Tania jazda samochodem

przez Lech Baczyński
666 odsłony

Tania jazda samochodemCzyli cenne rady dla menedżerów, jak oszczędzać na paliwie Część 1Lech Baczyński Praca w marketingu sieciowym i przedaży bezpośredniej to przede wszystkim profesja wykonywana w terenie.

 

Dlatego obok telefonu, komputera i kalkulatora, samochód powinien być podstawowym narzędziem pracy każdego networkera. Grosz oszczędzony – to grosz zarobiony, twierdzi przysłowie. Wzrastające ceny paliw sprawiają, że musimy szukać oszczędności. Chcemy zaoszczędzić jak najwięcej, by mieć pieniądze na inne ważne dla nas wydatki. Na zapewnienie odpowiedniego poziomu życia sobie i swojej rodzinie. Na drobne przyjemności i na realizację wielkich marzeń. Jak używać pojazdu, aby robić to profesjonalnie i zarazem oszczędnie? Spróbuję udzielić kilku cennych rad i wskazówek w składającym się z dwóch części artykule. W tym wydaniu NETWORK magazynu część pierwsza.

Cena paliwa to w większej części podatek!

Tankując paliwo do swojego samochodu płacisz między innymi hurtową cenę paliwa uzależnioną od cen ropy, marżę stacji benzynowej, akcyzę i VAT. Te elementy ceny są albo podatkami (VAT, akcyza) albo w części zawierają podatek (cena paliwa, marża). Hurtowa cena zawiera podatki (VAT, podatek dochodowy, a także podatek od nieruchomości i tym podobne). Sprzedawca hurtowy (np. rafineria) musi tak skalkulować cenę, aby sprzedaż się opłacała, a zatem aby po zapłaceniu powyższych podatków pozostał zysk. Tak samo marża stacji benzynowej musi być odpowiednio wysoka, by stacja mogła zapłacić podatki. Nie wspominam już nawet o podatkach i innych narzutach (takich jak ZUS) od płac pracowników wytwórcy, transportera, hurtownika i stacji benzynowej. Do tego dochodzi jeszcze opłata paliwowa (około 2% ceny paliwa), która jest dodatkowym podatkiem przeznaczonym na przykład na budowę dróg. Jak widać, przytłaczająca część kosztów paliwa to podatki, zaś podatek akcyzowy i podatek od wartości dodanej (VAT) stanowią, w sposób bezpośredni, większą część ceny benzyny. Zatem oszczędzając paliwo płacimy mniejsze podatki!

Ekologia

Mniejsze zużycie paliwa to także korzyści ekologiczne – na przykład mniej spalin. Jeżeli interesuje Cię stan Twojego otoczenia i całego środowiska naturalnego, powinieneś poznać sposoby oszczędzania paliwa. A przede wszystkim istnieje najważniejszy powód, dla którego warto nauczyć się jak oszczędzać na paliwie: więcej pieniędzy w kieszeni – czyli więcej na przyjemności, realizowanie swoich celów i marzeń!

Czyżbyśmy byli świadkiem kolejnego kryzysu naftowego?

Przed rokiem 1973 cena baryłki ropy wynosiła około trzy dolary. W latach 1973-1975 miał miejsce pierwszy kryzys naftowy. Pod koniec 1973 roku wybuchła wojna izraelsko-arabska Yom Kippur, gdy Syria i Egipt zaatakowały półwysep Synaj i Wzgórza Golan. W związku z tym faktem, niektóre kraje członkowskie OPEC zmniejszyły wydobycie, podwyższyły ceny ropy i nałożyły embargo na jej dostawy do niektórych krajów popierających Izrael, między innymi USA.

OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries) to organizacja założona podczas konferencji w Bagdadzie 10-14 września 1960 r. przez Iran, Irak, Kuwejt, Arabię Saudyjską i Wenezuelę, zajmująca się koordynacją działań krajów ją tworzących, w zakresie wydobycia i handlu ropą. Obecnie OPEC zrzesza jedenaście państw wydobywających ropę naftową i dyktuje warunki na rynku paliwowym (np. poprzez zarządzenie zmniejszenia wydobycia może powodować wzrost cen ropy). Obecnie do OPEC należą głównie kraje z Bliskiego Wschodu, trzy z Afryki (w tym dwa arabskie) oraz po jednym z Ameryki Południowej (Wenezuela) i Dalekiego Wschodu (Indonezja). Ponieważ w OPEC większość członków to kraje arabskie, nic dziwnego, że poparły Egipt i Syrię w konflikcie z Izraelem i nałożyły embargo na kraje stojące za Izraelem.

Działania krajów członkowskich OPEC w latach 1973-1975 pociągnęły za sobą wzrost cen ropy, spowodowany zmniejszeniem podaży i ogólną paniką. Cena baryłki ropy wzrosła wtedy do ponad trzydziestu dolarów. W wyniku kryzysu naftowego przeobrażeniu uległ przemysł i styl życia. Ludzie przesiedli się z wielkich samochodów z silnikami o dużej pojemności na mniejsze i zaczęli oszczędzać paliwo. Rozwinięto energetykę atomową. W 1979 roku w Iranie wybuchła rewolucja, która spowodowała w tym kraju chaos i zmniejszenie wydobycia ropy.





(źródło: http://www.arystoteles.pl/tjs.php)

Mogą Cię również zainteresować