Spośród ponad 500 przedstawicieli przebadanych firm, prawie połowa nigdy nie sprawdzała jak prezentuje się ich serwis wyświetlony na ekranie smartfona. Ci natomiast, którzy to zrobili nie są zadowoleni z jego wyglądu i funkcjonalności. Jednak co ciekawe, jedynie 42% planuje w najbliższym roku wprowadzić zmiany na stronie internetowej. Jedynie co czwarty właściciel uważa, że bardziej mobilna wersja firmowego serwisu przyczyniłaby się do wzmocnienia wartości marki czy wzrostu przychodów ze sprzedaży.
W ostatnich latach można zaobserwować ogromny wzrost popularności urządzeń mobilnych. Spośród przebadanych przedstawicieli małych i średnich firm, ponad połowa przyznaje, że korzysta ze smartfonów do przeglądania internetu w celach prywatnych. Co trzeci sprawdza za ich pomocą pocztę elektroniczną. Podobny odsetek czyta bieżące wiadomości i szuka informacji. Jak wynika z przeprowadzonych badań, właściciele przedsiębiorstw nie są jednak świadomi zalet posiadania stron internetowych zoptymalizowanych pod kątem użytkowników urządzeń mobilnych. Jedynie 47% respondentów zainteresowało się wyglądem i funkcjonalnością firmowego serwisu wyświetlonego na ekranie smartfona.
Spośród osób, które widziały stronę internetową swojej firmy wyświetloną na urządzeniu mobilnym, znaczna część jest świadoma jej niedoskonałości. Jedynie 10% polskich przedsiębiorców jest w pełni usatysfakcjonowanych z wyglądu i funkcjonalności swojej firmowej strony. Prawie połowa (46%) respondentów przyznaje, że wygląd serwisu jest ograniczony, a 47% uważa, że jego jakość pozostawia wiele do życzenia. Mimo to jedynie 42% właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw planuje wprowadzić zmiany na swojej stronie internetowej pod kątem użytkowników urządzeń mobilnych.
Niewielu przedsiębiorców biorących udział w badaniu widzi również związek między bardziej mobilną wersją swojej strony internetowej a rozwojem prowadzonego biznesu. Zaledwie co czwarty respondent przyznaje, że zoptymalizowanie firmowego serwisu pod kątem użytkowników smartfonów przyczyniłaby się do wzmocnienia wartości marki i wzrostu przychodów ze sprzedaży. Jeszcze mniej przedsiębiorców (20%) uważa, że byłaby ona podstawą do lepszego zwrotu z inwestycji w firmowy serwis. Nieco więcej badanych zgadza się, że mobilna wersja strony internetowej przyczyniłaby się do większej widoczności online (48%) i dostępu do różnych grup klientów (40%).
Nie jest zatem zaskoczeniem, że narzędzia przydatne dla użytkowników smartfonów nie cieszą się zbyt dużą popularnością. Zaledwie 7% właścicieli przedsiębiorstw deklaruje, że firmowy serwis jest zintegrowany z aplikacjami mobilnymi (np. Allegro na telefon). Nieduże jest również zainteresowanie funkcją sklepu internetowego dostosowanego do urządzeń mobilnych (12%) oraz funkcją zgłaszania do lokalnych katalogów firm (15%). Nieco większe uznanie zdobyła jedynie możliwość podania adresu firmy w wynikach wyszukiwania np. Google oraz mapy z lokalizacją, które posiada prawie połowa przebadanych serwisów.
– Mobilny dostęp do internetu to silny trend, który każda firma powinna wykorzystać z pożytkiem dla rozwoju swojego biznesu. Niezależnie od wielkości czy profilu działalności firmy, przedsiębiorcy powinni zapewnić dostępność online zawsze i wszędzie, gdy konsument tego potrzebuje. Ważne jest także, aby zwrócić uwagę na to czy firmowe strony internetowe wyświetlane na urządzeniach mobilnych szybko się ładują, działają prawidłowo i prezentują się atrakcyjnie – mówi Oliver Mauss, dyrektor generalny 1&1 Internet.
Badanie zostało przeprowadzone za pomocą ankiety on-line przez brytyjską agencję badawczą Opinion Matters na zlecenie firmy 1&1 Internet. Badanie objęło swoim zasięgiem całą Polskę, a zrealizowane zostało w okresie od 16 marca do 22 marca 2012 r. Reprezentatywną próbę badania stanowiło 501 przedsiębiorstw zatrudniających od 1 do 249 pracowników.