Rozwój mobilnego dostępu do internetu na rynku Europy Środkowo-Wschodniej

przez Agnieszka Kropiwiec

Rosnący udział odsłon stron internetowych generowanych za pomocą urządzeń mobilnych, zwiększająca się popularność smartphonów i tabletów, zmieniające się nawyki internautów. Czy rok 2012 upłynie pod znakiem technologii mobilnych?

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Odsłony mobilne w regionie CEE

Dane zgromadzone dzięki gemiusTraffic pokazują, że udział odsłon stron internetowych, generowanych za pomocą urządzeń mobilnych jest wciąż mniejszy, niż udział odsłon wykonywanych za pomocą komputerów stacjonarnych. Takiego wyniku można się spodziewać, jednak co ważne, udział odsłon mobilnych dynamicznie rośnie. W sierpniu 2011 r. w krajach regionu CEE, objętych badaniami Gemius, procent udziału odsłon mobilnych wahał się w granicach 2%. Wyjątkiem jest rynek słowacki, gdzie 4% wszystkich odsłon stron internetowych jest generowane przez użytkowników urządzeń mobilnych.

Warto zauważyć, że udział odsłon mobilnych w regionie CEE jeszcze rok wcześniej był znacznie niższy i wynosił np. 0,87% na Ukrainie i 1,87% na Słowacji. Podobny trend można zaobserwować w krajach Europy Zachodniej – przykładem może być tutaj Dania, gdzie we wrześniu 2011 r. udział odsłon mobilnych wynosił 2,2% a rok później już 7%.

Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 08.2011
Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 08.2011

Z jakich urządzeń mobilnych korzystają internauci?

Jeśli przeanalizujemy, za pomocą jakich urządzeń mobilnych internauci łączą się z siecią, niekwestionowanym liderem w krajach regionu CEE w 2011 r. był iPad. Ponad jedna piąta odsłon stron internetowych dokonanych w krajach, dla których dostępny jest serwis gemiusRanking, dokonana została właśnie za pomocą iPada. Warto podkreślić, że wyniki dla tego urządzenia rosną systematycznie – o około 8 punktów procentowych między styczniem i wrześniem 2011 r. Powyższą tendencję można zaobserwować we wszystkich krajach regionu poza Bułgarią, Słowacją i Węgrami, gdzie pozycję lidera zajmuje iPhone. W większości analizowanych przez Gemius krajach iPhone zajmuje II miejsce pod względem liczby odsłon stron www generowanych za jego pomocą. Z kolei urządzenia marki Samsung – GT- i9000 (Galaxy S) and GT – i9100 (Galaxy SII) pod względem liczby generowanych odsłon, dzieli od lidera aż 18 punktów procentowych.

W jakich porach dnia internauci łączą się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych?

Wzorzec korzystania z internetu przez użytkowników urządzeń mobilnych różni się od aktywności internautów łączących się z siecią za pomocą komputerów stacjonarnych. Dane zebrane w serwisach gemiusRanking w Polsce, Słowenii, Bułgarii, Rosji, Czechach, na Węgrzech, Ukrainie i Słowacji, pokazują, że internauci, łączący się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych, są aktywni głównie o poranku, ale największą liczbę odsłon mobilnych odnotowywano około godz. 9.00 czasu środkowoeuropejskiego. Przeciętni internauci rozpoczynali dzień łącząc się z internetem przez urządzenia mobilne, by potem korzystać z komputera stacjonarnego, a dzień kończyli również z „internetem w komórce”. Ta prawidłowość, może stanowić wskazówkę dla reklamodawców i pomóc im przygotować taką formę przekazu reklamowego, żeby dotarła do jak największej liczby internautów.

Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 08.2011
Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 08.2011

W krajach Europy Środkowo-Wschodniej mobilny dostęp do internetu zyskuje coraz większą popularność dzięki łatwemu dostępowi i coraz niższym cenom urządzeń mobilnych oraz poprawie szybkości połączeń i transferu danych. O stałym wzroście tego rynku świadczą również zwiększający się ruch na stronach internetowych generowany przez urządzenia mobilne, coraz większe zaangażowanie użytkowników i wzrastający procent odsłon generowanych przez urządzenia mobilne. Jeszcze kilka lat temu branża internetowa ostrożnie podejmowała decyzje o inwestycjach w tworzenie kreacji reklamowych i aplikacji na urządzenia mobilne. Obecnie stanowią one istotną, szybko rozwijającą się gałąź branży nowoczesnych technologii i zmieniły sposób, w jaki korzystamy z sieci. Więcej informacji można znaleźć w prezentacji Gemius „Smart, intelligent, mobile: The time is now.” wygłoszonej na konferencji Internet Hungary w 2011 r.

Mogą Cię również zainteresować