Akcja Rak. To się leczy!

przez Olga Baraniak

W 2030 roku zachorowalność na raka na świecie wzrośnie o 75%. Dane ASCO (American Society of Clinical Oncology) pokazują, że choroba ta jest coraz większym wyzwaniem, ale też coraz lepiej potrafimy ją leczyć.

4 lutego br. ruszyła kampania społeczna Rak. To się leczy! a jej partnerem została Mennica Wrocławska. Celem kampanii jest zachęcenie Polaków do wykonywania badań profilaktycznych. Dodatkowo zadaniem akcji jest zwalczanie szkodliwych stereotypów związanych z nowotworem i przełamanie wśród ludzi lęku przed chorobą.

Organizator kampanii, Fundacja ROSA zapowiada, że kampania będzie mieć charakter cykliczny, a jej start zawsze odbywać się będzie 4 lutego, czyli w Światowy Dzień Walki z Rakiem. Udział w kampanii, która trwać będzie do 23 marca br., potwierdziły fundacje specjalizujące się w udzielaniu pomocy osobom z chorobą nowotworową zrzeszonych w Polskiej Koalicji Organizacji Pacjentów Onkologicznych.

– Mennica Wrocławska zdecydowała się na udział w tej inicjatywie, ponieważ podobnie jak organizatorzy dostrzegamy wciąż zbyt niską świadomość Polaków związaną z profilaktyką nowotworową. Tak naprawdę temat profilaktyki i dbania o zdrowie własne i najbliższych dotyczy każdego z nas. Chcemy brać czynny udział w propagowaniu postaw i zachowań, których celem jest między innymi zwiększenie liczby osób, które poddają się systematycznym badaniom kontrolnym – mówi Piotr Wojda, wiceprezes Mennicy Wrocławskiej.

Organizatorzy kampanii pragną przełamać lęk przed nowotworem i zmienić język opisujący go. Dlatego zaprosili do współpracy znanych i lubianych aktorów z różnych pokoleń, aby zachęcali Polaków do badań: Jerzego Stuhra, Cezarego Pazurę, Stanisława Mikulskiego i Jarosława Boberka. W przygotowanych na rzecz kampanii spotach przemawiają oni do nas lekkim językiem znanym z polskich filmów, mówiąc o sprawach nielekkich. Popularne cytaty z takich filmów jak „Seksmisja”, „Stawka większa niż życie”, „Madagaskar” czy „Kiler” są parafrazowane w taki sposób, aby odnosiły się do tematu raka i kończyły hasłem kampanii: Rak. To się Leczy!

Podsumowaniem kampanii będzie uroczysta gala, która odbędzie się 19 marca br. w Teatrze Narodowym w Warszawie. Tego wieczoru ogłoszeni zostaną laureaci plebiscytu szczególnie zaangażowani w tematykę onkologiczną, którym wręczone będą statuetki ufundowane właśnie przez Mennicę Wrocławską. Więcej informacji na temat kampanii na stronie: www.raktosieleczy.pl

Mogą Cię również zainteresować