Błędy kobiet w budowaniu pozycji zawodowej

przez Maciej Maciejewski
833 odsłony

Kobiety i mężczyźni mają swój sposób sięgania po więcej w życiu. Mężczyzn często motywuje sam fakt zdobywania sukcesów, kobiety potrzebują czegoś więcej i w przeciwieństwie do mężczyzn idą w biznesie „po swoje” powoli, rozważnie. Jakie są efekty?

źródło: Pixabay

Sukces w rozumieniu kobiety jest ściśle powiązany z poczuciem spełnienia, misji, budowania zaufania i relacji. Nierzadko zdarza się, że panie wykształcone wciąż mniej zarabiają od mężczyzn, pracując na tych samych stanowiskach. Z badań Sally Hellgessen – amerykańskiej pisarki i autorki książki „How Women Rise” wynika, że kobiety popełniają 7 kluczowych błędów w budowaniu swojej pozycji w pracy czy biznesie. Dwa najważniejsze z nich to:

Perfekcjonizm

– Perfekcjonizm atakuje umysł, zawłaszcza emocje, a potem ciało. Kobieta, aby zdecydować się na kolejny krok w karierze zawodowej musi być na 100% pewna swoich kompetencji. Z psychologicznego punktu widzenia perfekcjonizm to obawa przed porażką, niezrozumieniem, czyli czynnikami blokującymi naturalne zachowania i podejmowanie odważnych decyzji – wyjaśnia Elżbieta Krokosz, dyrektor zarządzająca w Talent Development Institute.

Chęć bycia lubianą

Słynne badanie zrealizowane w Harvard Business School na podstawie sukcesu zawodowego Heidi Roizen, pokazuje wyzwania stojące przed kobietami, tylko dlatego, że… są kobietami.

Heidi Roizen odnosiła sukcesy zawodowe pracując jako inwestor venture capital w Dolinie Krzemowej. W ramach eksperymentu w 2002 roku profesor z Columbia University przedstawił historię jej zawodowego sukcesu dwóm grupom studentów. W jednej z wersji zmienił imię z „Heidi” na „Howard”, czyli przedstawił historię mężczyzny. Okazało się, że tylko Howard zdobył sympatię uczestników badania, dla których był godnym podziwu rekinem biznesu, jak i sympatycznym facetem, z którym miło spędzać wolny czas. Do kobiety sukcesu – Heidi, mieli już o wiele mniej sympatii.

– Wyniki eksperymentu jasno pokazują, że postrzeganie sukcesu zawodowego kobiety i mężczyzny jest krzywdzące. Bogate życie zawodowe sprawia, że automatycznie kobiety są mniej lubiane, a mężczyźni wręcz odwrotnie – zyskują. Taki pogląd powoduje, że panie o wiele rzadziej decydują się na spektakularną karierę zawodową lub wycofują się z niestandardowych pomysłów – podsumowuje Elżbieta Krokosz.

Kompetencje, które rozbiją szklany sufit

Pierwszą z kompetencji jest odwaga menadżerska do podejmowania niepopularnych decyzji, za które kobieta można być nielubiana, do ryzyka czyli odważnego działania w sytuacjach niepewności oraz do bycia autentycznym.

– Druga kompetencja jest związana z poznaniem siebie, swoich potrzeb, czyli inspirowanie samej siebie do realizacji rozwojowych celów. Kiedy kobieta czuje, że „walczy o coś ważnego” to jest w stanie znaleźć w sobie pokłady kompetencji i siły do „przenoszenia gór”. I stąd tak ważne w świadomym rozwoju kobiet, w sięganiu po więcej to, aby poznać o jakie cele naprawdę chciałaby zawalczyć. Co ważnego zawodowo, chciałabym osiągnąć, co nie jest tylko sukcesem dla samego sukcesu, ale właśnie realizacją czegoś naprawdę ważnego – podsumowuje Elżbieta Krokosz.

Autorka tekstu jest dyrektorem zarządzającym w Talent Development Institute. Master coach, trenerka, ekspertka od talentów oraz zarządzania talentem własnym i innych. Mówczyni na TEDx, autorka książki pt. „Ty też to masz! Odkryj swoje talenty i zacznij robić w życiu to, co lubisz i potrafisz najlepszej” oraz podcastów: „O rozwoju ludzi profesjonalnie” i „TDI – School of Coaching”. Prekursorka self coachingu oraz autorka programu „Self Coaching Program”, w którym pokazuje jak w życiu sięgać po więcej, by żyć i pracować z pasją, na 100%. Jej motto życiowe „Żyj prawdziwie, żyj odważnie” wynika z głębokiego przekonania, że warto szukać swojego powołania w życiu i pracować w zgodzie ze swoimi talentami. Jej misją jest rozpalanie wewnętrznego ognia do życia na 100%. Od ponad 20 lat zajmuje się rozwojem potencjału ludzi. Swoje doświadczenie zdobywała pracując i ucząc się w Polsce oraz zagranicą. Swoje doświadczenie zdobywała m.in. w Irlandii, Austrii, USA, Belgii, Serbii, Chorwacji, Bułgarii, Rumuni, Łotwie, Hiszpanii. Została pierwszym polskim learning & development managerem w największym irlandzkim banku. Pracowała jako talent consultant w Wiedniu dla OMV Austria, budując programy rozwojowe dla globalnych talentów tej największej austriackiej firmy paliwowej. Rozwijała ludzi w największych międzynarodowych organizacjach, takich jak: Molson Coors, Avon, Procter & Gamble, Atos, Fortum, Mars, Wrigley , Play, BP Polska, Carlsberg Shared Services, Żywiec Zdrój, Hewlett Packard, UBS. Jest wykładowczynią w ramach Executive MBA we wrocławskiej Wyższej Szkole Bankowej, gdzie prowadzi zajęcia talent management i otrzymała tytuł „Najlepszego Wykładowcy”. Studiowała w USA na Lehigh University, w Belgii na Hasselt University i na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Została polską stypendystką elitarnego programu The Global Village for Future Leaders in Business & Industry w USA, organizowanego przez The Lee Iacocca Institute.

Mogą Cię również zainteresować