
Jak wynika z najnowszych badań aż 64% marketerów planuje zwiększyć budżet na kampanie retargetingowe w tym roku. Według prognozy IAB Polska, wydatki na e-reklamę w 2015 roku wyniosą ponad 2,7 mld złotych. Z kolei reklama osobista tylko w USA w tym roku będzie warta blisko 15 miliardów dolarów, co oznacza, że jej udział w rynku osiągnie nawet 43%. Widać zatem, że innowacyjne narzędzia marketingowe stają się coraz bardziej popularne, nie tylko na Zachodzie, ale także w naszym kraju. Właściwe ich zastosowanie będzie kluczem do sprzedażowego sukcesu w internecie w 2015 roku.
Od 4 do 20 mld dolarów w 3 lata
Reklama osobista rośnie w siłę, czego najlepszym przykładem są Stany Zjednoczone. Według ostatnich danych eMarketera, amerykańscy marketerzy wydali w 2014 roku na reklamę programmatic buying aż 10,08 mld dolarów. Rok wcześniej było to jedynie 4,24 mld dolarów. Estymacje na 2015 rok mówią o 14,88 mld dolarów, a na 2016 nawet o 20,41 mld dolarów! Dynamiczny skok udziału reklamy osobistej w rynku reklamy internetowej świadczy o skuteczności tej metody w docieraniu do klienta z ofertą. Dlaczego jest tak skuteczna? – Reklamy w modelu programmatic powstają w oparciu o analizę danych, także tych pozyskanych z systemów CRM, dostarczających wiedzę na temat bieżących zainteresowań klienta i jego zachowań w sieci. Na podstawie tych informacji zostają wyselekcjonowane i zareklamowane, atrakcyjne dla danego internauty, produkty lub usługi – wyjaśnia Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs.
Rezultaty kampanii RTB lepsze o 43%
Z modelu RTB korzysta już dwóch na trzech marketerów w Polsce. Jak podaje eMarketer, w 2015 roku wydatki na RTB w samym USA sięgną 6,1 mld dolarów. W czym tkwi siła tego rozwiązania? Technologia Real-Time Bidding umożliwia kupowanie przestrzeni reklamowej na stronach internetowych, sieciach społecznościowych oraz na stronach i w aplikacjach mobilnych. Działanie systemu opiera się na czterech stronach: reklamodawcach, DSP czyli platformach skupujących powierzchnię reklamową od dostawców (inaczej SSP), SSP czyli platformach zrzeszających wydawców oraz samych wydawcach. Aukcje odbywają się w czasie rzeczywistym. Internauta odwiedza stronę internetową konkretnego wydawcy, np. serwis sportowy. W tym samym momencie informacja o jego działaniu zostaje przesłana do platform SPP i dalej DSP. Rozpoczyna się akcja wśród reklamodawców. Oferenci otrzymują informacje o użytkowniku, takie jak np. adresy ostatnio przeglądanych stron internetowych. Decyzje podejmowane są w ciągu ułamków sekund, a zwycięzca aukcji wyświetla swoją reklamę danemu internaucie. Szybkość metody oraz właściwie dobrany profil użytkownika, leży u źródła skuteczności modelu RTB. Według raportu „Real Time Bidding”, przygotowanego przez IAB Polska, 43% badanych marketerów uważa, że kampanie w modelu RTB generują lepsze rezultaty niż kampanie tradycyjne (nieautomatyczne).
Nowe oblicze remarketingu – streaming CRM
Według badania Qualtrics, przeprowadzonego na zlecenie AdRoll, 39% europejskich marketerów przeznacza na kampanie remarketingowe 25-50% całego budżetu na reklamę online. 93% badanych uważa remarketing za lepszy lub równie dobry jak inne formy reklamowe. 95% uważa, że jest skuteczniejszy od e-maila. Dzięki nowoczesnym technologiom kampanie remarketingowe stają się coraz skuteczniejsze. Jednym z działań skutecznej kampanii remarketingowej jest np. streaming CRM. Pozwala on na automatyczny podział użytkowników z systemu CRM na segmenty, czyli konkretne grupy klientów wyselekcjonowanych według wybranego kryterium bez konieczności ręcznego tworzenia i aktualizacji bazy. Jest to niezwykle istotne w przypadku branż, w których oferta i ceny podlegają dynamicznym zmianom. Taka segmentacja klientów umożliwia kierowanie precyzyjnie dopasowanego przekazu reklamowego, który pozwala na jeszcze lepsze dopasowanie go do bieżących zainteresowań odbiorców.
Jak zwiększyć sprzedaż, czyli narzędzia marketingowe w praktyce
Rozwiązania marketingowe opierające się na nowych technologiach z powodzeniem wykorzystują zarówno duże firmy jak i mniejsi przedsiębiorcy. Każdy przypadek należy analizować indywidualnie. W pierwszej kolejności potrzebna jest kompleksowa analiza firmy oraz wyznaczenie głównych celów sprzedażowych. Następnie marketerzy wybierają narzędzia, które najlepiej i najwydajniej pozwolą te cele zrealizować. Dobrze sprawdzają się chociażby takie metody jak streaming CRM, na bieżąco dopasowujący przekaz reklamowy tak, aby klienci otrzymywali reklamy odzwierciedlające ich zainteresowania. – Skutecznym rozwiązaniem jest wykorzystanie mechanizmu RTB do zautomatyzowanego licytowania pojedynczych odsłon w celu wyświetlenia reklamy konkretnemu użytkownikowi – mówi Maciej Wyszyński.
Coraz większy wpływ na sprzedażowy sukces w internecie mają metody marketingowe opierające się na innowacyjnych technologiach. Wśród nowych, skutecznych rozwiązań znajdziemy przede wszystkim reklamę osobistą, tzw. programmatic buying, RTB (Real Time Bidding), czyli model aukcyjny sprzedaży i zakupu powierzchni reklamowej oraz wyspecjalizowane kampanie remarketingowe. Co ważne, są one skuteczne zarówno w przypadku małych e-sklepów, jak i międzynarodowych koncernów.