– W 2025 roku social media staną się areną nie tyle pięknych obrazków, co autentycznych historii, a marketing małych firm ewoluuje w kierunku budowania relacji i podkreślania tego, co naprawdę wyróżnia marki na tle konkurencji. Coś, czego AI nie wygeneruje na zawołanie – zauważa Marta Paplaczyk, mentorka social media managerów i ekspertka marketingu stacjonarnych biznesów.
To bardzo ważne zwłaszcza w biznesie MLM. Ten system jest przecież skonstruowany i oparty na działaniach społecznych. Ba. Sprzedaż bezpośrednia i network marketing to kwintesencja handlu i funkcjonowania społecznościowego.
Sprawdźmy zatem dokładniej, które trendy marketingowe będą rządzić w nowym roku. Specjalnie dla Was opiszę trzy wiodące trendy w marketingu małych firm… Każde zestawienie trendów na 2025, z dowolnej branży, będzie z pewnością zawierało mniej lub bardziej szczegółowe opracowanie dotyczące wpływu sztucznej inteligencji na naszą pracę. Wykorzystanie sztucznej inteligencji to już od pewnego czasu nie trend, a rzeczywistość, w której żyjemy. W biznesie dotknie ona w szczególny sposób social media managerów i marketingowców.
Rosnące wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji do pisania postów, tworzenia grafik czy wideo sprawią, że treści sprzedażowych w social mediach będzie jeszcze więcej. Bylejakość nie będzie już rozumiana tak jak kiedyś, czyli zdjęcia kiepskiej jakości, niezbyt dynamiczne wideo i grafiki w złych rozmiarach niepoprawnie wyświetlające się w social mediach idą do lamusa. W 2025 bylejakość social mediów prowadzonych dla małych, polskich firm, będzie rozumiana jako nieautentyczna czyli taka, którą obecnie każdy może stworzyć dzięki narzędziom sztucznej inteligencji.
– Bez wideo, zdjęć czy grafik przedstawiających historię danego biznesu, jego wyjątkowość, czy też ludzi, którzy sprawiają, że warto w tym konkretnym miejscu wydać pieniądze (na usługi lub produkty), nie ma co liczyć na sukces. Jeśli prowadzisz działania promocyjne małego biznesu i wciąż wrzucasz posty w oparciu o ogólnodostępne zdjęcia czy wideo, które przy zasłonięciu Twojego logotypu mogłyby zostać użyte do promocji dowolnej konkurencyjnej firmy… z pełną świadomością mogę powiedzieć, że to nie jest marketing. Do niczego to nie prowadzi, a już z pewnością nie przełoży się w żaden sposób na wypromowanie tego biznesu dzięki działaniom w internecie – wyjaśnia Marta Paplaczyk.
Jak w takim razie prowadzić marketing? Co social media managerowie i agencje marketingowe mogą proponować swoim klientom z sektora mikro i małych firm? Swoje działania warto prowadzić w oparciu o te trzy najważniejsze trendy:
Profesjonalizacja tworzenia treści online dzięki AI
W 2025 roku narzędzia wspierane przez AI zrewolucjonizują proces tworzenia treści, od pisania postów po analizę danych. Sztuczna inteligencja umożliwia nie tylko automatyzację rutynowych zadań, ale także personalizację treści dostosowanych do platformy i grupy docelowej. To narzędzie, które może znacznie poprawić efektywność działań marketingowych, nawet przy ograniczonych budżetach.
– Tworzenie byle jakich postów, takich, żeby były – czyli grafik, zdjęć, wideo, bazujących na ogólnodostępnych źródłach z banków zasobów czy wygenerowanych przez AI sprawi, że KAŻDY będzie to mógł w kilka sekund zrobić. Wartość pracy social media managerów, którzy zajmują się po prostu wstawianiem postów, bez strategii, kreatywnego podejścia, realizowania lub wspierania realizacji celów biznesowych firmy, spadnie – zauważa Marta Paplaczyk.
Social media managerowie powinni skupić się na rozwijaniu strategii komunikacji, kreatywności oraz wspieraniu autentyczności przekazu. W 2025 roku sukces odniosą ci, którzy będą potrafili połączyć możliwości oferowane przez AI z potrzebami swoich klientów.
Ponadto, dzięki coraz bardziej zaawansowanym narzędziom umożliwiającym personalizację treści dostosowaną do platformy czy grupy docelowej, tworzenie contentu, który będzie jeszcze bardziej dostosowany do tego kto i gdzie te treści konsumuje będzie w zasięgu nawet najskromniejszych budżetów marketingowych.
Rozwój handlu społecznościowego
Integracja funkcji e-commerce z mediami społecznościowymi staje się standardem. Platformy takie jak TikTok, Instagram Reels i YouTube Shorts przekształcają się w wirtualne sklepy, łącząc rozrywkowe treści wideo z możliwością zakupu produktów lub usług.
– Dla firm oznacza to, że teraz, w tym momencie jest naprawdę ostatni moment na to, żeby załapać się na tę wznoszącą falę i przenieść sprzedaż swoich usług i produktów do internetu. W wojnie o uwagę klientów i ich pieniądze, w 2025 roku niekoniecznie wygrają te firmy, które mają najlepszy produkt, tylko te, które najskuteczniej przekują uwagę odbiorców w prosty, kilku-kliknięciowy proces zakupowy z poziomu smartfona – mówi ekspertka.
Zaskakująco duża liczba mikro i małych firm w Polsce wciąż nie korzysta z systemów do sprzedaży online. Odsyłają oni odbiorców swoich mediów społecznościowych do wysłania wiadomości prywatnych czy zadzwonienia, żeby się czegoś dowiedzieć czy zarezerwować wizytę.
Wdrożenie strategii zero-click pozwala dostarczać wartość odbiorcom bezpośrednio w ich feedach, zmniejszając potrzebę dodatkowych kliknięć i poprawiając doświadczenie użytkownika. Dla mikro i małych firm oznacza to konieczność optymalizacji procesu zakupowego w mediach społecznościowych, co pozwala na lepsze mierzenie efektywności kampanii i realizację celów sprzedażowych.
REKLAMA PŁATNA: Network Magazyn przyznał kilka dni temu pierwsze w tym roku nagrody branżowe w trzech kategoriach: MUSTANG BIZNESU MLM, KRET BIZNESU MLM i SKUNKS BIZNESU MLM. Publikacja na ten temat już wkrótce. Obserwuj nasz portal oraz nasze social media.
Intencjonalne budowanie prawdziwej społeczności
Zasięgi organiczne w mediach społecznościowych są coraz niższe, a polubienia postów już dawno przestały być miarą sukcesu. Jak podkreśla Marta Paplaczyk: – W zaangażowanej społeczności wciąż jest siła, ale w 2025 gromadzimy i pielęgnujemy ją inaczej niż jeszcze rok czy dwa lata temu.
Na znaczeniu zyskują ekskluzywne kanały nadawcze, takie jak zamknięte grupy czy listy mailingowe.
Social media managerowie powinni koncentrować się na precyzyjnym określeniu grupy docelowej i angażowaniu jej w sposób bardziej osobisty i bezpośredni. Wykorzystanie narzędzi analitycznych wspieranych przez AI może pomóc w skutecznym budowaniu takich społeczności.
Na co warto jeszcze zwrócić uwagę?
Ponadto w Polsce coraz popularniejsi są asystenci głosowi, tacy jak Google Assistant, Alexa czy Siri. Wyszukiwanie głosowe często zaczyna się od słów: Gdzie mogę kupić…, Najlepsze miejsce na…, czyli jest formułowane w naturalny sposób, językiem jakiego używamy na co dzień. Marketerzy zajmujący się optymalizacją wyszukiwań powinni wziąć pod uwagę ten rosnący trend i dostosować treści na stronach internetowych oraz wizytówkach Google do potrzeb użytkowników głosowych.
– Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe będzie szczególnie ważna dla lokalnych biznesów. Fryzjer powinien zoptymalizować swoją wizytówkę Google My Business, aby asystent Google mógł polecić jego usługi w odpowiedzi na pytanie Najlepszy fryzjer w mojej okolicy. Restauracje natomiast powinny wykorzystywać nie tylko frazy kluczowe jak restauracja włoska Radom, ale także Gdzie zjeść włoski makaron w Radomiu?. Co ważne, trzeba pamiętać, aby na bieżąco monitorować skuteczność fraz kluczowych – dodaje Marta Paplaczyk.
Na zakończenie warto podkreślić, że marketing w 2025 roku będzie wymagał nie tylko kreatywności i umiejętnego wykorzystania nowych technologii, ale także odwagi do bycia autentycznym. Małe firmy, które zdecydują się budować swoją komunikację wokół realnych wartości, unikalnych historii i prawdziwych relacji z klientami, mogą liczyć na długoterminowy sukces. Social media w 2025 roku nie będą wyścigiem na najwięcej treści – będą konkurencją o to, kto zrobi to mądrzej, z większym sercem i prawdziwym zaangażowaniem.
Marta Paplaczyk jest mentorką social media freelancerów, marketerką z międzynarodowym doświadczeniem. Growth hackerka znana z wyciskania małych budżetów jak cytrynę. Przez ponad 12 lat zajmowała się marketingiem w branży HoReCa. Swoje pierwsze kroki w marketingu stawiała w Nowym Jorku w agencji Brandmana, później na 8 lat osiadła w Londynie, gdzie m.in zarządzała marketingiem grupy 12 pubów na Wimbledonie i w południowo-zachodnim Londynie
W 2016 roku w Warszawie założyła własną agencję marketingową i przez ponad 7 lat współtworzyła największą i najbardziej rozpoznawalną firmę marketingu gastronomicznego w Polsce. Wśród jej klientów znalazły się najbardziej renomowane i nagradzane gwiazdkami Michelin restauracje.
Ukończyła z wyróżnieniem MA z Hospitality Management w Londynie, wykładała na Akademii Leona Koźmińskiego. Jest autorką licznych artykułów branżowych, m.in. Nowy Marketing, Marketer +, HoReCa Trends, Nowości Gastronomiczne czy Brief.pl oraz ponad 20 ebooków i kursów online. Przeprowadziła dziesiątki godzin szkoleń z marketingu, social media i reklam dla managerów z branży gastro.
Dziś jest mentorką social media freelancerów i uczy jak zarabiać dobre pieniądze na fajne życie jako social media manager. Dzieli się zdobytą wiedzą i doświadczeniem tworząc programy mentoringowe, w których przeprowadza przez autorski system projektowania biznesu 4Q. Pozwala on na elastyczną i kreatywną pracę w mediach społecznościowych bez stresu o klientów i finanse. Dotychczas z jej programu skorzystało ponad 250 social media managerów i soloprzedsiębiorców.