wspominanego raportu IAB AdEx, w 2011 r. region CEE jest najszybciej rosnącym rynkiem pod względem wydatków na reklamę w sieci i odnotowuje 33,8% wzrost przychodów z reklamy w porównaniu do poprzedniego roku.
Wykres 2. Wydatki na reklamę online na użytkownika (€/2010) – wszystkie kraje poza Ukrainą, Białorusią i Serbią:
Źródło: IAB Europe, TNS LT, SPIR, ZenithOptimedia, Gemius.
Przytoczone powyżej dane, jak i wyniki innych badań dotyczących regionu CEE zostaną zaprezentowane przez Gemius na kilku spotkaniach branżowych, które obędą się w najbliższym czasie. Biorąc w nich udział, Gemius chce zaprezentować dane i wiedzę przydatną dla inwestorów branżowych i firm zainteresowanych analizą rynku online.
Gemius to międzynarodowa firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu i przez internet. Gemius, założony został w Polsce w 1999 roku i prowadzi działalność w 30 krajach Europy i Bliskiego Wschodu. Firma oferuje profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze, od badań typu site-centric i user-centric, po zaawansowane technologicznie narzędzia do badania zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), jakości dostępu do serwisów WWW (gemiusUsability) czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). Gemius realizuje również badania na zlecony przez klientów temat (gemiusAdHoc).