Eksperci e-mail marketingu z GetResponse, największego w Polsce dostawcy usług e-mail marketingowych, już po raz drugi podjęli się sprawdzenia stanu e-mail marketingu w Polsce. W tym celu przebadali 223 różnej wielkości firmy z 15 branż.
Określenie poziomu zaawansowania i skuteczności e-mail marketingu w Polsce opierało się na analizie takich elementów jak: budowa listy odbiorców, segmentacja, dostarczalność oraz optymalizacji wysyłanych newsletterów.
Z badania wynika, że najwyższy poziom e-mail marketingu prezentują największe firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. Osiągnęły one średni wynik na poziomie 67%. Co ciekawe, w ubiegłym roku na pierwszym miejscu – ze średnim wynikiem 69% – znajdowały się firmy z sektora średnich przedsiębiorstw (51-250 pracowników).
Branżą, która najlepiej radzi sobie w marketingu opartym na wiadomościach e-mail są nieruchomości (73%). Udało im się zdetronizować ubiegłorocznego lidera, branżę e-commerce, która w tym roku osiągnęła minimalnie gorszy wynik (72%) i zajęła drugie miejsce w rankingu.
Wyniki badania wskazują, że nie wszystkie elementy kampanii e-mail marketingowych traktowane są równomiernie. Największą uwagę przebadane firmy przywiązują do budowania baz subskrybentów, optymalizacji formularzy zapisu i dostarczalności wysyłanych wiadomości. A mimo to, i tak w tych elementach można zauważyć niekonsekwencję w działaniu i stosowanie tylko niektórych – zazwyczaj tych najpopularniejszych – narzędzi i taktyk, np. stosowania formularzy zapisu (84%), umieszczania linka umożliwiającego rezygnację z subskrypcji (84%) czy regularnej wysyłki newslettera (72%).
– E-mail marketing nie jest wyodrębnioną metodą komunikacji w firmach, ale działa w synergii z innymi technikami marketingowymi. Ważnym zjawiskiem jest co raz większa popularność wykorzystywania profesjonalnych platform do e-mail marketingu przez organizacje, co ma kluczowe znaczenie dla firm dbających o dostarczalność wysyłanych wiadomości – komentuje wyniki badania Maciek Ossowski, dyrektor działu edukacji w GetResponse.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie 19.08-09.09.2013 roku. Szczegółową analizę badania oraz porównanie z wynikami z ubiegłego roku można znaleźć w raporcie "Stan email marketingu w Polsce 2013".
Patronami medialnymi raportu są: Nowoczesna Firma, Marketing w Praktyce, Mensis.pl, blog Anny Miotk, Brief, WirtualneMedia.pl, Bankier.pl oraz Wirtualna Polska. Patronatem merytorycznym raport objęli: Lewiatan, IAB Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Marketingu.