Praktyczne zastosowanie user experience

przez Urszula Holik

Porządna strona internetowa to dzisiaj podstawa każdego biznesu. W sektorze DS/MLM jest to sprawa nader ważna, gdyż po każdej rozmowie rekrutacyjnej – albo nawet jeszcze w trakcie jej trwania – pierwszym odruchem Waszego rozmówcy jest otwarcie laptopa, wyjęcie tableta tudzież smartfona i wklikanie adresu www. Waszego lub Waszej firmy matki, z którą na co dzień współpracujecie.

Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na jej zaprojektowanie już na starcie każdego przedsięwzięcia, a w trakcie budowania biznesu być pod tym względem na bieżąco. Trzeba śledzić wszystkie nowinki pojawiające się na rynku w tym temacie. I oczywiście wdrażać je. Wszak konkurencja nie śpi.

Strona czy aplikacja nie będzie w pełni interaktywna, jeżeli podczas jej projektowania, pod uwagę nie zostanie wzięty aspekt funkcjonalności, jakim jest user experience. Pojęcie to oznacza nie tylko troskę o właściwe zaprojektowanie szaty graficznej czy przemyślenie mechaniki i nawigacji strony lub aplikacji ale również szczególne skupienie uwagi na parametrze interaktywności produktu.

User experience, choć w tłumaczeniu dosłownym odnosi się do doświadczenia użytkownika wynikającego z kontaktu z produktem interaktywnym, to jednak nierozerwalnie łączy się z pojęciem użyteczności. Wyznacznikiem do tworzenia produktów z wysokim user experience powinno być przemyślenie ich funkcji, które bezpośrednio wpływały będą na mechanikę działania. Zgodnie z tym UX określa wszystkie doświadczenia użytkownika związane z korzystanie z produktu w czasie rzeczywistym. Chociaż ma ono charakter subiektywny, to jednak jego umiejętne wykorzystanie może zwiększyć funkcjonalność produktu oraz zdecydować o silniejszym zbudowaniu relacji na linii klient – marka.

Projektowanie w oparciu o wytyczne user experience to coś więcej niż tylko web usability. Kluczem jest tu metodyka tworzenia produktów internetowych zorientowanych we wszystkich swoich aspektach na użytkownika oraz jego osobiste doświadczenie. Interakcja ma dostarczać użytkownikowi pozytywnych wrażeń poprzez atrakcyjne i ergonomiczne połączenie ciekawej szaty graficznej z funkcjonalną, użyteczną i intuicyjną nawigacją strony lub aplikacji internetowej. Kolejny, często pomijamy element user exerience to odpowiedni poziom i jakość komunikacji pomiędzy użytkownikiem i aplikacją. Internauta w każdej sytuacji powinien wiedzieć co się dzieje z aplikacją oraz kiedy i dlaczego występują błędy. Dlatego przyjazna użytkownikowi aplikacja powinna dodatkowo zawierać powiadomienia, informujące np. o niewypełnieniu obowiązkowych pól podczas rejestracji czy też zapisaniu danych użytkownika.

– Nieodłącznym elementem UX jest projektowanie interakcji, polegające na tworzeniu funkcjonalnych systemów, tak pod kątem oprogramowania jak i interfejsu użytkownika, których mechanika działania została opracowana w oparciu o analizę wymagań użytkowników oraz priorytetyzacji wskazanych funkcjonalności. Trudno jest wskazać jedną naczelną zasadę user experience ze względu na fakt, że taka po prostu nie istnieje. Użyteczność będzie się różniła w odniesieniu do poszczególnych produktów internetowych i tego, czy mają one głównie służyć użytkownikom, jak w przypadku portali WEB 2.0 czy też atrakcyjnie i efektywnie prezentować zawartość strony co ma miejsce w przypadku witryn o charakterze produktowym – zauważa Michał Chołuj z Netface.

W przypadku portali ważny jest interfejs, który powinien być prosty i czytelny w obsłudze. Projekt funkcjonalny musi się opierać na znanych użytkownikom i sprawdzonych zasadach nawigacji, zaś przewag należy szukać w atrakcyjnej szacie graficznej i dodatkowych funkcjach, np. takich, które pozwolą na integrację profilu z kontami założonymi na innych portalach internetowych. User experience w odniesieniu do aplikacji ma na celu zwiększenie ergonomii ich użytkowania, natomiast w odniesieniu do stron produktowych atrakcyjne zaprezentowanie treści. Nieco inaczej paradygmat UX przedstawia się w odniesieniu do sklepów internetowych. W tym przypadku liczy się przyjazna forma dokonywania zakupów, rejestracji, obsługi koszyka oraz płatności za zrealizowaną transakcję.

Niezależnie jednak od przeznaczenia projektu informatycznego, zawsze musi on spełniać cele użytkowników – a więc dostarczać im pozytywnych wrażeń oraz wspierać procesy biznesowe i marketingowe firmy, do której dany produkt należy.

Mogą Cię również zainteresować