Network marketing – sposób na biznes czy zajęcie dodatkowe?

przez Maciej Maciejewski

Chociaż umowa o pracę niby zapewnia poczucie bezpieczeństwa, coraz więcej Polaków rezygnuje z etatu na rzecz innych form zatrudnienia. Jak pokazuje jeden z raportów zrealizowany przez Manpower Group Solutions zwłaszcza ludzie młodzi, dopiero wkraczający na rynek pracy, bardziej zwracają uwagę na takie aspekty, jak elastyczność i niezależność finansowa.

źródło: Pixabay

Wielu z nich odpowiedź na swoje potrzeby znajduje w network marketingu. Na czym polega kariera w tym modelu biznesowym? Według najnowszych statystyk niemal połowa badanych kandydatów na całym świecie nie wybrałaby pracy na etacie. Wśród najczęściej wymienianych alternatyw, przeważnie wymieniana jest praca na kontrakcie, praca projektowa, a nawet praca sezonowa i tymczasowa – w zależności od rynku, tymi formami zatrudnienia przejawia zainteresowanie nawet 60% ankietowanych (raport Manpower Group Solutions „Jak chcemy pracować? Co pracodawcy powinni wiedzieć o preferencjach kandydatów dotyczących modelu pracy?”).

Choć atrakcyjne wynagrodzenie wciąż jest najwyżej cenioną przez kandydatów wartością, nowi pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na inne motywatory, takie jak elastyczny czas pracy i zatrudnienie, w którym wysokości zarobków nie warunkują godziny spędzone przy biurku, a realne wyniki. Jako zaletę takiego systemu najczęściej wymienia się m.in. możliwość pogodzenia pracy z obowiązkami domowymi, zdobywaniem wykształcenia czy samorealizacją. Szukając zawodu spełniającego te oczekiwania, kandydaci często spotykają się z ofertami pracy w network marketingu.

Na czym zatem polega marketing sieciowy? Nazywany jest również network marketingiem. To struktura biznesowa opierająca się na sprzedaży dóbr przez niezależnych przedstawicieli marki oraz budowaniu tychże struktur biznesowych opartych o nowych członków wchodzących do organizacji. Dzięki aktywnemu budowaniu sieci klientów i partnerów, taka firma jest w stanie zrezygnować z dystrybucji produktów za pomocą sklepów stacjonarnych oraz z tradycyjnych form reklamy, przeznaczając środki na prowizje dla swoich sprzedawców.

– Jedną z zalet pracy w modelu opierającym się na network marketingu jest elastyczność, na którą mogą pozwolić sobie konsultanci, ponieważ wyniki sprzedażowe w dużej mierze zależą od tego, ile czasu poświęcamy na pracę. Odpowiednio zmotywowane osoby są w stanie przekuć marketing sieciowy w swoją główną formę zarobku, nie tylko sprzedając produkty klientom, ale również poszerzając grono partnerów. Dzięki temu tworzy się sieć, w której zarabiamy nie tylko na bezpośredniej sprzedaży, ale także na osiągnięciach osób, które zrekrutowaliśmy – wyjaśnia Andrzej Cichocki, ekspert i członek zarządu spółki CSC Global Education SA, która zajmuje się edukacją i profesjonalizacją branży DS/MLM w Polsce i na świecie.

Kariera dla każdego? Network marketing cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony potencjalnych handlowców. Wynika to m.in. ze stosunkowo niskiego progu wejścia – choć pewne cechy charakteru są pożądane w tym modelu pracy, od chętnych nie wymaga się jednak udokumentowanych kwalifikacji i doświadczenia.

– Rozważając podjęcie pracy opartej na modelu network marketingu z pewnością należy zastanowić się, jakich efektów oczekujemy i ile jesteśmy w stanie dać od siebie. W zależności od poświęconego czasu zarobki mogą wyglądać zupełnie inaczej u osoby, która aktywnie działa i buduje wokół siebie sieć kontaktów, a inaczej u kogoś, kto skupia się na dorywczej sprzedaży produktów. Jedną z zalet network marketingu jest właśnie to, że tryb i formę pracy możemy dostosować do pożądanych efektów i w zależności od tego czego oczekujemy, traktować ją zarówno jako główne źródło utrzymania, jak i możliwość „dorobienia sobie” po godzinach pracy na etacie – tłumaczy Andrzej Cichocki. – Jednocześnie poza możliwością zarobku, kariera oparta na marketingu sieciowym pozwala też na samorozwój i poprawę kompetencji oraz umiejętności miękkich, które bardzo przydają się zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. To z pewnością wartość dodana, którą także należy wziąć pod uwagę chcąc rozwinąć skrzydła w network marketingu – podsumowuje Cichocki.

Choć według danych z 2020 roku w branży sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego w Polsce zarejestrowanych jest aż 987 tysięcy konsultantów, jedynie ok. 20% z nich to osoby traktujące ten sektor jako główne źródło utrzymania. Warto też zauważyć, że 82% sprzedawców to kobiety – network marketing cieszy się wśród nich szczególnym powodzeniem, ponieważ pozwala na elastyczne zarządzanie czasem, a także pracę w zaciszu domowego ogniska, którą można połączyć z domowymi obowiązkami i wychowywaniem dzieci. System marketing sieciowy to jednak świetne rozwiązanie nie tylko dla osób, szukających dodatkowego zarobku, ale także dla tych, które chcą przekuć go w stały dochód.

Mogą Cię również zainteresować