VITAL SIGNS czyli wskaźniki życia w biznesie MLM

by Maciej Maciejewski
288 views

W Polsce próbujemy używać dla tych wskaźników różnych nazw. Ostatnio przyjęły się „wskaźniki efektywności”. Ciekaw jestem, czy wiesz co to jest? Przez prawie 30 lat budowania biznesu i w czasie setek, jeżeli nie tysięcy konsultacji przekonałem się, że zwykle doskonale znają ten temat osoby, których firmy rozwijają się znakomicie.

źródło: Pixabay

Jednocześnie nie mają o tym zielonego pojęcia ludzie, którym z biznesem przychodzi walczyć. Co to takiego jest? To rodzaj testu analizującego aktualny stan danego biznesu. Przypomina to badania krwi, prześwietlenia i próby wysiłkowe organizmu w celu dokładnego określenia stanu zdrowia człowieka.

Podobnym badaniom poddawani są sportowcy w celu oceny aktualnego stanu – chcemy wiedzieć, w jakiej formie jest zawodnik i kiedy będzie miał szczytową kondycję. Oczywiście celujemy z formą w sezon startów w zawodach.

Biznes MLM jest tylko na pozór prosty. Pamiętaj – za proste rzeczy nikt nie zapłaci dużych pieniędzy. Duże pieniądze zarabiają profesjonaliści. O jakim profesjonalizmie mówimy w biznesie marketingu sieciowego?

W każdym biznesie sieciowym istnieje ścieżka kariery. Związana ona jest z wysokością obrotu zespołu. Czasem pojawiają się dodatkowe premie za prędkość wzrostu obrotu. 

A widziałeś kiedyś liderów, którzy awansują, a potem spadają ze swoich pozycji? Widziałeś cykliczność w biznesie – wzloty i upadki? Tym nie charakteryzują się profesjonaliści. To ludzie namawiający innych do wejścia i wciskający w swoje grupy produkty.

Ja to widziałem wielokrotnie. Wiesz co jest tego przyczyną? Napisz proszę w komentarzu, co uważasz za główny powód spadku obrotów. Ja wiem jedno – można zbudować biznes, który rośnie w sposób planowany – jak budynek mieszkalny. Można planować wzrost i trzymać się tych planów. To jest przewidywalne na 100%. Trzeba jednak mieć plan i system ocen (vital signs) bieżącego stanu biznesu. I obrót nie jest żadnym wskaźnikiem, a tylko punktem wyjściowym dla oceny. Najważniejsze są całkiem inne wskaźniki…

Plany jednak będą różnić się od siebie dla różnych modeli biznesu MLM. To nie jest jeden wzór dla wszystkich – tak samo, jak nie istnieje jeden trening dla każdego sportowca. Co o tym myślisz? Jakie masz doświadczenie?

A teraz do rzeczy… Gdybyś porównywał dwie grupy – obydwie mają np. po sto osób i obydwie mają zbliżony obrót miesięczny, to co jeszcze mógłbyś o nich powiedzieć? Czy masz pojęcie, która z nich będzie większa w ciągu roku i dlaczego tak się stanie? Gdybyś miał wybierać – do zdobycia dużej kwalifikacji potrzebujesz zbudować w ciągu roku jeszcze jedna dużą grupę, to na którą postawisz?

Widzisz… spoglądanie na ilość osób w grupie i na obrót z ostatniego miesiąca, to za mało. To nie mówi nic. Ludzie mogą zrezygnować. Obroty mogą spaść. To nie jest test wysiłkowy biznesu – tak naprawdę nie masz żadnych danych do planowania. Oto podstawowe wskaźniki jakości grupy:

  • Ilość nowych partnerów w ciągu ostatniego miesiąca i w każdym z poprzednich 6 miesięcy.
  • Ilość aktywnych osób w grupie i jaki procent całej grupy stanowią.
  • Ilość osób z zamówieniem w ostatnim miesiącu i jak to się zmieniało za poprzednie pół roku.
  • Ilość osób posiadających klientów detalicznych. Jaki to procent całej grupy?
  • Średni obrót aktywnych partnerów i średni obrót pasywnych (zakupowiczów).
  • Głębokość najgłębszego miejsca – ile poziomów od Ciebie?
  • Ile osób ma pod sobą dwie lub trzy aktywne grupy?
  • Ile osób pracuje w głębokości nogi?
  • Ilość kluczowych relacji w grupie (a co to takiego?)
  • Ilość osób zarabiających przyzwoite pieniądze z biznesu. Jak to się zmieniało?
  • Ilość osób biorących od Ciebie konsultacje.

Jest tego jeszcze trochę, ale tu wymieniam najważniejsze kwestie. Na podstawie tych wskaźników (oczywiście, jeżeli wiesz, jakie są normy) możesz precyzyjnie określić stan grupy. Powiem więcej… Jeżeli chcesz rosnąć, powinieneś wzrost opierać właśnie na wskaźnikach.

Autor tekstu od ponad 20 lat aktywnie buduje swój biznes w systemie MLM na terenie wielu krajów. Brał aktywnie udział w tworzeniu pierwszych struktur sieciowych w Polsce w latach 90-tych, później na Ukrainie i w Rosji. Widział rozwój tego biznesu od podstaw na rynkach o różnym potencjale ekonomicznym. W tym czasie jego organizacje rozwinęły się na rynkach zachodniej i wschodniej Europy, a teraz rozwijają się nadal. Prowadzi wykłady w trzech językach i wie, że wiedza praktyczna jest dla osób działających w network marketingu bezcenna. Prowadzi ciekawy blog pod adresem: www.marekstaszko.pl.

Mogą Cię również zainteresować