Najnowsze fakty o polskim biznesie sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego. Sprawdź kto się rozwija, a kto się zwija

przez Maciej Maciejewski
12616 odsłony

Uwaga! Wykładamy karty na stół. Oto jedyny w Polsce, profesjonalny, rzetelny, prawdziwy ranking o naszej branży. Mamy szczegółowe, najnowsze zestawienie wyników finansowych sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego w Polsce. Sprawdź, które spółki w polskim biznesie DS/MLM naprawdę notują wzrosty, a jakie lecą w dół. Na łeb, na szyję.

źródło: Pixabay

Dziś publikujemy najświeższe dane o wynikach finansowych wybranych, największych firm polskiego sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego (DS/MLM). Nasza ostatnia publikacja uwzględniała lata 2008-2017. Dzisiaj do tabeli dodaliśmy wyniki za lata 2018 i 2019.

Pierwszą ważną informacją jest fakt, że w tym roku postanowiliśmy do raportu dodać kilkanaście spółek, których we wcześniejszych latach nie braliśmy pod uwagę. W tym wydaniu rankingu w sumie na naszej liście znajduje się 45 podmiotów, które zdaniem naszej redakcji godne są zaprezentowania. Z tej puli sprawozdania finansowe za rok 2019 do sądu złożyło 38 spółek, czyli 7 przedsiębiorstw do dziś nie wywiązało się ze swoich obowiązków. Firmy Starlife Polska, Coral-Club Polska, Oriflame Poland, Mary Kay Cosmetics Poland, Finclub Poland, California Fitness Polska i FM Group nie złożyły sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego.

Przypominamy, że nieskładanie sprawozdań finansowych jest niezgodne z polskim prawem. Obowiązek oraz terminy składania rocznych sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sadowego reguluje Art. 69 Ustawy o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku wraz z późniejszymi zmianami.

Bardzo ciekawa, choć niezrozumiała z wielu powodów dla obserwatorów branży sytuacja, rozgrywa się obecnie z firmą FM. Podmiot FM Group World Andrzej Trawiński Spółka Komandytowa został przejęty przez firmę FM World Sp. z o.o. (KRS 411446), ale ta spółka ostanie sprawozdanie złożyła za rok 2017. Tak więc w przypadku tego dużego i znanego skąd inąd biznesu MLM potocznie nazywanego na rynku FM – nie mamy co pokazać. Wstyd panie Trawiński. Tyle lat pracy, żeby znaleźć się na ostatnim miejscu w Polsce. Gratulujemy. Ponadto w sprawie FM zgłasza się do nas ostatnio bardzo wielu mocno sfrustrowanych liderów, którzy otrzymali od spółki do podpisania nowe umowy współpracy. To poważna sprawa, zasługująca na odrębną publikację, wymagająca wyjaśnienia. Niestety na razie dyrektor Marek Kretek systematycznie unika kontaktu z dziennikarzami.

Raport na zlecenie „Network Magazynu” – jedynego w Polsce, niezależnego pisma o branży DS/MLM – przygotowała specjalistyczna firma InfoCredit z Warszawy, która na rynku informacji gospodarczej działa od 1990 roku. Oto złota dziesiątka polskiego biznesu sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy:

Miejsce NAZWA FIRMY SPRZEDAŻ NETTO W ROKU 2019
1. Avon Cosmetics Polska   738 mln 844 zł
2. Vorwerk Polska  231 mln 436 zł
3. DLF 188 mln 577 zł
4. Amway Polska  166 mln 749 zł
5. Souvre 113 mln 486 zł
6. Votum 90 mln 016 zł
7. FLP 81 mln 166 zł
8. Herbalife 81 mln 028 zł
9. LR 77 mln 647 zł
10. DuoLife 74 mln 827 zł

Natomiast z bardzo szczegółowymi, najnowszymi wyniki finansowymi wybranych firm sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego w Polsce, można zapoznać się w tej oto tabeli: Tabela. Wyniki finansowe wybranych firm branży w Polsce za lata 2011-2019 (przychody ze sprzedaży). Znajdziecie w niej dokładne dane statystyczne na temat 45 największych, działających w Polsce podmiotów. 

WZROSTY

Zacznijmy od zwrócenia szczególnej uwagi na firmy, które biorąc pod uwagę kwestię sprzedaży netto w roku 2019 zanotowały w porównaniu do roku 2018 najciekawsze wzrosty. Bardzo dumne ze swoich wyników powinny być firmy: Farmasi (337% wzrostu), Nu Skin (140% wzrostu), Raypath (126% wzrostu), Natur Day (98% wzrostu), DSA (71% wzrostu), Souvre (65% wzrostu), Prouvé (60% wzrostu), LR (47% wzrostu), DLF (43% wzrostu), WellU oraz Earth Power (39% wzrostu), Fohow (31% wzrostu), OVB (30% wzrostu), NSP (29% wzrostu), Organic Life (25% wzrostu), Vorwerk (23% wzrostu) i Herbalife (20% wzrostu). Gratulujemy.   

SPADKI

Tymczasem najciekawsze spadki w 2019 roku zaliczyły m.in. podmioty: Vision (99% spadku), ACN (39% spadku), D.N.I. (16% spadku), Roboclean (14% spadku), Novision (10% spadku), Zepter (8% spadku), EuCO (8% spadku), Avon (7% spadku). Mamy nadzieję, że tym podmiotom w roku 2020 biznes poszedł w górę. Sprawdzić będziemy mogli po wakacjach.  

KOMENTARZE

– W network marketingu pracuję od 11 lat. Z Souvre współpracuję 5 rok – powiedział nam Dariusz Holeniewski. To jest moja trzecia firma i pamiętam, jak w niej zaczynałem, to wszyscy mówili, że teraz „na pewno mu nie wyjdzie”. Pamiętam, jak mówili, że im firma jest starsza, tym staje się mniej atrakcyjna… A jednak ostatnio pojawiają się w naszym biznesie takie liczby, których nigdy wcześniej nie widziałem na oczy. Za rok 2019 zajęliśmy miejsce w TOP 5 firm sektora sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy. Ciekawy fakt jest taki, że jesteśmy najwyżej sklasyfikowani jako polski koncern i jesteśmy najkrócej na rynku w tej stawce. Nad nami są firmy, które mają już bardzo bogate tradycje. Nasza firma coraz starsza, a wyniki coraz lepsze… 9 410 nowych partnerów zarejestrowanych tylko w styczniu br. – to rekord historyczny spółki, co daje 303 osoby rejestrowane dziennie. Pod kątem obrotów styczeń br. był tylko o 12% gorszy od najlepszego miesiąca sprzedażowego w grudniu ub.r. (zawsze to był spadek o min. 35%). W pierwszych 3 dniach lutego zarejestrowało się 1 009 nowych partnerów. Dziś na firmowym zoomie było w jednym momencie 2 301 osób, co jest rekordem! Nigdy nie występowałem dla tak licznej widowni. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się 10 lat temu po telefonie, że ktoś ma dla mnie propozycję biznesową. Na szczęście nie odmówiłem. Na szczęście nie posłuchałem tych, którzy mi odradzali. Nie ważne, że idziesz powoli. Ważne, że idziesz do przodu. Życzę wytrwałości wszystkim, którzy zaczęli swoje projekty i pomimo przeciwności losu dążą do ich zrealizowania! Podziękowania dla wszystkich, którzy każdego dnia wkładają wysiłek w nasz rozwój. I za zaufanie! – skomentował Dariusz Holeniewski z firmy Souvre.

– Wyniki finansowe sektora za rok 2019 są bardzo ciekawe – twierdzi Grzegorz Celeban ze spółki akcyjnej Votum. – Zrobiliśmy bardzo dobrą sprzedaż, ale jeszcze większe rzeczy działy się w roku 2020 i jestem pewien, że pokaże to kolejny raport. Rok 2020 był trudny dla wielu branż, w tym sprzedaży, ale właśnie sprzedaż bezpośrednia i praca w sieci sprzedaży pokazały, że można być odpornym na kryzys, a nawet rozwijać się odpowiadając na wyzwania, jakie on kreuje. Rynek pracy przeszedł trzęsienie ziemi, a nic nie stało się tak niepewne jak „stała praca” na etacie. Teraz obserwujemy ogromne zainteresowanie pracą w sprzedaży, w modelu, który daje niezależność i dużo większe poczucie kontroli nad sytuacją, w razie kolejnych lockdownów, których wykluczyć się nie da. Masowy napływ nowych biznes partnerów do Grupy Kapitałowej Votum jest trwającym stanem rzeczy,  co z kolei jest wynikiem m.in. natychmiastowego niemal przejścia w dużej części na sprzedaż zdalną. Szkolenia dla sieci sprzedaży z wykorzystania narzędzi do wideo komunikacji, warsztaty sprzedażowe minimalizujące trudności w braku kontaktu face to face oraz kipiący entuzjazm kluczowych managerów – to dało kapitalny rezultat, w postaci przeniesienia spotkań z live do virtual i szybki powrót do wysokich wyników w sprzedaży – dodał Grzegorz Celeban z Votum.

UWAGA: Źródłem informacji odnośnie dostępności danych finansowych są wpisy opublikowane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wydawanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości dotyczące dokumentów złożonych w Krajowym Rejestrze Sądowym (InfoCredit dołożyło wszelkich starań aby zamieszczone w rankingu informacje były rzetelne i jak najbardziej aktualne, lecz nie bierze odpowiedzialności za ich niezgodność ze stanem faktycznym).

TRANSPARENTNOŚĆ. PODSTAWA KAŻDEGO BIZNESU

A co z tymi firmami, które nie udostępniły swoich wyników finansowych? Jakie zdanie może mieć o nich potencjalny współpracownik oraz nasz Czytelnik? Specjalista z InfoCredit wyjaśnia: „Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki jest faktyczny powód niezłożenia w KRS przez niektóre firmy swoich rocznych sprawozdań finansowych. Najczęściej spotykane przyczyny to: 1 – świadoma chęć ukrycia swojej sytuacji finansowej przed konkurencją /dostawcami/odbiorcami lub klientami; 2 – unikanie kosztów administracyjnych związanych ze złożeniem do KRS i/lub publikacją w Monitorze Polskim B sprawozdania finansowego. Wysokość tych kosztów waha się od kilkuset złotych (np.: złożenie sprawozdania do KRS) do kilku tysięcy złotych (np.: publikacja sprawozdania w Monitorze Polskim B); 3 – nieznajomość obowiązku prawnego narzuconego na osobę odpowiedzialną za złożenie sprawozdania.

JAK DOŁĄCZYĆ DO RAPORTU?

Jeśli firmy, które nie wykazały swoich wyników w KRS i nie wzięliśmy ich w zestawieniu pod uwagę, będą chciały, aby je dodać do raportu, to jakie kryteria powinniśmy przyjąć, aby było to rzetelne? W jaki sposób powinny nam udokumentować takie dane? Ekspert wyjaśnia: „Jeśli nieuwzględniona w badaniu firma chce uzupełnić swoje dane i zostać sklasyfikowana w raporcie, musi przesłać (faksem, pocztą tradycyjną lub mailem) do firmy InfoCredit lub redakcji „Network Magazynu” kopię swojego zatwierdzonego przez zarząd, rocznego sprawozdania finansowego za rok 2018 oraz 2019, gdyż na tej podstawie w najbliższym czasie nastąpi aktualizacja rankingu.

Mogą Cię również zainteresować