Najnowsze międzynarodowe badania dowodzą, że 75% ludzi wie, iż nie zjada zalecanej przez dietetyków dziennej porcji warzyw i owoców

przez Maciej Maciejewski
2702 odsłony

Raport pod tytułem „Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” ukazuje najnowsze globalne postrzeganie i wątpliwości dotyczące dziennej konsumpcji warzyw oraz owoców pochodzące od 32 000 osób.

Okazuje się, że oprócz dezorientacji dotyczącej prawidłowych ilości, dostępność cenowa jest barierą do spożywania warzyw i owoców. Aż 2 na 5 konsumentów przyznało się do doświadczenia sytuacji, kiedy brakowało im środków na jedzenie.

Pomimo wyraźnych zaleceń WHO, aż 75% osób uważa, że nie je wystarczająco dużo świeżych warzyw i owoców każdego dnia – tak wynika z najnowszych światowych badań przeprowadzonych przez jedną z wiodących firm w sektorze zdrowego odżywiania – Juice Plus+. Badania, które objęły 32 000 osób na całym świecie, jasno dowodzą, że zaledwie 25% osób uważa, iż zjada rekomendowaną porcję świeżych owoców i warzyw każdego dnia.

Zrozumienie zagadki z porcją

Żyjemy w świecie, w którym świadomość zdrowego stylu życia rośnie, gdzie filmy dokumentalne i eksperci podkreślają zalety odżywiania w oparciu o produkty roślinne. Jednakże, najnowszy Raport Juice Plus+ pokazuje jak teoria przekłada się  na praktykę, wykazując, że ludzie są zdezorientowani, kiedy przychodzi do jasnego określenia, co oznacza ta „dzienna porcja” warzyw i owoców. Odpowiedź, według WHO jest prosta – więcej niż 400 g, aby poprawić kondycję zdrowotną. Pomimo tego, w krajach używających miary grama, niemal cztery piąte respondentów (78%) błędnie określa rozmiar dziennej porcji.

Skutki spożywania niewystarczającej ilości warzyw i owoców

Ludzie zdają sobie sprawę z faktu, że nie jedzą wystarczającej dawki owoców i warzyw. Są świadomi skutków takiego postępowania w odniesieniu do własnego zdrowia. Zapytani o ten fakt, 35% wskazuje na niedobory minerałów, a niemal jedna piąta na wysokie ciśnienie krwi. Tak więc, ludzie wiedzą, że rośliny są niezbędne i wskazane dla zdrowia, ale nie przekonuje ich to do zwiększonej konsumpcji.

Magdalena Czyrynda-Koleda, ekspert ds. żywienia i psychodietetyk komentuje: „Dzisiaj konsumenci mają coraz większą wiedzę żywieniową i świadomość tego, dlaczego warto stosować zdrowe produkty w diecie oraz to jakie niosą korzyści dla naszego organizmu. Warzywa i owoce to coś więcej niż błonnik pokarmowy i naturalnie występujący w nich cukier, czyli fruktoza. To również, jak słusznie zauważa spora część  respondentów biorących udział w badaniu, bogactwo witamin i składników mineralnych oraz związków aktywnych biologicznie, takich jak likopen, beta karoten, antocyjany czy luteina, które nie tylko wzmacniają naszą odporność, ale wspierają pracę układu hormonalnego, narządów wzroku czy układu nerwowego. Istnieje jednak ciągła potrzeba edukacji i wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom konsumenta, zwłaszcza w kwestii jasnego przekazu – ile w praktyce wynosi zalecana porcja warzyw i owoców, co jasno podkreśla 78% badanych osób. Niestety wzrost inflacji i tym samym wzrost cen żywności, w tym warzyw i owoców jest niejednokrotnie jednym z głównych powodów mniejszej  ich konsumpcji”.

Wymagania konsumentów względem dostępności, łatwości zakupu i  przystępności cenowej są wysokie

Pomijając zamieszanie z ilością, dostępność cenowa wydaje się być główną przyczyną braku owoców i warzyw w codziennej diecie. Tutaj 2 na 5 (43%) gospodarstw domowych wskazało wręcz na problemy z zakupem żywności spowodowane sytuacją finansową, których kiedyś doświadczyli. Zjawisko to nasila się w pewnych krajach, takich jak Wielka Brytania – 53%, 52% w Niemczech i 46% w USA.

Ponadto, ponad połowa respondentów (54%) przyznaje się do zastępowania świeżych produktów przetworzonymi – z puszki, suszonymi czy konserwowymi odpowiednikami ze względu na inflację czy wzrost kosztów utrzymania. Ta kwestia była widoczna w Wielkiej Brytanii i Francji, z dużym odsetkiem 61% i 60% respondentów wybierających przetworzone alternatywy świeżych produktów. W Niemczech ten odsetek wyniósł 56%, podczas gdy w Polsce zaledwie 11%.

Dietetyczka dodaje: „Spożywanie świeżych warzyw i owoców jest niekwestionowaną inwestycją zdrowotną. Nie należy jednak demonizować i umniejszać wartości odżywczej przetworzonych warzyw i owoców, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Mrożonki, dostępne przez cały rok, są uzyskiwane  z owoców i warzyw zbieranych w szczycie sezonu, gdy ich wartość odżywcza jest najwyższa. Odpowiednio przechowywane świetnie sprawdzą się jako baza do przygotowania rozgrzewających zup, leczo czy owocowych musów, będących dodatkiem do śniadaniowych placków. Dodatkowo warto podkreślać, iż spora część warzyw poddanych obróbce ma wyższy potencjał zdrowotny. Przykładem może tu być passata czy przecier pomidorowy, zawierający więcej likopenu w porównaniu ze świeżym pomidorem czy kiszone warzywa wpływające pozytywnie na pracę układu pokarmowego oraz wspierające układ immunologiczny. Wliczając w to niższy koszt zakupu mamy jeden z głównych argumentów pomocnych w zwiększeniu spożycia tej grupy produktów spożywczych wśród konsumentów”.

Ewolucja w zakresie jedzenia owoców i warzyw w ciągu ostatnich lat

Raport „Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” ukazuje fascynujące zmiany w konsumpcji wraz z upływem czasu, w szczególności przyczyny, dla których obecnie ludzie jedzą mniej warzyw i owoców niż kiedyś. Wśród osób, które spożywają teraz mniej tych składników, niż kiedy byli młodsi, ponad dwie piąte (43%) wskazuje na rosnące ceny świeżych produktów na rynku, a jedna czwarta (26%) twierdzi, że zbyt szybko się psują i w efekcie są wyrzucane. W istocie, kiedy mówimy o żywności wyrzucanej w gospodarstwach domowych, 34% marnowanego jedzenia stanowią świeże produkty.

Z drugiej strony pośród osób, które teraz jedzą więcej świeżych owoców i warzyw niż kilka lat temu, ponad jedna czwarta (27%) wskazuje, że robią to w trosce o swoje zdrowie. Potwierdza to tezę o zwiększonej świadomości włączania większej ilości warzyw i owoców do codziennej diety.

Travis Garza, global CEO w Juice Plus+ tak skomentował wyniki tego badania: „Juice Plus+ jest pionierem w dziedzinie odżywiania w oparciu o produkty roślinne wraz z całkowicie naturalną suplementacji od ponad trzech dekad. Ponadto, ten rok jest 30 rocznicą powstania kapsułek Juice Plus+ Essentials Fruit & Vegetable Blend Capsules. Jesteśmy w pełni zaangażowani w promocję zdrowego stylu życia, chcemy pomagać ludziom w dbaniu o ich zdrowie i dobre samopoczucie na całym świecie. Stąd jestem zachwycony mogąc przedstawić Państwu ten raport – rzetelne badanie dotyczące postrzegania i postaw ludzi dotyczących spożywania warzyw i owoców na świecie. Oparty na odpowiedziach 32 000 konsumentów daje wartościowy wgląd w różnorakie nawyki żywieniowe i spożycie warzyw w skali całego świata. Jak w przypadku każdego wszechstronnego badania, zawsze pozostają obszary do głębszej eksploracji, gdyż zachowania konsumentów stale ulegają zmianom. Dlatego planujemy opracowywanie takich raportów każdego roku, co pozwoli nam na dogłębne zrozumienie zachowań konsumentów wraz z upływem czasu.

Patrząc z perspektywy Juice Plus+ naszym celem, który towarzyszy tym badaniom, jest dostarczenie motywacji, która da siłę poszczególnym osobom, aby zmienić styl życia na lepszy. Badanie „Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” jest pierwszym krokiem w tym kierunku. Jako CEO firmy, mam przyjemność zaprosić Państwa do zapoznania się z raportem i dołączenia do nas na drodze do zdrowszego i pogodniejszego świata”.

Liza Pepple, senior director, global product development w Juice Plus+ powiedziała: „Z tego badania wynika wiele interesujących informacji, jednak to co wydaje się najistotniejsze, to niepewność dotycząca właściwej dziennej dawki i fakt, że sami konsumenci często niepoprawnie określają spożywane przez siebie ilości. W wielu krajach próbuje się przełamywać tę barierę, np. za pomocą wizualizacji. W USA używamy wizerunku talerza, który pomaga ludziom zrozumieć właściwe proporcje w ich diecie. Misją Juice Plus+ jest budowanie pomostu pomiędzy tym co ludzie jedzą, a tym co rzeczywiście powinni. Wierzymy, że małe zmiany robią dużą różnicę tam, gdzie dotyczy to zdrowego odżywiania, a owoce i warzywa stanowią jego sedno. „Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” przypomina o pozytywnym wpływie, jaki takie małe wybory mogą mieć na nasz dobrostan, jak również o znaczeniu edukacji konsumentów i kampanii nakierowanych na nieporozumienia i przesądy związane ze spożywaniem warzyw i owoców”.

Badanie „Budowanie mostu nad przepaścią do zdrowego odżywiania: Międzynarodowe badanie dotyczące spożywania warzyw i owoców, trendy i postawy” można pobrać ze strony www.juiceplus.com

Badanie zostało przeprowadzone online przez pracownię badania opinii społecznej Walr na grupie 32,157 konsumentów w Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Polsce. Miało miejsce od 6 do 15 września 2023 roku. Walr jest firmą zrzeszoną w Market Research Society działającą zgodnie z kodeksem zawodowym.

Firma The Juice Plus+ jest globalną marką działającą w sektorze zdrowego stylu życia z misją inspirowania zdrowych trendów na całym świecie. Działa na 27 rynkach współpracując z grupą 200 000 niezależnych partnerów obsługujących rzeszę ponad miliona klientów. Więcej informacji na Juice Plus+ website. Firma oferuje szereg produktów pochodzenia roślinnego z zachowaniem maksymalnej ilości składników naturalnych. Produkty Juice Plus+ to m.in. Juice Plus+ Essentials Capsules (Fruit Blend, Vegetable Blend, Berry Blend, Omega Blend), Juice Plus+ Żelki (Fruit Blend, Vegetable Blend, Berry Blend), Complete by Juice Plus+ koktajle i batony oraz koktajle Juice Plus+ Perform. Więcej informacji tutaj JuicePlus.com. 

Mogą Cię również zainteresować