MATKA-INNOWATORKA. Jak rozmowy z dziećmi zmieniają perspektywę i pomagają opracować nowatorskie rozwiązania?

przez Maciej Maciejewski
984 odsłony

Zostanie matką często postrzegane jest jako ograniczenie. Jednak życie pokazuje, że macierzyństwo to niedocenione źródło innowacyjnych pomysłów. „Zawodowo zajmuję się projektowaniem innowacyjnych rozwiązań. Pracuję z ekspertami, liderami organizacji i przedsiębiorcami. Ale to moje dzieci każdego dnia przypominają mi, na czym polega prawdziwa innowacyjność. Obserwowanie zachowań i reakcji moich córek jest dla mnie wielką inspiracją” – mówi Zuzanna Mikołajczyk, strateg i trener innowacji.

Zuzanna Mikołajczyk

Zuzanna Mikołajczyk dzieli swoje życie z dwiema córkami – 3 i 5 latką i przedstawia trzy kwestie, jakich nauczyła się od swoich dzieci na temat projektowania oraz wdrażania innowacji. W życie i biznes…

Nasza prawda nie musi być prawdą dla kogoś innego

Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań wymaga ciągłego podważania ogólnie uznanych prawd. Dzieci potrafią robić to mistrzowsko. „Pewnego dnia obok mnie i mojej córki na ulicy przejechało głośne Porsche. Moja córka zdziwiła się, że ktoś używa takiego głośnego samochodu, bo przecież inni nie mogą przez to rozmawiać. I wtedy uświadomiłam sobie, że to, co dla jednych jest synonimem luksusu, dla innych oznacza brak myślenia o innych. Reakcja mojej córki uświadomiła mi, że prawdy mogą zmieniać się szybciej niż myślą menadżerowie wielkich firm” – opowiada Zuzanna Mikołajczyk.

Wartościowa innowacja rozwiązuje problemy klienta

Każdy rodzic chce czasami przekonać swoje dziecko do czegoś i opowiada mu, jakie to jest „superciekawe i na pewno mu się spodoba”. I wpada w pułapkę. Bo nie wystarczy, że w naszym odczuciu jakiś pomysł jest wartościowy. Trzeba jeszcze przekonać o tym drugą stronę. „Moja starsza córka nie ma problemu, aby powiedzieć NIE. I nie ma sensu do czegoś jej przekonywać. Trzeba pokazać, że pomysł wpisuje się w jej zainteresowania. Czy nie tak samo dzieje się w pracy z klientami? Mówimy im, jaki mamy świetny pomysł, produkt czy usługę. A tymczasem powinniśmy połączyć to, co oferujemy, z perspektywą klienta. Bo innowacyjne pomysły w biznesie nie muszą być wyjątkowe. Ważne, aby były dopasowane do potrzeb klienta” – mówi Zuzanna Mikołajczyk.

Innowacje biorą się z wyobraźni

Żeby tworzyć nowatorskie pomysły trzeba pozwolić, żeby mózg swobodnie tworzył rozwiązania. Bez ograniczeń i oceny. A zabawy z dziećmi to świetne ćwiczenie dla naszej kreatywności. „Prawie każde moje popołudnie to czas zabawy z córkami. Przeważnie to one wybierają gry czy zabawy. Ja szczególnie lubię malowanie farbami i opowiadanie, co obraz oznacza. Taka zabawa to świetne pożywienie dla mojej wyobraźni. Dla moich córek podczas zabawy wszystko jest możliwe. Dokładnie tak samo powinniśmy myśleć podczas tworzenia innowacji na etapie wstępnego generowania pomysłów” – tłumaczy Zuzanna Mikołajczyk.

Rodzicielstwo, a szczególnie macierzyństwo, często jest traktowane jako przeszkoda w rozwoju kariery. Nie zauważamy, jaki wkład wnosi w rozwój osobisty oraz zmianę perspektywy. Dzieci nie tylko są źródłem zmian, ale niejednokrotnie innowacji. Ile znamy historii, w których na urlopie macierzyńskim kobiety wpadły na biznesowy pomysł… W ten sposób tworzą rozwiązania często mądrzejsze, sprytniejsze. Warto to sobie uświadomić i z ciekawością poznawać perspektywę dzieci, ćwiczyć kreatywność oraz podważać utarte schematy. To droga do innowacji.

Zobacz również nasz archiwalny, niezwykle inspirujący materiał o polskich matkach, którym dzieci dają ogromną moc do charyzmatycznego i konsekwentnego budowania biznesu. W związku ze zbliżającym się dniem matki warto się pochylić nad tym tematem: Sylwia Marek, Marlena Szcześniak, Lidia Sikora

Zuzanna Mikołajczyk jest wizjonerką i innowatorką. Strateg i trener innowacji. Założycielka Know.How.Match. – butikowej firmy doradczej, która wspiera liderów w projektowaniu i wdrażaniu innowacji. Autorka programu Zyskowna Innowacja, w którym uczy jak projektować i wdrażać innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach. Autorka podcastu Know.How.Match. poświęconego innowacjom. Doświadczenie zawodowe zdobywała w rodzinnej firmie Mikomax Smart Office, gdzie przez 10 lat pełniła funkcję członka zarządu oraz dyrektora marketingu odpowiadającego za dwie globalne marki Mikomax Smart Office oraz Hushoffice. Była liderką w zespołach odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie innowacji w modelu biznesowym, strategii produktowej, marketingowej i sprzedażowej. Wprowadziła na rynek innowacyjną markę Hushoffice, która znalazła się w TOP 2 na świecie w kategorii mebli akustycznych, a wdrożone przez nią innowacje przynosiły 4-krotnie wyższe marże. Ekspertka w Her Impact, ABSL Poland, mentorka w projektach startupowych i studenckich oraz wolontariuszka w Fundacji K.I.D.S. w Klubie Innowatorów Dziecięcych Szpitali. Jej misją jest pokazanie, że innowacja jest dla każdego i jest kierunkiem działania dla liderów przyszłości.

Mogą Cię również zainteresować