![źródło: Flickr.com](https://networkmagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/04/31661_2.jpg)
O czym warto pamiętać wybierając się na urlop przypomina dzisiaj 35 instytucji biorących udział we wspólnej akcji „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?” Polacy coraz częściej decydują się na wykupienie wycieczki. W ubiegłym roku blisko połowa respondentów przepytanych przez UOKiK (48%) deklarowała, że nie korzysta z usług biur podróży. Tegoroczne badania przeprowadzone na zlecenie urzędu pokazują, że ten odsetek spadł do niespełna 40%.
Wybierając się na wczasy z touroperatorem najbardziej obawiamy się upadłości biura podróży, co zadeklarowała ponad jedna trzecia konsumentów (34,9%). Natomiast co piąty z nas (20,9%) obawia się, że warunki na miejscu wypoczynku będą się różnić od opisanych w folderze organizatora wycieczki. Z drugiej strony wyniki ankiet pokazują, że polscy konsumenci coraz lepiej dbają o swoje prawa.
Czytamy umowy przed podpisaniem
Blisko dwie trzecie respondentów (64%) czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy ich warunki są zgodne z prawem. Rok temu czytanie kontraktu przed wykupieniem wycieczki deklarowała niespełna połowa (46,1%) a dwa lata temu jedna trzecia (29%) badanych. Chociaż obecnie co trzeci respondent (32%) przyznaje, że umów nie czyta wcale, takich osób jest znacznie mniej niż przed rokiem (50,8%). Zgodnie z prawem, każda umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.
Reklamacja nieudanych wczasów
Poprawił się także stan naszej wiedzy na temat możliwości składania reklamacji w przypadku zastrzeżeń co do jakości usług organizatora wypoczynku. Ponad połowa badanych (52,7%) wiedziała, że wycieczkę kupioną w tzw. ofercie last minute i first minute można reklamować na takich samych zasadach jak w przypadku oferty w normalnej cenie. W poprzednim roku prawidłową odpowiedź wskazała niespełna jedna czwarta ankietowanych (24,8%).
Nadal niewielu konsumentów wie jaki jest termin na złożenie reklamacji wadliwej usługi turystycznej. Zaledwie co ósmy badany (12%) był świadomy, że na reklamację nieudanej wycieczki ma 30 dni od dnia jej zakończenia. Jednak nasza wiedza w tym zakresie wygląda nieco lepiej niż przed rokiem, kiedy poprawnej odpowiedzi udzielił co dziesiąty respondent (9,7%). Nienależyte wykonanie umowy przez biuro podróży jest podstawą do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy. W oszacowaniu wysokości roszczenia konsumenta pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.
Klauzule niedozwolone w umowach
Nieco ponad jedna czwarta badanych (26,4%) wiedziała, że rejestr klauzul niedozwolonych to lista postanowień, które nie powinny znaleźć się w umowie o świadczenie usług turystycznych. Rok wcześniej prawidłowej odpowiedzi udzieliła blisko jedna trzecia konsumentów (30,8%). Z kontroli UOKiK wynika, że najwięcej nieprawidłowości we wzorcach umownych biur podróży wiąże się właśnie ze stosowaniem postanowień niedozwolonych. Najczęściej kwestionowane jest ograniczanie odpowiedzialności touroperatora w sytuacjach takich jak opóźnienie samolotu czy zmiana hotelu. Warto pamiętać, że klauzule niedozwolone, które są stosowane przez przedsiębiorców we wzorcach umownych nie wiążą stron kontraktu z mocy prawa.
![źródło: Flickr.com](https://networkmagazyn.pl/wp-content/uploads/2020/04/31662_4.jpg)
Już po raz piąty radzimy wspólnie
W tym roku w ramach wspólnej akcji „Przed wakacjami – co warto wiedzieć?” już po raz piąty radzimy o czym pamiętać, wybierając się na urlop. W przedsięwzięciu bierze udział 35 instytucji, które na swoich stronach internetowych wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach ważnych do zapamiętania przed długim urlopem wypoczynkowym. Bez względu gdzie i jak spędzasz urlop powinieneś znać swoje prawa. Dzięki wspólnej akcji wszystkich uczestników projektu znajdziesz potrzebne informacje, o których nie można zapomnieć przed wakacjami. Planujesz wakacyjny wypoczynek – poznaj swoje prawa. Informacji szukaj na głównych stronach internetowych uczestników wspólnego projektu:
- Czego nie wiedzą turyści? – wyniki najnowszych badań oraz porady prawne dotyczące umów o świadczenie usług turystycznych – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Bezpieczeństwo dziecka podczas wakacji – Rzecznik Praw Dziecka.
- Należyte przygotowanie się do wyjazdu za granicę – Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
- Wypoczynek dziecka na koloniach lub obozie – Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- O letniej edycji akcji Bezpieczna Woda oraz o tym Jak korzystać z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych? – Ministerstwo Sportu i Turystyki.
- O kąpieliskach w Polsce – Główny Inspektorat Sanitarny.
- O tym jak sprawdzić czy autobus, którym podróżujemy jest sprawny technicznie – Komenda Główna Policji.
- Jak młodzi mają chronić dane osobowe w czasie wakacji – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
- Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne – Rzecznik Ubezpieczonych.
- Numery alarmowe i społeczne na terenie całej Unii Europejskiej, usługi o podwyższonej płatności i roaming – Urząd Komunikacji Elektronicznej.
- O towarach spoza Unii Europejskiej zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą – Ministerstwo Finansów.
- Wakacyjne podróże samolotem – prawa przysługujące pasażerom linii lotniczych oraz co można, a czego nie można przewieźć samolotem – Urząd Lotnictwa Cywilnego.
- Co warto wiedzieć przed i w trakcie podróży koleją, jakie prawa przysługują pasażerowi oraz czego może oczekiwać od przewoźnika – Urząd Transportu Kolejowego.
- Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Procedury zmiany dostawcy energii i porównywania ofert – Urząd Regulacji Energetyki.
- O pożarach i innych zagrożeniach – Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej.
- O dobrych praktykach mających wpływ na środowisko, o których należy pamiętać również w wakacje – Ministerstwo Środowiska.
- O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego – Narodowy Fundusz Zdrowia.
- O prawach konsumentów na terenie Unii Europejskiej – Europejskie Centrum Konsumenckie.
W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.
* Badanie „Konsument na wakacjach”, Instytutu Badawczego IPC przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1075 Polaków, w dniach 5-12 maja 2014 roku.