źródło: www.flickr.com
Zgodnie z jej zapisami urzędnik będzie zobowiązany do zwrotu odszkodowania wypłaconego przez Skarb Państwa przyznanego przez sąd obywatelowi czy przedsiębiorcy pokrzywdzonemu przez bezprawną decyzję wydaną przez tego urzędnika. Nowa odpowiedzialność dotyczy nie tylko przeszło 200 tys. pracowników administracji państwowej, ale także porównywalnej liczby samorządowców.
Największa grupa, która powinna obawiać się nowych przepisów, to ponad 50 tys. pracowników Urzędów Skarbowych, którzy na co dzień wydają po kilkadziesiąt decyzji podatkowych. Jeśli do błędu podczas ich wydawania dojdzie w wyniku rażącego niedbalstwa, odpowiedzialność urzędnika będzie limitowana do rocznej pensji. Jeśli złamie on prawo umyślnie, to zwróci całe wypłacone przez Skarb Państwa odszkodowanie. W najbardziej skrajnych przypadkach może to oznaczać nawet kilka milionów złotych kary dla nieuczciwego urzędnika.