Nie ufamy bankom

by Piotr Hoffmann
1131 views

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez UOKiK Polacy bardziej ufają Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy niż bankom. Bankowcy chcą to zmienić, jednak nie możemy się spodziewać zbyt wiele.

źródło: www.sxc.hu
źródło: www.sxc.hu

Ogromny brak zaufania Polaków do banków to zaledwie tylko jedna z konkluzji, które Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił na środowej konferencji poświęconej sytuacji konsumentów na rynku usług bankowych. Z przeprowadzonej przez urząd ankiety jasno wynika, że prywatnym bankom ufa zaledwie 39,2% respondentów. SKOK ma poparcie 29,6%. Na samym końcu znalazł się Provident, któremu ufa już tylko 11,8% Polaków.

Ponad 46% ankietowanych oceniło, że umowy z bankami są napisane językiem niezrozumiałym i nieczytelnym. Klienci skarżyli się w badaniu na nieprofesjonalną obsługę, dużą liczbę niezbędnych zaświadczeń i dokumentów. Ponadto konsumenci są przekonani, iż banki prezentując swoje produkty celowo pomijają informacje, które mogą mieć dla nich negatywne konsekwencje, gdy już się zdecydują na zawarcie umowy.

Nie dawno urząd odkrył, że prawie wszystkie polskie banki dawały konsumentom karty debetowe i kredytowe na warunkach, które nie tylko łamią dobre obyczaje gospodarcze, ale też częstokroć łamią ustawowe prawa konsumenckie. Niektóre klauzule z umów były tak skrajnie niekorzystne, że UOKiK chce pozwać stosujące je banki do sądu z paragrafu o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Banki zapewniają, że uwagi zapisane w zaprezentowanych przez UOKiK raportach wezmą sobie do serca. Niestety nie oznacza to, że umowy szybko staną się bardziej czytelne, przejrzyste i pozbawione tzw. drobnego druczku, który tak często staje się powodem sporów. Raczej na odwrót – umowy mogą być dłuższe, tak by kluczowe postanowienia były w nich precyzyjnie i szczegółowo opisane.

Mogą Cię również zainteresować