Za co Polacy cenią sprzedaż bezpośrednią?

przez Agnieszka Wawrynek

Sektor sprzedaży bezpośredniej w tym marketingu sieciowego stale się rozwija i systematycznie ugruntowuje swoją pozycję w gospodarce. Jak kształtuje się znajomość tej formy sprzedaży w świadomości konsumentów?

Jakie są ich odczucia wobec sprzedaży bezpośredniej? Na te m.in. pytania próbuje odpowiedzieć najnowsze badanie przeprowadzone przez Instytut Homo Homini w czerwcu 2012 roku.

Wiedza

Wyniki badania wskazują, że 4 respondentów na 5 zna termin sprzedaż bezpośrednia i potrafi tę formę sprzedaży bezbłędnie zdefiniować. Przyjmując za kryterium korzystania z usług sprzedaży bezpośredniej dokonanie przez respondentów co najmniej jednego zakupu, połowę z nich uznać można za „ekspertów” czyli tych, którzy mają wiedzę opartą na osobistym doświadczeniu.

Wydźwięk

Zjawisko sprzedaży bezpośredniej pozytywnie ocenia 51,7% respondentów, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród osób, które uprzednio korzystały z tego typu sprzedaży i wynosi 71,8%. Co więcej, osoby te lepiej wyrażają się o tego typu transakcjach. Ich udział w negatywnych wskazaniach jest średnio o 20% niższy niż u osób, których wiedza o sektorze nie bazuje na osobistych doświadczeniach.

Dwa najbardziej cenione walory korzystania z usług sprzedaży bezpośredniej i marketingu cieciowego (MLM) to komfort oferowany przez tę formę zakupów i rzetelna informacja o produktach, uzyskana od konsultanta/dystrybutora. Na wygodę wskazuje niemal co druga osoba spośród badanych. Dokładne informacje na temat kupowanego produktu oraz szczegółowe objaśnienia i odpowiedzi sprzedawcy na nurtujące pytania stanowią duży plus dla ponad 1/3 ankietowanych. Respondenci wskazują także na możliwość testowania kupowanego produktu (24,3%) oraz atrakcyjną cenę i liczne promocje (22,5%), jako elementy pozytywnie wyróżniające tę formę zakupów.

Najbardziej charakterystycznym, dodatnim elementem tej formy handlu jest – bez względu na poziom wcześniejszego doświadczenia – wygodna forma dokonywania zakupów – wskazana kolejno przez prawie 55% „ekspertów” i ponad 37% osób niekorzystających  ze sprzedaży bezpośredniej.

Informacje dodatkowe

Technika badawcza: badanie zrealizowane metodą standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych. Dane zostały pozyskane techniką wywiadu bezpośredniego przy użyciu papierowego formularza (PAPI). Próba badawcza: próba losowa, liczebnie reprezentatywna dla ogółu mieszkańców Polski z zachowaniem reprezentacji liczbowej zaludnienia w podziale na województwa kraju (dane wg. GUS). Badanie zrealizowane zostało przy założonym 98% poziomie ufności i 3% błędzie oszacowania. Operat losowania: baza adresowa jednostek będąca powszechnie uznanym spisem zawierającym niezbędne punkty adresowe i spełniającym następujące metodologicznie konieczne warunki – aktualności, kompletności, wyłączności i dostępności. Liczebność próby: N=2600. Miejsce i czas badania: badanie ogólnopolskie, 13-20.06.2012 roku.

Mogą Cię również zainteresować