Marketing usług. Jak sprzedać to, czego nie da się dotknąć?

przez Maciej Maciejewski
664 odsłony

Usługi – tuż obok przemysłu i rolnictwa – stanowią jeden z głównych filarów polskiej gospodarki. W tym sektorze działa blisko 60% Polaków. Nie dziwi zatem fakt, że marketing usług odgrywa ogromną rolę. Obecnie polska gospodarka wchodzi w fazę ożywienia, a szacuje się, że usługi będą się rozwijać. To efekt zakończenia lockdownów. Z jakich narzędzi będą korzystać marketerzy, aby sprzedać to, czego nie można dotknąć?

źródło: Pixabay

W krajach wysokorozwiniętych, aż 80% PKB pochodzi z sektora usług. Pandemia mocno zweryfikowała skuteczność dotychczasowo stosowanych narzędzi przez marketerów w celu sprzedaży usług. Współczesna rekrutacja konsumenta wymaga nowoczesnego podejścia. Z jakich narzędzi będą korzystać firmy i handlowcy?

Brand purpose czyli nowy model budowania marki. W dobie globalnych zmian konsumenci wymagają od marek ekologicznego i holistycznego podejścia. Marketing usług – aby był skuteczny – musi wpisywać się w filozofię firmy.

– Skuteczność działań marketingowych coraz częściej będzie mierzona nie za pomocą liczb, ale tego, jak działania marki wpływają na społeczeństwo i otoczenie – uważa Bartosz Zieliński, dyrektor zarządzający w agencji PR Commplace. – Brand purpose to nowy model budowania strategii marek. Za jego pomocą redefiniowane są wszystkie obszary działalności binesowej, w tym marketing usług. Aby dotrzeć do klienta należy zaprezentować się jako firma społecznie odpowiedzialna i działająca w myśl wyższej idei. Istotne będą przede wszystkim odpowiedzialność, transparentność i cyrkularność – trzy megatrendy, coraz wyraźniej zaznaczające swoją obecność na rynku.

Coraz częściej w przestrzeni publicznej pojawi się pojęcie „diversity marketing”. Aby skutecznie realizować marketing usług, firmy będą musiały za pomocą odpowiednich narzędzi docierać do różnych grup społecznych: mieszkańców miast, wsi, starszych konsumentów czy obcokrajowców.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji? W marketingu usług istotne jest to, aby konsument uzyskał wszelkie informacje na temat oferowanego produktu. Coraz częściej marketerzy będą korzystać z pomocy sztucznej inteligencji, która daje sprzedawcom możliwość oferowania spersonalizowanych rozwiązań.

– Zadaniem marek jest zaspokajanie potrzeb konsumentów. W procesie podejmowania decyzji klienci muszą mieć pewność, że dana firma spełni ich oczekiwania – dodaje ekspert z Commplace. – Rekrutację konsumentów utrudnia mnogość kanałów i duża konkurencja na rynku usług. Dla klientów najważniejszy jest czas wysłania oferty, a także profesjonalna obsługa klienta. Wiemy, jakie obecnie problemy są na rynku, a większość branż boryka się z niedoborem profesjonalnych handlowców. Niezbędne będzie więc wykorzystanie customer experience i optymalizacja sztucznej inteligencji.

Marketing referencyjny nadal w trendzie? Niezmiennie na topie pozostanie marketing referencyjny czyli to, z czego network marketing słynie najbardziej. Aż 83% konsumentów zanim skorzysta z danej usługi sprawdza opinie w internecie. Dotyczy to zarówno produktów, jak i samych sprzedawców, a także ich marek. Siła rekomendacji zyska na znaczeniu w 2022 roku. Można również prognozować, że coraz więcej firm zwróci się ku influencer marketingowi. Obecnie twórcy posiadają niejednokrotnie wyższe zasięgi niż telewizja.

Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, marki na pewno będą dostosowywać szatę graficzną do nowych wymagań konsumentów, a jednocześnie inwestować w pozycjonowanie stron. Istotną rolę odegra SXO, czyli Search Experience Optimization. To konfigurowanie strony internetowej w taki sposób, aby była ona maksymalnie przyjazna użytkownikowi, a jednocześnie – botom indeksującym. Połączenie SEO i UX sprawia, że marki wkraczają w kolejny etap ewolucji marketingu internetowego. A wszystko po to, aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów.

Mogą Cię również zainteresować