Jak wykorzystać remarketing do osiągnięcia pożądanych celów marketingowych? Osoby poszukujące konkretnej usługi lub produktu w internecie natrafiają na setki ofert, które ze sobą porównują. Zdarza się, że użytkownicy nie wracają na odwiedzoną przez siebie wcześniej stronę www, choć była interesująca. Nie zapisują jej adresu, nie zwracają uwagi na wszystkie informacje i poszukują dalej. W jaki sposób skłonić ich do skorzystania z oferty danej firmy?
Zatrzymać i skłonić do powrotu
Najłatwiej byłoby „zatrzymać” potencjalnych klientów na firmowej stronie już za pierwszym razem. Gdy to się jednak nie uda, trzeba poszukać innych sposobów. Jeden z nich to remarketing, który jest ściśle powiązany z prowadzeniem kampanii AdWords (linki sponsorowane). – Remarketing ułatwia promocję witryny wśród użytkowników, którzy odwiedzają inne strony w sieci reklamowej Google. Jeżeli więc potencjalny klient opuści dany portal bez dokonania na nim zakupu, remarketing pomoże przedsiębiorcy dotrzeć do niego ponownie – tłumaczy Łukasz Górski, starszy specjalista ds. reklamy internetowej w firmie Procreate. – Wyświetlenie odbiorcy ciekawej reklamy jest formą zaproszenia go do ponownego odwiedzenia promowanej witryny.
Jednym z najważniejszych elementów remarketingu jest zatem stworzenie komunikatu, który będzie interesujący dla potencjalnego klienta. Na firmowej stronie www powinno się umieścić również specjalny tag („znak”) remarketingowy. Pozwala on na automatycze dodanie odwiedzających do specjalnej listy i śledzenie ich za pomocą plików tymczasowych, czyli popularnych „ciasteczek”.
Określić i osiągnąć cel
Wiedzę na temat mechanizmów remarketingu można wykorzystać do osiągnięcia pożądanych celów marketingowych. Przykładowo, jeżeli właściciel sklepu internetowego odkryje, że dany użytkownik nie sfinalizował transakcji w e-sklepie, w wyświetlonym komunikacie może przypomnieć mu o przerwanych zakupach i ułatwić przejście do koszyka. Jak wyjaśnia Łukasz Górski, remarketing sprawdza się również w dotarciu do użytkowników, którzy dokonali już zakupu. W takim przypadku warto, by przy okazji odwiedzin konkurencyjnych stron www natrafili oni na reklamy produktu z podobnej kategorii (np. myszka do laptopa czy etui do telefonu komórkowego).
Decydując się na remarketing, warto zatem zastanowić się nad celem tych działań. Czy firma chce skłonić użytkownika do zapoznania się ze szczegółową ofertą? Czy zależy jej na tym, aby postrzegał ją jako wiarygodnego dostawcę produktów lub usług? Czy przedsiębiorstwo chce skłonić klienta do nawiązania z nim kontaktu? Odpowiedź na powyższe pytania pozwala przygotować odpowiednią reklamę. Dobrze przemyślany i zastosowany remarketing pozwala firmie wyróżnić się na tle internetowej konkurencji i czerpać z tego wymierne korzyści.
– Zaletą prowadzenia działań remarketingowych jest możliwość dotarcia do większej i szerszej grupy odbiorców. Remarketing pozwala też skorzystać z różnych kombinacji reklam ułatwiających dotarcie do osób odwiedzających podobne tematycznie witryny – podsumowuje Górski i dodaje, że do zalet remarketingu należy zaliczyć też opłacalność, gdyż pozwala on osiągnąć maksymalny zwrot z inwestycji. W tym przypadku istnieje bowiem możliwość określenia dwóch parametrów – współczynnika efektywności reklamy internetowej (CPC) oraz kosztu dotarcia do tysiąca odbiorców (CPM) lub skorzystania z narzędzi dostępnych w programie, które pozwolą zoptymalizować wydatki na reklamę. Cena za promocję w sieci odpowiada więc możliwościom finansowym przedsiębiorcy. Co więcej, śledzenie” użytkowników i analiza ich zachowań ułatwia mu odzyskanie potencjalnie utraconych zysków. Remarketing to zatem rozwiązanie, które w połączeniu z kampanią linków sponsorowanych pozwala firmie osiągnąć dodatkowe korzyści z promocji w sieci i nawiązać dłuższe relacje z potencjalnymi klientami.