źródło: www.sxc.hu
Internet przyjdzie nam z pomocą oferując wiele sposobów na oszczędność. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie drogerii Douglas, na święta Bożego Narodzenia w tym roku wydamy o 5% więcej, niż wynosiły deklaracje rok wcześniej. Oznacza to, że kryzys w Polsce jest mniej odczuwalny, a w porównaniu do innych krajów europejskich jesteśmy rozrzutni – wydając relatywnie więcej. Mimo to, cena dalej pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze prezentu. Dla 52% jest ona głównym argumentem do podjęcia decyzji o zakupie.
Dużo, ale tanio
Internet oferuje coraz więcej możliwości oszczędzania podczas zakupów. Badania Deloitte „Zakupy świąteczne 2011”, przeprowadzane corocznie w okresie przedświątecznym wskazują, że sieć staje się pomocna na każdym etapie planowania zakupów świątecznych. Polacy przekonali się do tego medium i wykorzystują go zarówno do poszukiwania produktów, porównywania ich jak i samego zakupu. Rynek sklepów internetowych prężnie się rozwija odnotowując 10% wzrost w porównaniu do zeszłego roku.
Tanio, ale pomysłowo
Największy boom odnotowały serwisy oferujące zakupy grupowe, które cieszą się coraz większą popularnością i zaufaniem wśród Polaków. Można więc przypuszczać, że zdecydowana większość Polaków poszuka świątecznych oszczędności właśnie tam. Oferta jest bardzo szeroka i atrakcyjna – zamiast jak co roku kupować prezenty w postaci kosmetyków i książek – można zaskoczyć rodzinę i wykupić wycieczkę zagraniczną albo weekend w SPA i to wszystko za pół ceny. Jak podaje OBOP w badaniach zleconych dla Citeam.pl ponad 60% ankietowanych nie pogardziłoby prezentem w postaci np. weekendu w górach. Osoby szukające kreatywnych i zaskakujących prezentów będą miały w czym wybierać.
A może być jeszcze taniej!
Nowością na polskim rynku są platformy zakupowe pośredniczące w zakupach i zwracające część gotówki z przeprowadzonej transakcji. Jest to bardzo kuszące, ponieważ możemy odzyskać nawet 10% wartości naszych zakupów, a następnie przelać zebraną gotówkę z powrotem na konto. System ten za granicą spotkał się z wielkim zainteresowaniem. Na przykład francuski Cashstore.fr zdeklasował swą popularnością portale zakupów grupowych. Taką możliwość w Polsce oferuje np. portal Szmalback.pl. Nie jest on zupełną alternatywą dla zakupów grupowych, ponieważ są one partnerami portalu. Dzięki temu możemy kupić prezent taniej za pośrednictwem zakupów grupowych, a potem jeszcze odzyskać cześć gotówki z już i tak atrakcyjnego zakupu. Portal tego typu będzie zachętą również dla tych, którzy są przywiązani do klasycznych prezentów, jakimi są np. książki lub kosmetyki. W ofercie znajdziemy wiele księgarni i drogerii. Jak wynika z badań Deloitte większość Polaków zdecyduje się na zakup w pierwszej kolejności kosmetyków, co pozostaje w zgodzie z tym, co większość chciałaby dostać na święta. 48% osób będzie szukało pod choinką książek, a 45% kosmetyków. Jeżeli zdecydowalibyśmy się na zakup książki w postaci audiobooka otrzymamy 15% zwrotu, natomiast Yves Rocher zwraca 10% wartości zakupów. Dodatkowym atutem platformy jest system wishlist. Jeżeli nasi znajomi również skorzystają z platformy mogą dodawać produkty, które chcieli by dostać. W tym momencie wybór prezentu może stać się jeszcze prostszy.
Warto zastanowić się nad korzystnymi ofertami jakie oferuje nam internet. Niższa cena pozwoli na bardziej atrakcyjne produkty, a uniknięcie kolejek w centrach handlowych pozwoli zaoszczędzić czas i nerwy. (No, chyba, że działa się w network marketingu, który w swojej ofercie posiada produkty odpowiednie na prezent. W takiej sytuacji nie ma mowy o kolejkach przez cały rok – przyp. red.). Święta, to przecież bezstresowy czas wypoczynku i rodzinnej atmosfery.