Aleksandra Grzelec-Brach z firmy LR Health & Beauty Systems
Menadżerowie działający w systemie MLM z dnia na dzień musieli rozpocząć pracę zdalną na 100%. W nietypowej sytuacji znaleźli się również handlowcy, którzy swoimi strukturami teraz zarządzają w sposób zdecydowanie odmienny od dotychczasowego. Jak sobie poradzić z tymi wyzwaniami?
Najłatwiej jest firmom, które już wcześniej uwzględniły w swojej kulturze organizacyjnej opcję pracy za pomocą internetu. Pod tym względem przodują takie branże jak IT czy marketing. Najtrudniej będzie natomiast w tych przedsiębiorstwach, w których nie tylko nie dopuszczano pracy zdalnej, ale jeszcze dodatkowo blokowano wprowadzanie oczekiwanych przez pracowników rozwiązań – takich jak elastyczny lub rozliczany zadaniowo czas pracy. Tymczasem trudno mówić o skutecznym i zdalnym delegowaniu pracy tam, gdzie pomiędzy menadżerami brakuje zaufania.
Jedno jest pewne – powstała mocna potrzeba wsparcia i szkoleń. Jeśli zarządzający organizacją obdarzali swoich współpracowników wiarą w ich możliwości, a ponadto oczekiwali samodzielności i decyzyjności, to obecnie jest im o wiele łatwiej przestawić się na nową rzeczywistość. Ale nawet w większości takich firm, w których handlowcy są rozliczani „za efekty”, a nie „za czas pracy”, nigdy wcześniej tak wiele osób nie pracowało jednocześnie zdalnie. Wielu z nich musi zatem dopiero nauczyć się sprawnego działania w trybie „na odległość”.
– Największe wyzwanie dotyczy pomocy liderom w „ustawieniu” pracy zdalnej. To oni są odpowiedzialni za wdrożenia, to oni będą musieli intensywnie komunikować się ze strukturami, tak aby zapewnić utrzymanie efektywności pracy. Pomoc tę powinny zapewnić profesjonalne szkolenia – mówi Jarosław Marciniak, ekspert w firmie Effect Group.
Pomimo, iż istnieje mnóstwo aplikacji mobilnych ułatwiających pracę na odległość, w tym momencie nie one są najważniejsze. Zacząć warto od kwestii podstawowych, takich jak sprawny komputer, podstawowe programy umożliwiające pracę czy szybkie łącze internetowe. Liczy się jednak nie tylko technika! Kluczowe jest ustalenie sensownych zasad komunikacji, przesyłania informacji i raportowania. Oczywiście warto testować różne rozwiązania i sprawdzać, co w naszej organizacji sprawdzi się najlepiej. Być może znajdziemy program, który niezwykle ułatwi nam i naszym współpracownikom wykonywanie zadań. Jednak, jak podkreśla ekspert Effect Group, z nowymi technologiami jest trochę jak ze lekami na koronawirusa.
– Są jakieś znane leki, które mogą być skuteczne, ale jeszcze nie zostały wystarczająco pozytywnie zweryfikowane w masowej praktyce. Analogicznie, trudno polecić teraz jakiś konkretny program czy aplikację, która w czasie kryzysu zadziała u wszystkich i w każdym biznesie – mówi Jarosław Marciniak.
Ale można przecież pozyskiwać konkretną wiedzę o tym jak budować biznes MLM za pomocą internetu od osób, które od dawna robią to dobrze i osiągają świetne rezultaty. Jeśli masz problem z zapraszaniem nowych osób do biznesu sieciowego i pomimo starań spotykasz się z kolejnymi odmowami, czujesz się zdołowany i brakuje Ci chęci do dalszego działania, poszukaj materiałów edukacyjnych przygotowanych przez specjalistów w tym temacie. A może bez problemu rekrutujesz, ale nie wiesz, jak zmotywować nowe osoby, żeby działały tak samo efektywnie, jak Ty? Dowiedz się jak to zrobić. Edukacja to podstawa w każdej sytuacji. Oto przykład:
Ważne, aby najpierw opracować koncepcję tego, jak zorganizowana zostanie zdalna praca, następnie zasady te dostosować do specyfiki poszczególnych zadań, uzgodnić plan pomiędzy menadżerami i w końcu jasno zakomunikować go strukturze. Warto doprecyzowywać szczegóły – zadania, sposób ich przekazywania, rodzaje dokumentów, terminy, sposoby raportowania i oceny.
Każdy powinien sam dla siebie ustalić plan pracy – tzn. sprecyzować, co robić, jak wyznaczać przerwy dbając jednocześnie o higienę psychiczną, a więc – w miarę możliwości – rozdzielić pracę od życia osobistego. Warto zresztą omówić ten temat z rodziną i ustalić np. preferowane godziny oraz formy kontaktu.
Nie zapominajmy, że sytuacja ludzi jest dziś bardzo zróżnicowana. Zakładając, że ktoś ma dzieci, których naukę musi nadzorować, można przyjąć, że jego grafik nie będzie kopią czasu pracy z „ery stacjonarnej”. Jeszcze trudniejsza będzie sytuacja rodziców dzieci kilkuletnich, które nie są w stanie zorganizować sobie czasu samodzielnie. Łatwiej będzie natomiast osobom bezdzietnym oraz takim, których dzieci są już w wieku licealnym lub są dorosłe. Każdy ma swoje życie prywatne, warto więc szukać rozwiązań, które będą możliwe do zaakceptowania przez wszystkich. Wykazując się empatią i dbając o dobrą komunikację, jesteśmy w stanie osiągnąć znacznie więcej.
– Jestem przekonany, że handlowcy, którzy nie lubili rozmów telefonicznych, teraz będą je musieli z dnia na dzień polubić. Komunikacja, nadzór i informacja zwrotna w wersji wyłącznie „via mail” to zdecydowanie za mało – podkreśla trener Effect Group. – Bardzo ważne jest także, aby utrzymywać wysoki poziom motywacji współpracowników, a nawet dać im wskazówki, jak sami mogą o nią dbać. W tej trudnej, nowej sytuacji bardzo istotne jest wsparcie ze strony liderów. Przekonanie, że osoby zarządzające wiedzą, co robią – dodaje.
Uczenie się nowej, innej formy pracy jest bardzo ważne, ale nauka to też błędy. Dlatego trzeba przyglądać się temu, jak działa nasz plan, jak pracujemy, badać, co się sprawdza, a co nie i wdrażać zmiany. Musimy nauczyć się wyciągać wnioski. Nie wszystko zadziała od razu i trzeba mieć tego świadomość. Praca zdalna to także zagrożenia. W zupełnie nowej i nieprzewidzianej sytuacji znaleźli się też menedżerowie, którzy teraz muszą zadbać zarówno o organizację pracy własnej, jak i zdalnego funkcjonowania współpracowników, wykazując się niezłym zmysłem przewidywania i to nie tylko stricte biznesowego.
Pamiętajmy, że w tak niezwykłej sytuacji pojawiają się liczne zagrożenia związane z poczuciem odseparowania, izolacji – do tego dochodzą też czynniki takie jak zwiększenie intensywności pracy, wydłużanie czasu pracy, uczucie ciężaru związanego ze zwiększeniem odpowiedzialności menadżera. Problemem jest też sama zmiana nawyków – życie zawodowe zaczyna przeplatać się z życiem prywatnym rodziny.
Jednak pamiętaj, że jeśli podejdziesz do tematu mądrze i profesjonalnie, to wyniki będą współmierne. Jeśli od marca br. branża sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego notuje kilkuset procentowe wzrosty, to Twój biznes też może teraz tak wyglądać: „System MLM a biznes tradycyjny i praca zdalna w czasach pandemii. Kto ma największe szanse, a kto może stracić pracę?”
Komentarz Aleksandry Grzelec-Brach z firmy LR Health & Beauty Systems: – W świetle dzisiejszej rzeczywistości i potrzeby przeniesienia pracy do internetu okazuje się, że marketing sieciowy jest genialnym, stabilnym biznesem. Pomimo i wbrew panującej sytuacji, marzec br. był dla mojej struktury miesiącem rekordowym. Dlaczego? Ponieważ szybko i elastycznie zareagowałam na sytuację, dostosowując biznes do nowej rzeczywistości w ciągu kilku dni. Przekonałam do tego również moich menadżerów i wspólnie stworzyliśmy nową jakość, nowe rozwiązania i przekazaliśmy nowe narzędzia naszym partnerom, gdyż tylko ich sukces przy okazji powoduje nasz sukces – to motto przyświeca mi od początku współpracy z tym modelem biznesowym. Uważam, że ten genialny rozwój spowodowany jest również branżą zdrowia i urody, w której funkcjonujemy, ale także możliwościami jakie MLM w obecnej sytuacji daje każdemu, ponieważ jest to sposób zarabiania dla każdego, kto chce wziąć życie w swoje ręce. Teraz mnóstwo osób traci pracę lub zamyka swój tradycyjny biznes. Nasz model udowodnił już nieraz, że czasy kryzysów w gospodarce przeszedł bez uszczerbku, a nawet odnotowywał wtedy wzrosty. Dlaczego? Bo polega na korzystaniu z produktów codziennego użytku dla siebie i rodziny. Produktów, które odnawiają i poprawiają stanu organizmu – a to jest przecież dla każdego najważniejsze szczególnie w tym momencie. Jest to więc idealny czas na rozwój biznesu MLM i pokazanie kolejnym osobom drogi do niezależności finansowej, jaka u mnie zagościła już kilka lat temu. Zatem edukujmy ludzi! To jest ogromna wartość tego biznesu. Należy mieć alternatywę w zarabianiu, na przykład w postaci marketingu sieciowego. MLM może być świetną „drugą nogą” w biznesie, która da nam spokój z tyłu głowy i pozwoli spokojnie przeczekać, choćby aktualną sytuację bez stresu, który z kolei obniża nam odporność, co w dzisiejszych czasach nie jest przecież wskazane. Życzę Państwu dużo zdrowia i optymizmu!
Komentarz Bogumiły Muchy z firmy Souvre Internationale: – Szczególnie w obecnym okresie widać jak wszystko zmierza do ery cyfrowej. Network marketing i branża e-commerce to dziś właściwie strzał w dziesiątkę! Mówią o tym nie tylko liczby, ale i zachowania konsumentów. Lepiej, bezpieczniej i szybciej zrobić zakupy online z dostawą do domu. Wzrost obrotów w ostatnim miesiącu w firmie, z którą współpracuję, to ponad 38%! A słyszałam komentarze niektórych osób, że w okresie kryzysu nikt nie kupuje… Bzdura! Akurat produkty codziennego użytku zawsze będą produktem pierwszej potrzeby. Dlatego właśnie to jest dziś jedyna właściwa droga, żeby się przyłączyć i zacząć zarabiać z udziałów procentowych swojej sieci konsumentów i partnerów. Ogromnie się cieszę, że już kilka lat temu rozpoczęłam działania online, dzięki czemu dziś nasz zespół ma sprawdzony i skuteczny system pracy. Wiemy jak wykorzystywać narzędzia internetowe do budowy biznesu. Działamy spokojnie, a to przyciąga do nas kolejne osoby, które chcą dorobić lub zbudować potężny biznes. To ogromna wartość dla innych! Bo dajemy sprawdzone know-how. Wiemy co działa, a co nie. I co najważniejsze, firma jeszcze bardziej nas wspiera dając nowe rozwiązania w postaci linków zakupowych czy referencyjnych. Działając 100% online możemy pomóc osobom, które tracą pracę, przedsiębiorcom, którzy zamykają własne biznesy czy po prostu klientom, którzy chcą zrobić bezpieczne zakupy bez wychodzenia z domu. Cieszę się, że podjęłam decyzję i współpracuję właśnie z tak dobrym partnerem, robiąc to w dużej mierze online!
Komentarz Anny Szymelfenig-Rogalewskiej z firmy Prouvé: – Od prawie trzech lat buduję rynek partnerów biznesowych i konsumentów współpracując z polską marką Prouvé. W obecnej sytuacji praca on-line jest dla mnie najlepszą i najkorzystniejszą formą zarobku. Bez wychodzenia z domu, bez jakichkolwiek spotkań towarzyskich. Kupujesz produkt z dostawą do domu, prosto pod Twoje drzwi. Produkty znajdujące się w ofercie firmy są wyrobami codziennego użytku, szybko zużywalnymi, niezbędnymi w każdym gospodarstwie domowym. Ponadto cena produktów jest bardzo przystępna. W obecnej sytuacji, kiedy „dopada” nas kryzys gospodarczy, marketing sieciowym jest świetną formą zarobku i dobrym sposobem na utrzymanie płynności finansowej. Polecam!
Musisz wiedzieć jeszcze jedną, ważną rzecz. Świat nie będzie już taki sam. Choć dziś jakiekolwiek przewidywanie przyszłości obarczone jest dużym ryzykiem, da się już wyodrębnić pewne trendy, które mogą okazać się długotrwałe. Z dużym prawdopodobieństwem można przypuszczać, że epidemia COVID-19 i związana z nią reorganizacja rytmu codziennego życia odbije się w sposób zauważalny na zasadach pracy każdego biznesu w niedalekiej przyszłości.
– Praca zdalna już z nami zostanie. Ludzie wrócą do fizycznych miejsc spotkań, ale zasady pracy zdalnej będą już normalnością – uważa trener Effect Group. – Dlatego ważne jest, aby na obecnym etapie wypracowane rozwiązania i wdrożone procedury działały dobrze. Pomóc mogą w tym konsultacje z ekspertami wyspecjalizowanymi w tematyce radzenia sobie z kryzysami, a jednocześnie doświadczonymi w pracy zdalnej – podkreśla.
Do pracy zdalnej warto podejść więc zupełnie poważnie i długofalowo, traktując ją nie tylko jako tymczasowe rozwiązanie w sytuacji awaryjnej. Trwająca obecnie pandemia z pewnością kiedyś minie, ale handlowcy oraz całe firmy, które przekonają się, że praca zdalna może być efektywna, mogą na stałe zmienić swoje zasady funkcjonowania. I być może będzie to stanowiło jedną z nielicznych korzyści, jakie odczujemy w wyniku pandemii koronawirusa.