Płatność za prywatność. Czy jedynie konsument może chronić swoją prywatność w sieci?

przez Piotr Hoffman

W kontekście prywatności danych można spotkać się z opinią, że jeśli internauci nie płacą za produkty, takie jak skrzynka pocztowa, dostęp do serwisu społecznościowego i inne narzędzia oferowane bezpłatnie w sieci, sami stają się produktem. Obserwując politykę technologicznych gigantów nie trudno zauważyć, że opierają oni swoje modele biznesowe na powszechności swoich rozwiązań i operowaniu danymi swoich użytkowników.

żródło: Flickr.comżródło: Flickr.com

Internauci korzystają z kompletnego i darmowego produktu,  jego twórcy zarabiają na sprzedaży ich danych osobowych, udostępnianych innym podmiotom np. firmom rekalomowym. Wynika z tego, że podstawowym produktem firmy nie jest to, co używa internauta, lecz jest nim on sam.

Użytkownik produktem?

Jednym z rozwiązań, które mogą wpłynąć na zmianę tego stanu jest rozpoczęcie płacenia za produkty, których używamy w sieci. W momencie, kiedy narzekamy na przekazywanie naszych danych reklamodawcom, firmy orientują swój biznes na zarabianie pieniędzy. Rozwiązanie to nie jest pożądane przez większość internautów, kto chiałbym rozpocząć płacić za usługi, które do tej pory były oferowane ,,bezpłatnie“? Argumentowanie, że użytkownik płacący za usługę jest traktowany jako podmiot transakcji i ma wpływ na jej oferetnta nie przekonuje większości internautów, którzy godzą się na akceptację polityki prywatności, mimo konsekwencji udostępniania danych osobowych.

– Nie płacąc za używanie produktu i akcpetując politykę prywatności zgadzamy się na naruszenia naszej prywatności. Być może demonizujemy zasady funkcjonowania globalnych firm technologicznych ze wzlędu na model biznesowy, który wdrażają – komentuje Mateusz Strzałkowski, rzecznik prasowy fundacji Bezpieczniejwsieci.org.

Kapitał danych osobowych

W zakładce dotyczącej polityki prywatności Google, użytkownik zostaje poinformowany o tym, jakie informacje dotyczące jego osoby są gromadzone. Firma tłumaczy, że warunkiem korzystania z jej usług jest założenie konta Google, podczas tej operacji niezbędne jest podanie danych osobowych na co świadomie godzi się użytkownik. Można mieć zastrzeżenia do niejasnej polityki prywatności prowadzonej przez firmę, która pozostaje niezrozumiała i zawiera niepokojące zapisy dotyczące m.in. łączenia osobistych danych użytkowników między różnymi usługami.

Należy zauważyć jednak drugą stronę tego zjawiska, pomimo faktu, że nowa polityka prywatności jest krytykowana od roku, większość ludzi jej nie czytała i nie zamierza tego zrobić, ponieważ cenią oni możliwość  darmowego korzystania z Gmaila, wyszukiwarki Google i YouTube mimo świadomości, że ich dane mogą być wykorzystywane. Fakt ten w sposób świadomy wykorzystuje wiele korporacji oferujących darmowe produkty w internecie. Bez różnicy czy chodzi o wyszukiwarkę, skrzynkę pocztową czy media społecznościowe, zasada funcjonowania biznesu opartego na oferowaniu darmowych internetowych narzędzi jest zazwyczaj podobna, polega ona na transakcji: dostęp do usług w zamian za dane osobowe.

Obserwując ruchy technologicznych gigantów, rodzi się pytanie czy nie zostało zdewaluowane pojęcie polityki prywatności. W istocie rzeczy powinien być to raczej wykaz danych o użytkowniku, które firma kolekcjonuje. Internauta w takim przypadku powinien dokonać bilasnu transakcji z usługodawcą i sam określić czy nadal chce ,,bezpłatnie“ korzystać z danego narzędzia.

Bezpieczniej w Sieci jest wspólną inicjatywą instytucji publicznych oraz firm prywatnych, których celem jest propagowanie wiedzy o zagrożeniach w internecie i sposobach radzenia sobie z nimi. Wzoruje się na udanych kampaniach prowadzonych w ostatnich latach w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych, takich jak Getsafeonline.org czy Staysafe.com.

Mogą Cię również zainteresować