Polski rynek customer finance

przez Krzysztof Przybysz
238 odsłony

Polski rynek customer finance jest stosunkowo młody, jednak zdążył już zająć znaczącą pozycję na liście usług finansowych kierowanych do konsumentów. Sektor ten charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem oferty, jednak czynnikiem, który go spaja jest perspektywa rozwoju.

źródło: www.flickr.com
źródło: www.flickr.com

Z raportu opublikowanego przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową jednoznacznie wynika, że szacowany poziom wolumenu kredytów konsumpcyjnych osiągnie poziom ok. 193 mld zł na koniec 2013 roku. Ponadto szacuje się, że wielkość polskiego rynku kredytów gotówkowych w 2013 roku osiągnie wartość 124 mld zł. Oznacza to wzrost o ponad 48 mld zł w ciągu zaledwie dwóch lat (obecnie wynosi on niemal 76 mld zł). W związku z wdrożeniem w życie postanowień rekomendacji T, a w efekcie zaostrzeniem polityki wobec kredytów konsumpcyjnych, coraz mocniej rozwijają się instytucje parabankowe. Dlatego już dziś 75% wszystkich usług finansowych świadczonych jest przez podmioty z poza sektora bankowego.

W ostatnich latach rynek pożyczek gotówkowych w Polsce odnotował dynamiczny wzrost. Jest to spowodowane przede wszystkim wycofywaniem się banków z branży customer finance i skierowaniem oferty m.in. do klientów mass affluent, czyli nieco bardziej zamożnych. Niszę w tym segmencie dostrzegły i szybko zagospodarowały firmy pośredniczące w usługach finansowych, a pożyczki krótkoterminowe okazały się działalnością bardzo dochodową. Łatwość uzyskania finansowania oraz błyskawiczna decyzja spowodowały, że coraz więcej biur kredytowych zdecydowało się wprowadzić pożyczki krótkoterminowe jako swój kluczowy produkt. Sektor bankowy także dostrzegł ten potencjał i oczekuje wzrostu popytu na kredyty konsumpcyjne jeszcze w I kwartale 2011 roku.

Potwierdzeniem odporności rynku pożyczek gotówkowych na kryzys gospodarczy jest rosnące zainteresowanie klientów ofertą poza bankową. Dla przykładu firma Ekspres Kasa odnotowuje wzrost sprzedaży pożyczek nowym klientom oraz w sprzedaży ogółem na poziomie ok. 10-15% miesięcznie. W związku z potencjałem tego segmentu firma planuje uruchomienie w 2011 roku nowych usług związanych z pożyczkami krótkoterminowymi oraz wprowadzenie wielu udogodnień dla swoich klientów. Celem firmy do 2014 roku jest zwiększenie skali prowadzonego biznesu i efektywne działanie w ponad 50 krajach, na pięciu kontynentach. Firma planuje zdobycie znacznego udziału w rynku pożyczek krótkoterminowych i współpracę z ponad 10 milionami klientów na świecie. Wiele innych firm tego sektora również odnotowuje wzrosty wyników sprzedażowych, co wskazuje na stabilny rozwój tego typu usług w Polsce.

Mogą Cię również zainteresować