
Czasy, gdy Polacy pracowali w jednej firmie niemal całe życie, powoli odchodzą w zapomnienie. Zmiany na rynku pracy, większa mobilność pracowników, ale też mniejsza stabilność zatrudnienia powodują, że dziś normą jest zmiana posady co kilka lat. Niemal co trzecia osoba szukająca pracy w sieci ma za sobą zatrudnienie w co najmniej dwóch firmach, a 23% w trzech. Tylko 6% badanych pracowało dotąd w więcej niż pięciu firmach.
– Często decyzja o zmianie pracy wiąże się z poszukiwaniem lepszych warunków finansowych, przeprowadzką, czy np. koniecznością znalezienia nowego przedsiębiorstwa wskutek redukcji etatów lub nawet likwidacji firmy – mówi Paulina Kosieradzka z serwisu GoWork.pl.
Wraz z częstszymi zmianami miejsca zatrudnienia zmienia się także podejście społeczeństwa do takiej ścieżki zawodowej. 57% osób badanych przez GoWork.pl twierdzi, że jest to znak naszych czasów – poszukiwanie swojego miejsca u różnych pracodawców to dziś standard. Niemal co trzeci badany traktuje takie działanie jako brak zdecydowania i planu na życie, a tylko co ósmy Polak postrzega częste zmiany pracy jako życiową porażkę.
Ofert szukamy w Internecie i wśród znajomych
Według badań przeprowadzonych przez GoWork.pl, osoby poszukujące pracy najczęściej wykorzystują w tym celu internet – zasoby serwisów oraz agregatorów ofert przegląda 58% respondentów. Co więcej, mailowe powiadomienia o nowych ofertach czy aplikacje na urządzenia mobilne pozwalają bardziej efektywnie szukać zatrudnienia.
Innym często wskazywanym kanałem selekcji ofert pracy jest odwiedzanie stron internetowych firm, z którymi chcielibyśmy się zawodowo związać. 12% osób poszukujących zatrudnienia najczęściej przegląda tam takie zakładki, jak „kariera” „praca” lub „rekrutacja”. Co dziesiąty Polak poszukuje pracy za pośrednictwem znajomych i rodziny. Tyle samo osób wykorzystuje w tym celu serwisy społecznościowe, także specjalistyczne, jak Facebook czy Goldenline, które są dobrym medium do ogłoszenia chęci podjęcia nowej pracy. Działania te, nazywane także networkingiem, pozwalają na skorzystanie z sieci kontaktów wypracowanych w wyżej wspomnianych serwisach lub w toku kontaktów biznesowych.
Zawsze dostępni
Jak wynika z badania GoWork.pl, Polacy są gotowi na wiele poświęceń, aby pracować w miejscu, które ich satysfakcjonuje pod względem zawodowym i finansowym. – Co trzecia osoba dla wymarzonej pracy zgodziłaby się na dostępność – zarówno pod telefonem, jak i mailem – niemal przez całą dobę. Niewiele mniej respondentów (22%) mogłoby zostawać w miejscu pracy po godzinach lub zabierać zlecenia do domu – analizuje Paulina Kosieradzka.
Co zaskakujące, aż 15% badanych bez problemu zrezygnowałoby z wakacji, a nawet odłożyłoby na później plany związane z założeniem rodziny. Priorytetem jest dla nich stabilna i dobrze płatna praca. Najmniej Polaków wyraziłoby chęć zmiany miejsca zamieszkania: tylko 8% badanych przez GoWork.pl wyprowadziłoby się ze względu na pracę do innego miasta, a 7% byłoby gotowych osiąść w obcym kraju.
Badanie zostało przeprowadzone na grupie 600 użytkowników serwisu GoWork.pl na początku października 2012 roku, metodą badania ankietowego. Serwis GoWork.pl to czołowy agregator aktualnych ofert pracy, odwiedzany miesięcznie przez niemal 2 mln użytkowników.