Obdarowywanie pracowników na święta

przez Agata Falęcka

Listopad to dla wielu firm czas zakupów podarunków, wręczanych tradycyjnie z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Już dziś warto się zastanowić nad doborem odpowiedniego prezentu, który przyniesie wiele radości pracownikom, a jednocześnie będzie skutecznym narzędziem motywacyjnym w rękach pracodawcy.

Według badań przeprowadzonych przez niezależny Instytut ARC Rynek i Opinia, dla 68,3% firm Święta Bożego Narodzenia są okazją do przyznania pracownikom świadczeń pozapłacowych.

Zostań Świętym Mikołajem!

Ta świąteczna tradycja jest w Polsce kultywowana zarówno przez firmy polskie, jak i międzynarodowe, prywatne i państwowe, bez względu na wielkość organizacji. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo Motivation Solutions, dla 68%  firm Święta Bożego Narodzenia są okazją do przyznania świadczeń pozapłacowych. Oznacza to, że pracodawcy celebrują wspólnie z pracownikami ważne święta i starają się dostosować podarunek do ich potrzeb i oczekiwań.

– Pomysłów na upominek z okazji Świąt Bożego Narodzenia jest wiele. Jednak kluczem do trafionego prezentu jest zaspokojenie indywidualnych potrzeb pracowników – ich satysfakcja przekłada się bowiem na wzrost motywacji, budowanie pozytywnych relacji pomiędzy firmą a pracownikiem, efektywność pracy oraz poprawę atmosfery panującej w firmie. Wspólne celebrowanie świąt w Polsce buduje poczucie więzi pracodawca-pracownik. Najpopularniejsze z przyznawanych w tym okresie świadczeń, czyli kupony i karty podarunkowe, stanowią również znaczne wsparcie domowego budżetu przed świętami i sprawiają, że cała rodzina może cieszyć się upominkiem otrzymanym od firmy – powiedział Arkadiusz Rochala, dyrektor marketingu i rozwoju w Sodexo Motivation Solutions.

Prezent na miarę potrzeb

Kluczem do udanego prezentu będzie spełnienie oczekiwań pracowników i trafienie w ich gusta. Dlatego pracodawcy szukają uniwersalnych upominków – takich, które z jednej strony można szybko zamówić, rozdysponować i rozliczyć w firmie, a z drugiej strony zaoferować pracownikom wolność wyboru finalnego prezentu. Stąd niesłabnąca popularność kuponów i kart podarunkowych. Badania wskazują, że 69% dużych firm w Polsce, zatrudniających ponad 49 pracowników, stosuje świadczenia rzeczowe, w tym kupony, karty podarunkowe i paczki.

Świąteczna tradycja – podwójny zysk

Wręczanie bonów podarunkowych stało się już w Polsce świąteczną tradycją. Trudno się temu dziwić, ponieważ w okresach Świąt Bożego Narodzenia towarzyszą im szyte na miarę, świąteczne promocje. Np. Portfel Korzyści Sodexo to połączenie tradycyjnych Kuponów Podarunkowych z atrakcyjnym pakietem promocji, dzięki którym  obdarowani mogą skorzystać ze zniżek sięgających nawet 50% i zaoszczędzić aż do 1264 zł. Radość  zakupów zapewnią im również atrakcyjne zniżki m.in. w hipermarketach Carrefour czy sieci Auchan, która oferuje rabat specjalny w wysokości 15%. Natomiast w sieci Real posiadacze Kuponów Sodexo zostaną nagrodzeni 5 zł rabatem na nowość firmy Krunung – kawę Jacobs Millicano. Atrakcyjną i jedyną taką ofertą na rynku jest również zniżka 10 gr na każdym litrze paliwa zatankowanym na stacjach STATOIL. Dodatkowo Kupony Podarunkowe finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie zwiększają podstawy wymiaru składek ZUS. Ich zakup nie powoduje obowiązku podatkowego w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku VAT, a ich wartość to dla zakładu pracy koszt uzyskania przychodu.

Kolejnym popularnym i lubianym zarówno przez pracodawców jak i pracowników rozwiązaniem jest przedpłacona Karta Podarunkowa. To sprawdzony sposób na wyrażenie uznania dla osiągnięć zespołu. Taka forma nagrody z pewnością ucieszy zatrudnionych – szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy planują zakup prezentów pod choinkę. Obdarowani mogą skorzystać z bazy 6 000 promocji i rabatów sięgających nawet 50%. Kartą Podarunkową można zapłacić w ponad 200 tysiącach punktów akceptujących na terenie całej Polski.

Paczka od Mikołaja

Ciekawym i nowoczesnym pomysłem na paczkę bożonarodzeniową są zestawy prezentowe Vivabox. Z Vivabox pracownik ma możliwość wyboru spośród kilku lub nawet kilkunastu produktów lub usług, które zawiera dany zestaw. Dzięki temu nagrody za osiągnięcia czy świąteczny podarunek będą idealnie odpowiadały oczekiwaniom i upodobaniom pracowników, a ich zadowolenie przełoży się na większe zaangażowanie w wykonywaną pracę.  Dobrym pomysłem na prezent świąteczny będzie Zestaw Multibox, który zawiera ponad 60 produktów w najpopularniejszych kategoriach prezentowych – wszystkie zamknięte w jednym pudełku. Kosmetyki, perfumy, alkohole, biżuteria, elektronika, galanteria skórzana, vouchery do restauracji lub do SPA. Tak szeroki asortyment gwarantuje, że podarunek sprawi mnóstwo przyjemności pracownikom. Zgodnie z badaniami ARC paczka jest nadal bardzo popularnym prezentem na Święta Bożego Narodzenia. Z takiego rozwiązania korzysta aż 44% pracodawców.

Wobec coraz bardziej zróżnicowanych potrzeb pracowników proces motywacji przechodzi ciągłą ewolucję. Motywatory pozapłacowe to często nie tylko świąteczny dodatek do pensji, ale kompleksowy system, który przez cały rok pozytywnie wpływa na zaangażowanie zatrudnionych. W wyborze najbardziej skutecznych świadczeń pozapłacowych może pomóc np. Nawigator Motywacyjny, który obejmuje wszystkie kluczowe obszary motywacji bez względu na to czy chodzi o idealny prezent na święta, czy zapewnienie posiłków pracownikom. Warto pamiętać, że motywatory pozapłacowe m.in. kupony i karty podarunkowe, czy zestawy prezentowe pozwalają na zaspokojenie indywidualnych potrzeb zespołu, wywołują pozytywne skojarzenia oraz co najważniejsze, na długo pozostają w pamięci. A to w konsekwencji wpływa na poziom satysfakcji zatrudnionych i przekłada się na budowanie pozytywnych relacji pomiędzy firmą a pracownikami.

Mogą Cię również zainteresować