Marketing usług kontra marketing produktów.

przez Daniel Kubach
566 odsłony

Marketing usług kontra marketing produktów. Daniel Kubach  Obserwując rynek network marketingu zauważamy, że jest on bardzo zróżnicowany. Ogólnie, możemy podzielić go na kilka kategorii, takich jak: konsumencki, który dzieli się na MLM oferujący produkty namacalne (np.

 

Większości polskiego społeczeństwa biznes MLM kojarzy się ze sprzedażą produktów namacalnych, takich jak suplementy, kosmetyki, chemia gospodarcza, odkurzacze czy filtry do wody. Osoby spoza branży zazwyczaj nie wiedzą, że w tym systemie oferowane są również takie produkty, jak ubezpieczenia, usługi telefoniczne i prawne.

Świat idzie do przodu

Z każdym rokiem w biznes sieciowy i sprzedaż bezpośrednią wchodzą coraz to nowe firmy z różnych branż, które do tej pory funkcjonowały w sposób tradycyjny. Świat idzie do przodu, a więc przedsiębiorstwa również. Każda branża rozkwita i zadziwia nas nowymi pomysłami, swoimi osiągnięciami oraz dopasowaniem się do warunków rynkowych. Nie sposób nie zauważyć, że od kilku lat w Polsce rozkwitają firmy MLM oferujące w tym systemie coraz to nowe oraz bardziej dopasowane do wymagań klientów usługi.

Podobnie wygląda sytuacja z firmami franczyzowymi. Wszyscy wiemy jak działa McDonald`s, KFC, Pizza Hut czy polskie CCC. W ślad za tymi koncernami tą samą drogą podążyły już salony piękności, kluby fitness, pralnie chemiczne, a nawet kancelarie adwokackie.

Sprzedaż wirtualna

Czym więc jest MLM usług, a czym MLM produktów? Co wyróżnia te dwa systemy marketingu? Jakie posiadają mocne, a jakie słabe strony? Niby mają one ze sobą wiele wspólnego, ale jeżeli przyjrzymy się im nieco bliżej, to dostrzeżemy dość znaczące różnice występujące pomiędzy nimi.
Pierwszą rzeczą, która wyróżnia oba systemy jest produkt. Współpracownik oferujący produkty namacalne, demonstruje ich zalety swoim potencjalnym klientom, utożsamia się z wyrobem pokazując rezultaty jego działania, próbuje, częstuje nim swojego rozmówcę itd. Do zalet tego systemu sprzedaży należy to, że prezentacja nie zawsze wymaga skomplikowanych umiejętności sprzedażowych. Klient może produkt dotknąć, zobaczyć, ugryźć czy powąchać. Zazwyczaj można powiedzieć, że produkt broni się tutaj sam. Z kolei w przypadku marketingu usług, współpracownik firmy MLM oferuje klientom produkt, którego nie widać.

Tak naprawdę to sprzedawca sprzedaje siebie, kartkę papieru i opowieść, którą przekazuje klientowi.

Mogą Cię również zainteresować