Wyróżnij się! Stwórz własną i niepowtarzalną markę

przez Katarzyna Maciejska
441 odsłony

Sprzedajesz samochód, czy marzenia? Skupiasz się na cechach czy korzyściach? Wymieniasz suche fakty, czy sprzedajesz wizję lepszej przyszłości? A co kupują Twoi klienci? Ciebie, Twoje rekomendacje, czy Twoje usługi? A jak „sprzedajesz” siebie? Kim w tej chwili jesteś? Kim chcesz być? Jak mają Cię postrzegać inni – Twoi klienci, partnerzy biznesowi, rodzina?

źródło: Flickr.comźródło: Flickr.com

Mnóstwo pytań, które warto sobie zadawać na każdym etapie kariery. Zwłaszcza kiedy działasz w MLM i budujesz struktury. Wszystko po to, żeby zweryfikować, gdzie teraz jesteś i dokąd zmierzasz, robiąc to co robisz i budując własny wizerunek. Marka to skojarzenia.

Mówią Volvo – słyszysz bezpieczeństwo, słyszysz Hermes – widzisz luksus i wyrafinowaną elegancję. A co widzą inni, gdy ktoś wymawia Twoje nazwisko? Czy postrzegają Cię jako kompetentnego doradcę/sprzedawcę, polecają jako osobę, która zna się na tym co robi, która zrozumie, doradzi? A może jako kogoś kto załatwi im świetne warunki kredytowe, rozliczeniowe, nowe opcje współpracy czy po prostu świetny rabat. Mogą także pytać kim jesteś i czy właśnie rozpoczynasz karierę w branży?

Niezależnie od tego jakich udzieliłeś odpowiedzi i jak długo prowadzisz swój biznes przejdź z nami przez 6prostych kroków i naucz się budowania własnej marki.

KROK 1 – Sprawdź w czym jesteś dobry i co Cię wyróżnia

Bez analiz się nie obędzie – musisz przecież wiedzieć na czym stoisz! Zacznij od zrobienia listy własnych talentów, zalet i swoich mocnych stron. Niech będzie ich 50. Dużo? Być może, ale dobrze jest mieć w czym wybierać. Wybierz to, co Cię wyróżnia. To, co sprawia, że jesteś autentyczny i wiarygodny, to co jest spójne z tym co robisz i co jest powiązane z Twoją rolą w biznesie.

ReklamaReklama

Zastanów się jak odbierają Cię inni. Nie wiesz jak się do tego zabrać? Przypomnij sobie, jakie pytania najczęściej Ci zadają, jakiej wiedzy, pomocy oczekują od Ciebie – czy chodzi o bieżące projekty, czy o relacje, o przepis na babkę, czy jak poradzić sobie z konfliktowym klientem, czy jak zamknąć sprzedaż. Ciekawe, czy to co odkryjesz jest spójne z tym, jak chcesz być postrzegany przez Twoich klientów, współpracowników, czy partnerów biznesowych…

Jeśli Twój obecny wizerunek choć trochę odbiega od tego, jak pragniesz być postrzegany, pochyl się również nad własnymi ograniczeniami. Co jest Twoją słabą stroną? Nad czym musisz popracować, żeby stać się tym, kim chcesz być? Przeanalizuj siebie w relacji z innymi:

  • ja i moi współpracownicy
  • ja i moi liderzy
  • ja i moi klienci/partnerzy biznesowi

Gotowy? Teraz zastanów się, czego Twoi klienci, partnerzy biznesowi oczekują od Ciebie? Kim rzeczywiście chcesz dla nich być? Z czym się kojarzyć? Chcesz być bardziej jak Volvo, czy Ferrari, Starbucks lub Costa Coffe?

KROK 2 – Sprawdź jak to, co Cię wyróżnia, ma się do możliwości rozwoju w Twoim biznesie

W biznesie chcesz pracować ze specjalistami, którzy się rozwijają i skutecznie osiągają zaplanowane cele. A co jest Twoim długofalowym celem zawodowym? Czy tam, dokąd dążysz, Twoje zalety i wyróżniki będą mieć znaczenie? To jasne, że nie wystarczy powiedzieć jestem ekspertem – wygra ten, kto pokaże, że wie jak rozwija się branża, w jakim kierunku zmierza, że rozumie potrzeby i problemy klientów i wie jak je rozwiązać.

KROK 3 – Napisz swoją historię

Jeśli już wiesz co sprawia, że jesteś niepowtarzalny w swojej branży, to jest czas na to by stworzyć swoją własną historię, która się będzie przejawiać w każdym aspekcie Twojego działania. Czy jesteś prowadzącym zespół po sukces i do zwycięstwa (osiągnięcia targetu sprzedaży), pełnym pasji i energii, inspirującym i motywującym do działania, godnym zaufania, opierającym się na win-win, otwartym, podejmującym ryzyko, dzielącym się wiedzą LIDEREM? A może jesteś mistrzem organizacji i planowania, przywiązującym wagę do detali, kreatywnym i pełnym entuzjazmu menedżerem projektu? Stwórz swój niepowtarzalny koncept siebie w Twoim środowisku biznesowym.

ReklamaReklama

KROK 4 – Jak to ma zadziałać, czyli bank narzędzi

Jeżeli już masz swoją historię, to pozostało Ci jeszcze wdrożyć ją w życie – czyli dawać dowody jej autentyczności, a przede wszystkim wprowadzać w życie wartości, którymi się kierujesz. Jeśli masz być postrzegany jako lider dzielący się wiedzą, to jak to zrobisz? Jakie narzędzia wykorzystasz? Czy zainicjujesz regularne spotkania handlowców, na których będziesz dzielić się nowinkami z branży, czy raczej wystąpisz na konferencji branżowej, czy napiszesz artykuł ekspercki? A jak zadbasz o ekspresję i mowę ciała, o strój, wygląd biura, samochodu, notatnik czy tablet? Każdą z tych decyzji musisz podjąć i zweryfikować z tym co chcesz osiągnąć i jaką marką się stać. Twoja marka musi być spójna i jednoznaczna.

KROK 5 – Twój własny fanklub

Żadna marka nie istnieje w odosobnieniu. To znaczy ni mniej ni więcej tylko tyle, że musisz się pokazać i być tam, gdzie bywa Twoja grupa docelowa, wszyscy ci, którzy mają wpływ na Twój biznes – online i offline. Mamy tendencję do skrótów myślowych i uproszczeń – co może oznaczać, że będziesz także identyfikowany i postrzegany poprzez środowisko w jakim się obracasz. Wybieraj rozważnie i spójnie.

Media społecznościowe i imprezy branżowe, wewnętrzny newsletter i spotkania firmowe – wszędzie tam zostaw swój ślad, zaplanowany, zgodny z Twoim wizerunkiem. Pomyśl o tym, że osoba, którą teraz właśnie spotykasz może być tą, która niebawem przeobrazi się w diament.

KROK 6 – Bądź otwarty na feedback

Zbieraj informacje zwrotne i sprawdzaj jak się one mają do tego co robisz i jak chcesz być postrzegany. Nie zawsze musisz się z nimi zgadzać – po prostu je przemyśl i sprawdź jak wpisuje się to w Twoją strategię budowania własnej marki. Każda informacja zwrotna to cenna wiedza. Nie tylko na Twój temat. Zachowaj ją – być może się przyda. I pamiętaj o najważniejszej rzeczy – zawsze bądź autentyczny i spójny w tym co robisz a sukces przyjdzie sam.

Autorka tekstu jest trenerem Alior Instytut Biznesu.

Mogą Cię również zainteresować