Influencer marketing. Za pomocą którego portalu społecznościowego sprzedaje się najlepiej?

przez Maciej Maciejewski
808 odsłony

Aż 43% Polaków kupuje na Instagramie – tak wynika z najnowszego badania agencji BrandLift. Ponadto portal ten znajduje się na podium najczęściej użytkowanych mediów społecznościowych w Polsce. Było tak zarówno przed wybuchem pandemii, jak i teraz – w postpandemicznej rzeczywistości.

źródło: Pixabay

Na przestrzeni trzech lat podwoiła się liczba użytkowników, która regularnie korzysta z poleceń influencerów właśnie na Instagramie. To medium jest także najchętniej wybierane do kontaktów ze znajomymi oraz współtworzenia contentu. Natomiast dopiero zyskujący w 2019 w Polsce popularność TikTok, trzy lata później niemal potroił liczbę użytkowników i stał się jedną z chętniej wybieranych platform sprzedażowych. Dwie na pięć osób dokonało kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka, a 24% z nas zrobiło to więcej niż 10 razy. Czy zmiany z ostatnich trzech lat oznaczają, że nawyki użytkowników zmieniły się na stałe?

Instagram niezmiennie od trzech lat zajmuje trzecią pozycję na podium ulubionych mediów społecznościowych wśród Polaków. Kiedy powstawał w 2010 roku był formą pamiętnika ze zdjęciami, jednak szybko stał się również narzędziem biznesowym. Przepisy i polecenia kulinarne oraz pielęgnacja wciąż pełnią najbardziej istotny obszar porad influencerskich w tym medium. Jednak do pierwszej trójki trafiło również zdrowie i dobre samopoczucie. Jest to efektem zwiększenia zainteresowania tą tematyką właśnie w czasie pandemii. Z kolei TikTok, który początkowo był kojarzony głównie z możliwością publikowania materiałów wideo przypominających teledyski muzyczno-taneczne, teraz oferuje coraz więcej funkcji swoim użytkownikom – w tym m.in. sprzedaż produktów. Instagram i TikTok to platformy, dzięki którym stale rośnie w siłę influencer marketing, ale także poszerza się przestrzeń do tworzenia wysokozasięgowych kampanii dla przedstawicieli różnorodnych branż.

Czego zatem konsumenci poszukują na Instagramie? Blisko co trzeci Polak korzysta z Instagrama, by dowiedzieć się o nowościach produktowych danych marek. To wyraźny sygnał dla firm, gdzie konsumenci poszukują informacji o ich ofercie. Natomiast 40% badanych wskazuje, że odwiedza Instagram po to, by się zainspirować. Liczba osób, które szukają inspiracji w tym medium spadła w porównaniu od 2019 roku o 7%. Zdaniem Kariny Hertel, partnera zarządzającego w BrandLift wynika to z faktu, że inaczej konsumujemy media, ponieważ zwiększyła się także liczba portali, na których poszukujemy informacji.

Instagram nadal sprzedaje. Naturalną rolą mediów społecznościowych stało się także wpływanie na decyzje zakupowe konsumentów. 43% Polaków przyznaje, że choć raz kupiło coś na Instagramie, a wśród tej grupy znajdują się osoby, które robią to regularnie od 2 do 10 razy i więcej. W porównaniu do 2019 roku spadła liczba kupujących za pomocą Instagrama – o 10 punktów procentowych. Wynika to z faktu innej konsumpcji mediów i wejścia na rynek nowego pokolenia, które jako kanał zakupowy wykorzystuje także TikTok.

Polacy chętnie korzystają z rekomendacji influencerów. Co piąty konsument regularnie kupuje produkty lub stosuje się do rad, jakie usłyszał od twórcy.

– Instagram jest kolebką influencer marketingu. Stale obserwuję wzrost zainteresowania użytkowników niektórymi kategoriami. Z badania wynika, że na przestrzeni trzech lat Instagram umocnił swoją pozycję jako medium kojarzone z modą i kosmetykami, ale także stał się przestrzenią do tworzenia kontentu dla zupełnie nowych sektorów gospodarczych. Zaskoczeniem może być przyrost o 5% w kategorii opieki nad zwierzętami czy tematy związane z autorozwojem. Przede wszystkim jest to medium o ugruntowanej pozycji, ale także jasnych zasadach współpracy. Wyniki badania BrandLift udowodniły, że pomimo dużych zmian na rynku social mediów, gracze na podium wciąż pozostają ci sami – wyjaśnia Karina Hertel.

TikTok przyciąga nowych konsumentów. Dziś oprócz Isntagrama głównym medium dla branży influencerskiej stał się TikTok. Właśnie to medium pozwala 34% użytkowników dowiedzieć się o nowościach produktowych, a dla 32% jest źródłem informacji o nowych miejscach. Podobnie jak w przypadku Instagrama, TikTok skupia wokół siebie głównie branże odzieżowe i kosmetyczne, ale coraz częściej jest to także elektronika.

– TikTok pozwala budować naturalny kontekst dla marki oraz buduje jej wiarygodność. Dzięki krótkim, dynamicznym formom, znacząco zwiększa się szansa na bycie zauważonym w przestrzeni internetowej. Potencjał reklamowy tej platformy jest coraz większy, a co więcej to właśnie TikTok zrewolucjonizował podejście do tworzenia kampanii digitalowych – atrakcyjnych wizualnie, kreatywnych i energicznych – tłumaczy Karina Hertel.

 Czy media społecznościowe mogą nas czymś jeszcze zaskoczyć? Zarówno rozwój technologiczny, pandemia, jak i nowe nawyki konsumenckie nie wpłynęły negatywnie na siłę i potencjał Instagrama. W porównaniu z 2019 rokiem liczba użytkowniczek tego medium wzrosła o 8%. Jest to sygnał dla marek, których grupą docelową są kobiety, że właśnie to medium przyciąga je w dużym stopniu. Ponadto na przestrzeni trzech ostatnich lat Instagram dla 36% użytkowników stał się najbardziej istotnym obszarem w poszukiwaniu porad influencerskich w kategorii przepisów i kulinariów. Rozwój e-commerce przyczynił się do przekierowania ruchu również na TikToka. Chociaż pierwotnie ten trend wyrósł z sytuacji w jakiej znalazł się kraj i wszystkie branże, nawyki konsumenckie ukształtowane w tym czasie zostaną z nami na dłużej, co musi zostać uwzględnione przez marki.

Mogą Cię również zainteresować