źródło: www.flickr.com
Z analiz domu mediowego ZenithOptimedia, który pracuje dla takich firm jak L’Oreal, Maspex czy Toyota wynika, że w tym roku firmy wydadzą na reklamę na całym świecie o 4,% więcej pieniędzy niż rok wcześniej. Łączna kwota przeznaczona na reklamę ma wynieść 471 miliardów dolarów. W konsekwencji oznacza to, że rynek reklamowy powróci do poziomu sprzed recesji, która zaczęła się pod koniec 2008 r.
Jednak w tym roku wzrost jest wolniejszy niż poprzednio, co autorzy raportu tłumaczą wysokimi cenami ropy, problemami ekonomicznymi Grecji oraz niedawnym trzęsieniem ziemi, które nawiedziło Japonię. Zdaniem ekspertów wyższa dynamika wzrostu powróci w latach 2012 i 2013. W tych latach wydatki reklamowe mają wzrosnąć odpowiednio o 5,9% oraz 5,6%. Przyszłoroczny wzrost będzie napędzany przez letnie igrzyska olimpijskie w Wielkiej Brytanii, odbywające się w Polsce i na Ukrainie Euro 2012 oraz wybory prezydenckie, które odbędą się w USA.
W tym roku wydatki na reklamę w Europie Środkowo-Wschodniej mają wzrosnąć blisko o 9%, czyli zdecydowanie więcej niż na zachodzie Europy, gdzie wzrost wyniesie już tylko 3,3%. Polski rynek reklamy w tym roku ma urosnąć o 2,4%. Największy wpływ na tę dynamikę będą miały rosnące wydatki na reklamę w internecie, gdzie szacuje się wzrost o 15,4% oraz w telewizji, gdzie ma osiągnąć 2,6%. Ta ostatnia przyciąga coraz więcej budżetów dzięki rozwojowi kanałów tematycznych.