Jak dostęp do informacji warunkuje wyniki i rozwój firm?

przez Anna Kaczmarska

Badanie „State od Analytics 2015” przeprowadzone przez Salesforce pokazuje korelację między poziomem wyników firm, a zakresem wykorzystywania przez nie narzędzi analityki biznesowej. W publikacji zebrano aktualne trendy opracowane na podstawie danych i opinii ponad 2000 liderów przedsiębiorstw z 8 krajów świata.

Wyniki firm zależą m.in. od zakresu i sposobu wykorzystania narzędzi analitycznych. Celem raportu „State of Analytics 2015” jest pomoc przedsiębiorcom w odszukaniu wzorców i inspiracji do osiągania sukcesu biznesowego dzięki informacjom wspierającym decyzje. Opracowanie wskazuje, jak w firmach zmieniają się role i funkcje analityki – w których obszarach notuje się wzrost funkcji analitycznych oraz jak organizacje o najlepszych wynikach wykorzystują je w swojej działalności.

O badaniu

Raport „State of Analytics 2015” powstał dzięki opiniom 2091 menedżerów przedsiębiorstw ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Brazylii, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz Australii i Japonii. W badaniu wyłoniono trzy grupy przedsiębiorstw: firmy, które wykazują ponadprzeciętne wyniki w porównaniu z konkurentami (tzw. high-performers), firmy o przeciętnych dla swojej branży wynikach (moderate performers) oraz firmy z wynikami gorszymi od średniej (Underperformers). Grupa badanych nie ograniczała się do użytkowników rozwiązań Salesforce.

Podstawowe wnioski

Raport ukazuje rosnącą rolę analityki biznesowej, która obecnie jest już utożsamiana z głównym wsparciem w prowadzeniu działalności biznesowej.

1. Analityka staje się jednym z fundamentów budowania i wdrażania strategii. 90% menedżerów z grupy firm o najlepszych wynikach mówi, że narzędzia analityczne są absolutnie niezbędne do właściwej realizacji strategii i osiągania coraz lepszych rezultatów.

2. Sukces firm zależy od zakresu analizowanych danych. Organizacje o najlepszych wynikach znacznie częściej i szerzej wykorzystują rozwiązania Business Intelligence. Firmy z grupy high-performers bazują na 10 lub więcej dziedzinach danych (to 3-krotnie więcej od pozostałych firm), i aż na 17 rodzajach danych (niemal 2-kronie więcej od reszty firm).

3. W firmach ciągle rośnie apetyt na analitykę biznesową realizowaną w czasie rzeczywistym. Biznes ciągle przyspiesza, rośnie więc potrzeba wykorzystywania informacji możliwie szybko i w sposób elastyczny. Menedżerowie w firmach osiągających najlepsze wyniki, 5-krotnie częściej od innych przyznają, że uzyskują informacje niezbędne do podejmowania decyzji na czas. Ta sama grupa menedżerów 3,5-krotnie częściej korzysta z narzędzi raportujących przez urządzenia mobilne.

4. Firmy o najlepszych wynikach zmieniają kulturę organizacyjną, opierając ją na przepływie i dostępie do informacji i narzędzi analitycznych. Trend ten wyraźnie widać w całej strukturze – od poziomu menedżerów do obszarów, w których pracownicy mają kontakt z klientami. W najlepszych firmach menedżerowie 2-krotnie częściej od innych przyznają, że już połowa ich pracowników na co dzień wykorzystuje narzędzia analityczne.

Istotne trendy

Szybciej przybywać będzie źródeł danych do aktywnej analizy. Od kilku lat ciągle rośnie liczba źródeł danych, które firmy aktywnie analizują w procesach decyzyjnych. Dotychczas wzrost ten określano na poziomie ok. 20% w ciągu kilku lat. To znacznie mniej w porównaniu z tempem przyrostu danych w ogóle. Bazując na opiniach menedżerów Salesforce szacuje jednak, że czeka nas boom i w ciągu najbliższych 5 lat liczba źródeł danych, które firmy będą chciały aktywnie analizować zwiększy się o ponad 80%.

Rola analityki w firmach będzie ciągle rosła

65% wszystkich menedżerów twierdzi, że w najbliższych latach rola analityki biznesowej będzie wzrastać. Wśród firm osiągających najlepsze wyniki odsetek ten wynosi aż 84%. Lepszy dostęp do informacji pozwala prześcigać konkurentów. Firmy o najlepszych wynikach wykorzystują narzędzia analityczne znacznie częściej i w kilkukrotnie szerszym zakresie od pozostałych firm. Jednocześnie menedżerowie z najlepszych przedsiębiorstw deklarują (aż 6,4 razy częściej od pozostałych menedżerów) chęć zainwestowania jeszcze większych środków w rozwiązania wspomagające decyzje. W przyszłym roku przeznaczą na ten cel nawet 50% i więcej środków niż obecnie.

Wśród ogółu przedsiębiorstw widać zatem coraz większe rozwarstwienie w zakresie wykorzystywania narzędzi analitycznych. Najlepsi już znacznie wyprzedzili resztę rynku. Na podstawie deklaracji inwestycji można postawić tezę, że różnice między najlepszymi firmami w swoich branżach a ich konkurentami będą się jeszcze pogłębiać.

Brak efektywnego wykorzystania i dostępu do danych skutkuje gorszymi decyzjami i w konsekwencji gorszymi wynikami firm. Menedżerowie w firmach wykazujących gorsze od średniej rezultaty (Underperformers) 5,7-krotnie częściej podejmują decyzje raczej na podstawie intuicji lub przeczuć niż w oparciu o dane. Dla kontrastu, 43% menedżerów z firm o najlepszych wynikach bazuje na danych empirycznych oraz hipotezach popartych eksperymentami, których wyniki zostały przeanalizowane jeszcze przed podjęciem decyzji

Firmy chcą lepiej wykorzystywać dane poszerzając listę celów i obszarów, w których mają zastosowanie narzędzia analityczne. Przedsiębiorstwa coraz częściej koncentrują się na automatyzacji operacji biznesowych, kreowaniu i wdrażaniu nowych modeli biznesowych czy przewidywaniu zachowań i działań klientów. Także i w tych aspektach widać wśród firm rozwarstwienie. Firmy z najlepszymi wynikami 5,4-krotnie częściej od tych wykazujących wyniki poniżej średniej wykorzystują narzędzia do analizy Big Data. Najlepsi trzykrotnie częściej od innych przyznają, że są zdolni podejmować decyzje w oparciu o zintegrowane informacje pochodzące z różnych źródeł – wewnętrznych systemów, partnerów zewnętrznych i od klientów.

– Firmy mają do dyspozycji coraz więcej danych, które mogą analizować w celu szybszego działania i podejmowania lepszych decyzji. Ilość danych jednak bardzo szybko rośnie, co powoduje, że firmy coraz częściej mają trudności, by z dostępnych danych zrobić właściwy użytek. Badanie pokazało, że przedsiębiorstwa o najlepszych w swoich branżach rezultatach, sprawniej od innych wykorzystują narzędzia analityczne i więcej w nie inwestują. Starają się przy tym zmieniać swoją kulturę organizacyjną pod kątem efektywnego przetwarzania, współdzielenia i udostępniania informacji. Już dziś widać wyraźnie trend pogłębiającego się rozwarstwienia między firmami, które osiągnęły biegłość w wykorzystywaniu analityki, a tymi, które analityce poświęcają mniej uwagi i środków. Pierwsza grupa szybciej się rozwija i powiększa swoją przewagę nad pozostałymi – komentuje badania Krzysztof Augustynowicz, senior account executive w Salesforce.

Salesforce jest głównym światowym dostawcą rozwiązań informatycznych i technologii wspierających prowadzenie działalności biznesowej w chmurze. Oferuje m.in. platformę Customer Success, która umożliwia organizacjom szybkie wdrażanie nowych sposobów kontaktu ze swoimi klientami i otoczeniem biznesowym. Salesforce zajmuje czołowe pozycje w światowych rankingach technologicznych: Gartner – od 8 lat Salesforce klasyfikowany jest jako lider w dziedzinie rozwiązań automatyzujących sprzedaż (SFA) – narzędzia CRM; FORBES: 1 miejsce wśród firm innowacyjnych.

Mogą Cię również zainteresować