Jak skutecznie budować biznes sieciowy oszczędzając czas i pieniądze? Oto 13 największych błędów w budowaniu biznesu MLM

przez Maciej Maciejewski

Mówię GŁOŚNE NIE dla tych samych błędów. Jeśli dziś działasz w biznesie sieciowym i czujesz, że mógłbyś osiągać więcej, ale z jakiegoś powodu stoisz w miejscu, nie zarabiasz, a Twój biznes i zespół się rozpada, to ten materiał jest czymś, co pozwoli Ci zweryfikować Twoje działania i ustrzec Cię przed katastrofą.

źródło: Pixabay

Ucząc się na cudzych błędach nie tylko dowiesz się, jak ich uniknąć, ale też zaoszczędzisz mnóstwo czasu i pieniędzy, a przede wszystkim frustracji. Zapytasz, dlaczego dzielę się swoimi lekcjami z budowania biznesu sieciowego? Od dawna chciałam to zrobić.

Buntowałam się, kiedy słyszałam powtarzane z ust do ust slogany, które doprowadzały do „upadku” kolejne osoby. Teraz wiem, że wiele z tych osób mogło odnieść sukces i spełniać swoje marzenia. Mogło również wykorzystywać swój potencjał i odmienić swoje życie – a jednak zrezygnowało, w poczuciu przegranej oraz z towarzyszącym im przekonaniem, że nie nadają się do tego biznesu, że są gorsi.

Sama jestem praktykiem biznesu sieciowego. Mam głębokie przeświadczenie, że jest to najbardziej skuteczny i sprawiedliwy biznes. Tu wszystko zależy od Twojego zaangażowania oraz rozwoju i strategii. Tu nie jest ważne ani Twoje pochodzenie społeczne, ani płeć, ani wiek. Nie jest istotne również to, w jakim miejscu jesteś dziś – ważne jest jednak, gdzie podążasz i co chcesz osiągnąć.

Mam głębokie przekonanie, że właśnie w biznesie MLM możesz osiągnąć wszystko, lecz pod warunkiem, że zrozumiesz ten system i podejdziesz do niego w sposób odpowiedzialny. Wiele z tych błędów poczułam na własnej skórze. Ty nie musisz. Możesz się uczyć na cudzych błędach. Oto 13 zagadnień, na które trzeba w biznesie MLM zwrócić szczególną uwagę, aby odnieść sukces. To od faktu, jak do nich podejdziemy będą zależały nasze wyniki:

PRACOWNIK i PRZEDSIĘBIORCA – różnice mentalne

Przede wszystkim jednym z kluczowych błędów popełnianych na samym początku jest brak świadomości z tego, że zaczynając budowę biznesu sieciowego stajemy się przedsiębiorcami. Zatem tutaj nie ma stabilnej pensji, a szef nam nie powie, co mamy robić. Nie chroni nas kodeks pracy. Ale to, że nie mamy szefa jest tylko z pozoru super, bo oznacza, że trzeba się nim stać dla siebie samego. Należy wyznaczyć sobie cele i – co więcej – za rezultaty jesteśmy odpowiedzialni od początku do końca. Tutaj trzeba przejść ze strefy zależności do strefy wpływu i wziąć odpowiedzialność za siebie, swoje życie i swój biznes.

Bez PO CO nie zaczynaj!

Kolejnym błędem, jaki jest często popełniany w systemie MLM, jest brak odpowiedzi na podstawowe pytanie – PO CO? PO CO chcę robić ten biznes? PO CO buduję zespół? PO CO chcę dokonać zmian w moim życiu? Co ważne, silne „PO CO” to klucz do wytrwałości. Bez poczucia sensu i uświadomienia sobie do czego potrzebuję zmiany, gdzie zmierzam i co ma mi to dać, trudno jest utrzymać koncentrację. Co więcej trudno jest nie poddać się, kiedy na naszej drodze pojawiają się niepowodzenia. Świadomość tego, co chcemy budować, w jaki sposób i z kim, ma tu kluczowe znaczenie.

Czy wiesz, za co firma Ci płaci?

Często nie wiemy, jakie działania generują nasz przychód i robimy wiele rzeczy dookoła, za które firma w biznesie sieciowym nam nie płaci. Jeśli spojrzymy na to z tej strony i zadamy pytanie: za co firma, oparta o zasady marketingu wielopoziomowego nam płaci to okaże się, że płaci nam za budowanie siatki dystrybucji produktów, czyli za generowanie zysków ze sprzedaży. Aby to robić, trzeba po pierwsze być sprzedawcą, a po drugie mieć wykreowaną markę osobistą, żeby profesjonalnie pozyskiwać osoby zainteresowane współpracą z naszą firmą MLM i z nami. Trzeba stać się liderem.

To co działa na ETACIE nie zadziała w BIZNESIE

Niestety, osoby często przenoszą swoje przyzwyczajenia z etatu – myślą, że kiedy dużo robią, to powinni zostać za to wynagrodzeni. Jednak chaos i działanie bez konkretnej strategii prowadzi wprost do katastrofy. Ludzie obwiniają wówczas upline za własne niepowodzenia. Wskazując palcem, że albo wymaga on za wiele, albo nie daje wystarczającego wsparcia i narzędzi. Jednocześnie, kiedy tylko pojawiają się nowi partnerzy biznesowi, sami wchodzą w rolę szefa i zaczynają zarządzać, a niejednokrotnie rządzić. Taka postawa prowadzi wprost do katastrofy. Biznes sieciowy to nie etat a Twoi partnerzy biznesowi to nie Twoi pracownicy.

Sprawdź, do kogo się przyłączasz

Kolejny błąd związany ze startem w biznesie MLM związany jest z tym, że bardzo często dołączamy się do firmy przez przypadek, to znaczy ktoś nam oferuje produkt po zniżce i my ze względu na to, że chcemy spróbować produktu za cenę niższą niż cena detaliczna, podpisujemy swoje członkostwo niejako w danej strukturze, zupełnie nie wiedząc nawet do jakiego zespołu trafiamy, do jakiego lidera i z kim będziemy budować biznes. A to determinuje nasz start.

Produkt sam się sprzeda

To bardzo ważny błąd, a związany jest z przeświadczeniem i wiarą w to, że produkt, który jest uniwersalny (a w większości biznesów sieciowych produkty są uniwersalne, ponieważ rozwiązują problem zdrowia, urody lub pieniędzy), dedykowane są dla wszystkich oraz, że produkt jest tak dobry, że sam się sprzeda. Każdy przecież chce być piękny, zdrowy i bogaty – prawda? Na tym często budowany jest cały proces rekrutacyjny i hasła, że tu się nie sprzedaje. Często powtarzane hasło, że partnerzy biznesowi firmy xyz nie są sprzedawcami, wzbudza we mnie głęboką niezgodę, bo przecież jest to nie prawda. W biznesie MLM dostajesz wynagrodzenie właśnie jako udział w zyskach ze sprzedaży!!!

Produkt jest dla każdego

Następnym działaniem w próżni, które zabiera czas, ale też odbiera chęć do działania, jest tak popularna lista kontaktów zwyczajowo zwana listą 100. Zrób listę stu osób, wszystkich kontaktów, które masz w telefonie – bez weryfikacji i badania ich potrzeb – po prostu zadzwoń do nich i powiedz, że masz najlepszy produkt na świecie, który odmieni ich życie. W większości przypadków takie podejście powoduje, że na 100 odbytych rozmów rekrutujemy 1, góra 3 osoby – trzeba być niewiarygodnie wytrwałym i upartym, aby przetrwać 97 „NIE” i nie zrezygnować z tego biznesu.

Zespół – niezbędne ogniwo sukcesu czyli jak go nie budować

To obszar budowania relacji oraz zespołu. Wiele osób nie rozumie, że zespół partnerów biznesowych to nie to samo, co zarządzanie działem w firmie, że partnerzy biznesowi to nie pracownicy, a bycie liderem nie jest tożsame z byciem menadżerem. Zbyt często obserwuję, jak brak podstaw komunikowania się z drugim człowiekiem, budowania z nim relacji czy brak ustalania zasad współpracy stanowią przyczynę wielu klęsk i niepowodzeń w biznesie sieciowym.

Kupowanie awansów

Podstawowym błędem jest budowanie struktur w oparciu o konta rodzinne i kupowanie produktów na magazyn. W ten sposób – po pierwsze taki biznes MLM jest bardzo niestabilny. Po drugie generuje same koszty. Jak długo będziesz w stanie kupować regularnie produkty za kilka tysięcy złotych? Równie niebezpiecznym dla biznesu sieciowego jest budowanie struktury na podstawie klientów indywidualnych, a nie kierowanie swojej oferty do osób, które chcą skutecznie budować struktury.

Brak systemu wdrażania

Kolejnym błędem jest brak jasnego systemu… konkretnych kroków, ramy jak wdrażać nową osobę do biznesu – bo przecież rekrutacja to dopiero początek. Początek drogi, w której trzeba zmienić przekonania, pokazać czym jest biznes, nauczyć kompetencji – w tym sprzedaży, czy bycia liderem. Czytelny system pracy, system szkoleń to jedno z podstawowych zagadnień, jakie powinno się sprawdzić, wybierając firmę MLM.

Zarządzanie zespołem 

Częstym błędem lidera jest komunikowanie się z pozycji menadżera, a nie właśnie lidera. Przejęcie roli szefa i władcy zamiast partnera biznesowego, który gra na partnera. Co więcej w momencie, kiedy zespół się rozrasta, lider wpada w pułapkę zwaną zarządzaniem… Zarządza i koncentruje się wyłącznie na dowodzeniu zamiast wyłanianiu liderów i pozostawaniu w fazie rekrutowania nowych osób.

Praca wyłącznie z „górą” lub „dołem” organizacji

Innym błędem liderów jest to, że pracują albo wyłącznie z nowymi osobami, albo – co gorsze – odcinają się od struktur MLM na samym dole i spotykają się wyłącznie na „szczycie”. Taka postawa w długiej perspektywie również prowadzi na manowce. Jeśli chcesz budować ten biznes szybko i stabilnie to rozmawiaj z liderami, którzy dziś są tam, gdzie Ty chcesz być jutro oraz pracuj na dole organizacji.

Planowanie swoich celów bez koncentracji na zespole

Kolejnym błędem jest planowanie awansów bez sprawdzenia, co powinno wydarzyć się w Twoim zespole. Ilu osobom niejako powinieneś pomóc odnieść sukces? Co takiego powinno się wydarzyć w Twojej strukturze? Jakie awanse, ilość nowych rejestracji? I nie chodzi tu o to, abyś to Ty zrobił za kogoś pracę ale, żebyś współpracował z innymi dając swoje doświadczenie, wsparcie, wiedzę i umiejętności. Tylko taka perspektywa daje moc w zespole i zrobi Cię jego liderem.

Masz racje lub relacje

Częstym błędem jest również komunikowanie się z zespołem i jego członkami z pozycji JA MAM RACJĘ. Może i masz, tylko co z tego, że… masz rację!? Może należysz do tych, którzy WIEDZĄ LEPIEJ lub ZNAJĄ SIĘ NA WSZYSTKIM… tylko czy na pewno jest to prawda? Jeśli nie jesteś w stanie z uważnością zobaczyć perspektywy innej osoby, dostrzec co jest dla niej ważne, to nie zbudujesz tego biznesu. Twoja racja to Twój punkt widzenia i niejednokrotnie Twoja opinia, a nie fakt. Zamiast wchodzić na ring ze swoim partnerem biznesowym spróbuj go zrozumieć. Dopytaj co kryje się za taką postawą, takim rozumieniem tematu…  Skoncentruj się na człowieku, a nie na samym temacie. Ktoś kiedyś powiedział:

Zbuduj człowieka, a on zbuduje Ci biznes. Ja mówię zbuduj człowieka, a on zbuduje kolejnego i kolejnego – i tak zbudujesz biznes.

Autorka publikacji jest praktykiem biznesu sieciowego, skutecznym i świadomym IMPROsprzedawcą w biznesie MLM. Swoją karierę zawodową rozpoczęła w korporacji, gdzie dzięki zaangażowaniu, konsekwencji i ambitnemu podchodzeniu do zadań zdobywałam kolejne szczeble kariery. Przez 6 lat piastowała tam stanowisko dyrektora finansowego oraz prokurenta, co pozwoliło jej nabrać doświadczenia w budowaniu zespołów oraz zarządzania dużymi projektami. Po 11 latach dojrzała do kluczowej decyzji – zrezygnowała z etatu i rozpoczęła zupełnie nowy etap w swoim życiu. Zdecydowała się wrócić do marzeń z dzieciństwa i stać się edukatorem oraz przedsiębiorcą w systemie network marketingu. Obecnie jestem liderem jednej z najszybciej rozwijających się firm opartych o zasady biznesu sieciowego i nie tylko sama odnosi w niej sukcesy, ale przede wszystkim buduje zwycięskie zespoły. Współtworzy skuteczne strategie biznesowe, które uwzględniają oczekiwania finansowe partnerów. Tworzy bazy detalistów oraz liderów grup i zespołów podwykonawczych. Na swoim koncie mam ponad 200 godzin szkoleń, 500 godzin konsultacji indywidualnych, które w widoczny sposób wpłynęły na wzrost obrotów. W okresie ostatnich 4 miesięcy zbudowała od zera zespół ponad 150 osób. Ten artykuł powstał na bazie e-booka „13 największych błędów w budowaniu biznesu MLM”. Polecamy go pobrać i przeczytać w całości wszystkim, którym w network marketingu zależy na porządnej edukacji, profesjonalnym działaniu i oczywiście dobrych wynikach. To kompendium niezbędnej wiedzy w tej dziedzinie, rzetelny zbiór najważniejszych wskazówek i zasad zebrany w jednym pliku przez kobietę, która wie, co i jak trzeba zrobić, aby w biznesie marketingu sieciowego osiągnąć sukces. Polecamy!    

Mogą Cię również zainteresować