Aplikacje tych 10 banków zostały poddane testom użyteczności. Specjaliści ds. użyteczności w Janmedia przebadali 10 aplikacji mobilnych na system operacyjny iOS i 7 aplikacji mobilnych na system operacyjny Android. Przygotowany raport oparty jest na wynikach analizy eksperckiej.
Podczas analizy zostało sprawdzonych i ocenionych 5 głównych obszarów aplikacji: nawigacja i struktura, treści, komunikaty i informacja zwrotna, layout i grafika oraz wprowadzanie danych. Podczas testów została również wykorzystana wędrówka poznawcza, której idea polega na zidentyfikowaniu celów użytkownika, a następnie próbie ich realizacji w konkretnych zadaniach. Na potrzeby badania zostały zatem zdefiniowane trzy zadania: zlecenie przelewu, otwarcie lokaty, sprawdzenie szczegółów posiadanego kredytu. Analitycy Janmedia realizowali po kolei każde zadanie, symulując zachowanie użytkownika i opisując każdy napotkany problem. Dodatkowo, na potrzeby raportu został oceniony zakres funkcjonalności, którą oferują poszczególne aplikacje. Każdemu z badanych kryteriów przypisywane były punkty. Po zsumowaniu punktów został utworzony ranking wyłaniający bank, który oferuje swoim klientom aplikacje najlepiej ocenione pod względem funkcjonalności i użyteczności.
Ranking wygrał Bank Pekao SA, który zdobył 85 punktów na 96 możliwych. – Przeprowadzona analiza pokazuje ogromne dysproporcje między aplikacjami, zarówno pod względem użyteczności, jak i oferowanych funkcjonalności. Zdecydowanie najbardziej dostosowanymi do kontekstu mobilnego były aplikacje zwycięskiego Banku Pekao, za pomocą których użytkownik może w szybki i bezproblemowy sposób zrealizować najbardziej typowe zadania oraz korzystać z bardzo wielu funkcji aplikacji, przy zachowaniu dobrego user experience – mówi Monika Mikowska, dyrektor ds. rozwoju w Janmedia Interactive.
Oprócz Banku Pekao SA wyróżnione zostały aplikacje Banku Handlowego w Warszawie (Citi Handlowy) oraz ING Banku Śląskiego. Te dwie aplikacje bardzo dobrze wykorzystują możliwości oferowane przez technologie mobilne i są czymś więcej niż tylko poprawnym odwzorowaniem mobilnego serwisu transakcyjnego – dodaje Mikowska. Raport użyteczności bankowych aplikacji mobilnych można pobrać ze stron: jestem.mobi i webusability.pl.