60% więcej firm nagradza na Wielkanoc

przez Agata Falęcka

Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions w grudniu 2011 roku, dla ponad 31% organizacji Wielkanoc jest okazją do przyznania świadczeń pozapłacowych. Oznacza to wzrost o ponad 60% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

źródło: flickr.comźródło: flickr.com

Pracodawcy nie tylko celebrują wspólnie z pracownikami ważne święta, ale koncentrują się też na ich indywidualnych potrzebach. Sezonowość wręczania bonów podarunkowych od wielu lat się nie zmienia, nadal najczęstszą okazją do przyznania pracownikom gratyfikacji czy podarowania upominków są święta. Bardzo popularną formą świątecznych prezentów przekazywanych przez pracodawców pozostają paczki i bony podarunkowe. Według badań ponad 1/3 wszystkich polskich firm wręcza pracownikom kupony, które stały się już elementem świątecznej tradycji praktykowanej przez różne instytucje, bez względu na wielkość czy pochodzenie organizacji.

Święta z pracownikami

Wyniki badań wskazują, iż dla niemal 68% organizacji Boże Narodzenie jest okazją do wręczenia świadczeń pozapłacowych, następny w kolejności jest okres wakacyjny oraz Wielkanoc, którą wymieniło aż 31% firm. To wzrost o ponad 60% w porównaniu z rokiem ubiegłym. W okresie Wielkiej Nocy firmy często sięgają po takie rozwiązania jak tradycyjne kupony podarunkowe czy przedpłacone karty podarunkowe. – Badanie przedstawia pełen obraz rynku świadczeń pozapłacowych w Polsce, który zmienia się wraz z potrzebami zatrudnionych. Prawidłowo skonstruowany pakiet motywatorów pozapłacowych powinien oferować benefity, które z definicji nie przypominają pensji, gdyż ich celem jest zaspokojenie indywidualnych potrzeb pracowników. Jeśli pracodawca chce zmotywować pracownika do efektywniejszej pracy lub budować jego lojalność, musi umiejętnie wpisać się w jego potrzeby – czyli tak dostosować system świadczeń pozapłacowych, by pomóc zatrudnionemu realizować jego zawodowe lub osobiste cele – mówi Magdalena Słomczewska, kierownik kategorii motywacja pracowników w firmie Sodexo Motivation Solutions.

Rośnie rola świadczeń pozapłacowych

Badania niezależnego Instytutu ARC Rynek i Opinia pokazują również, iż stale wzrasta rola świadczeń motywacyjnych w systemach wynagrodzeń polskich firm. Roczne budżety przeznaczone na benefity pozapłacowe od kilku lat systematycznie się powiększają. Mimo znacznego osłabienia gospodarczego, w 2011 roku wysokość budżetów przeznaczanych na świadczenia pozapłacowe dla pracowników utrzymała się na tym samy poziomie, a nawet nieznacznie wzrosła w stosunku do roku 2010. Z kolei w 2012 roku, aż 20% firm planuje zwiększenie budżetów na ten cel.

Wynika to z faktu, iż zwykła pensja nie motywuje już pracowników w stopniu wystarczającym dla tych pracodawców, którzy chcą wyróżnić się na tle konkurencji i pozyskać oraz utrzymać najbardziej efektywnych pracowników. Dziś pracownicy oczekują takiego systemu motywatorów pozapłacowych, który zaoferuje im różnorodne benefity pozwalające zaspokajać ich indywidualne potrzeby. Odpowiedzią jest więc oferta zawierająca, oprócz pensji zasadniczej, elastyczny system świadczeń pozapłacowych. Matka doceni sfinansowaną przez firmę opiekę medyczną dla swoich dzieci, a lojalność specjalisty zbuduje atrakcyjny kurs językowy. Motywatory pozapłacowe to przede wszystkim elastyczny element wynagrodzenia, w odróżnieniu od pensji zasadniczej, która stanowi stałe obciążenie dla firmy. Z raz przyznanej podwyżki trudno się wycofać. Świadczenia pozapłacowe pozwalają na dostosowanie poziomu wynagrodzeń do kondycji finansowej przedsiębiorstwa czy wyników osiąganych przez pracownika lub zespół.

Nowoczesność na talerzu

Coraz bardziej popularne staje się też dofinansowywanie przez pracodawcę posiłków dla pracowników. Taką formę długofalowej motywacji stosuje aż 12,4% przebadanych przez ARC Rynek i Opinia firm. Jest to szczególnie widoczne w przedsiębiorstwach mających swoje siedziby w dużych miastach. Część z nich wybiera nowoczesne rozwiązania elektroniczne, takie jak przedpłacona Karta Lunch Pass oferowana przez Sodexo Motivation Solutions. Karta idealnie wpisuje się w potrzeby tych pracowników, którzy mają w zwyczaju jadanie posiłków poza biurem. Jest to również niezwykle skuteczny i efektywny kosztowo sposób na budowanie lojalności pracowników. Zdaniem firmy to jedyna karta na rynku, której towarzyszy tak bogaty pakiet promocji, sięgających do 40% w sieci wybranych partnerów m.in. w pizzeriach, sieciach czy restauracjach. Dodatkową korzyścią zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika jest fakt zwolnienia wartości przekazanych środków ze składki ZUS do 190 zł miesięcznie na pracownika.

Dlaczego lubimy bony?

Czynnikami decydującymi o wyborze m.in. kuponów jest sieć punktów akceptujących oraz atrakcyjność oferty promocyjnej. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się także nowoczesne rozwiązanie, które identycznie jak gotówka, sfinansowana ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jest zwolniona z podatku dochodowego do wysokości 380 zł w roku podatkowym na pracownika. Dodatkowo, oprócz wartości nominalnej, karty oferują rabaty i promocje w kilku tysiącach punktów w całej Polsce.

Systemy wynagradzania pracowników w Polsce ewoluują w kierunku wzorców zachodnich, gdzie coraz większa staje się rola elastycznych świadczeń pozapłacowych. Podstawowe wynagrodzenie i wręczanie gotówki przestały być kluczowe i motywujące. W niepewnym dla rozwoju gospodarki okresie, gdy firmy niejednokrotnie muszą redukować zatrudnienie lub obniżać pensje, elastyczność benefitów pozapłacowych okazuje się najlepszym rozwiązaniem dla pracodawców, którzy chcą zmotywować pracowników lub budować lojalność, realizując ich indywidualne potrzeby.

Mogą Cię również zainteresować