źródło: www.flickr.com
Analitycy Gartnera wskazują, że coraz popularniejszy będzie również mikro-bloging, natomiast nie tylko w przypadku komunikacji na linii firma-klient, ale także w komunikacji wewnętrznej firmy. Ponadto przedsiębiorstwa będą korzystać równolegle z e-maili, jak i z serwisów społecznościowych.
Jak twierdzi Monica Basso, wiceprezes ds. badań w Gartner, spowoduje to osłabienie sztywnego rozróżniania między tradycyjnym e-mailem, a komunikacją w social media. E-mail posłuży jako kanał bezpośredniego kontaktu, natomiast serwisy społecznościowe będą jego uzupełnieniem na większą skalę. W przeszłości e-mail był podstawową formą kontaktu, jednak w najbliższych latach to się znacznie zmieni na korzyść komunikatorów, firmowych kont w social media czy aplikacji dostępnych na smartfony.
Gartner szacuje, że do 2012 roku aplikacje mobilne takie jak kalendarze, komunikatory czy listy kontaktów będą bardziej „społeczne”, a firmy będą w większości działać w chmurze. Dwóch największych dostawców takich produktów: Microsoft oraz Research In Motion (RIM) do końca 2012 roku będą mieć 80% udziałów w rynku. Obecnie sektor konsoliduje się wokół tych dwóch dostawców.