Analiza skuteczności treści jest ważnym elementem optymalizacji witryny, dlatego korzystanie z narzędzi takich jak GA4 może przynieść ogromne korzyści i jeszcze lepiej zrozumieć, jak użytkownicy reagują na zamieszczone na stronie treści. Wykorzystując tę wiedzę możemy udoskonalać formę i dostosowywać treści do potrzeb odbiorców, a tym samym poprawić jakość ich doświadczeń oraz zasięgi witryny. GA4 posiada bardzo wiele przydatnych funkcji, ale są takie, o których być może nie miałeś pojęcia. Poniżej znajdziesz 3 nieoczywiste funkcje GA4 i dowiesz się jak zdaniem eksperta mogą one poprawić jakość pracy w Twojej firmie. Oto trzy przydatne zastosowania w Google Analytics 4:
1. Personalizacja treści i kreator segmentu odbiorców
Google Analytics 4 umożliwia dostosowywanie zawartości witryny lub aplikacji internetowej do indywidualnych preferencji i zachowań użytkowników. Dzięki tej funkcji możemy poprawić doświadczenie użytkownika w kontakcie z prezentowanymi treściami. W efekcie jego zaangażowanie będzie większe, co przełoży się pozytywnie na współczynnik konwersji oraz sprzedaż w przypadku sklepów online.
Dodatkowo w GA4 mamy dostęp do kreatora segmentów odbiorców, który będzie przydatny w planowaniu spersonalizowanej komunikacji w modelu data-driven zarówno w ekosystemie Google jak i poza nim (np. Facebook).
2. Metryki predykcyjne
Google Analytics 4 automatycznie wzbogaca dane o użytkownikach, wykorzystując uczenie maszynowe (machine learning) i zaawansowane modele korelacji. Dzięki temu system potrafi prognozować przyszłe zachowania użytkowników. Wykorzystując metryki predykcyjne możemy przewidzieć w jakiej grupie użytkowników prawdopodobieństwo zakupu jest najwyższe oraz jaki jest estymowany przychód w przeliczeniu na pojedynczego aktywnego użytkownika. Dzięki modelowaniu predykcyjnemu możemy też wyizolować grupę, która z największym prawdopodobieństwem porzuci naszą stronę lub aplikację i nie wróci do nas w najbliższym czasie. Korzystanie z tej funkcji pomoże nam zaplanować komunikację do takiej grupy odbiorców, aby ograniczyć stopień ich rezygnacji.
3. Pomiar zdarzeń offline
Google Analytics udostępnia protokół pomiaru, który umożliwia wysyłanie danych bezpośrednio do GA4 ze źródeł offline, takich jak systemy POS lub oprogramowanie do śledzenia połączeń telefonicznych w call center. Każda interakcja offline może być oznaczona odpowiednią nazwą zdarzenia i innymi istotnymi danymi, takimi jak kwoty transakcji lub identyfikatory klientów. Dane te są następnie przesyłane do GA4 przy użyciu protokołu pomiarowego.
Funkcja ta jest szczególnie przydatna do śledzenia konwersji i interakcji użytkowników, które mają miejsce w sklepach fizycznych, call center lub innych kanałach offline. Aby śledzić zdarzenia offline, musisz utworzyć określone zdarzenia w GA4, odpowiadające interakcjom offline, które chcesz zmierzyć (zdarzenia te mogą obejmować wizyty lub zakupy w sklepie, rozmowy telefoniczne itp.).
Porad udzielił Marcin Gut. Ekspert odpowiada za rozwój biznesu Programmads w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, a przez ostatnią dekadę kierował zespołami obsługującymi narzędzia analityczne i platformy Programmatic w agencjach mediowych. Posiada bogate doświadczenie konsultingowe w obszarze Adtech i Madtech. Wspiera zarówno agencje, jak i marki w skalowaniu możliwości programatycznych i analitycznych zbudowanych w oparciu o rozwiązania Google Marketing Platform. (foto, źródło: Pixabay)