źródło: www.sxc.hu
Zakupy przedświąteczne mogą być męczące i czasochłonne, ale zapominamy o tym, gdy zaczynamy poszukiwania prezentów dla najbliższych. 72% klientów centrum stwierdziło, że buszowanie po sklepach w celu kupna upominku sprawia im przyjemność. Na ten fakt wpływa również świąteczna atmosfera w sklepach. Choinki bożonarodzeniowe, dekoracje, światełka oraz kolędy grane z głośników odpowiadają prawie połowie respondentów. – Przygotowania dekoracji rozpoczynają się kilka miesięcy wcześniej. Chcemy, by klienci w grudniu poczuli świąteczną atmosferę, ale nie chcemy ich też zamęczyć przesadną ilością dekoracji i świecidełek – tłumaczy Agnieszka Nizio, dyrektor Centrum Handlowego 3 Stawy w Katowicach.
Im bliżej świąt tym więcej klientów
W czasie świąt chcemy sprawić swojej rodzinie przyjemność i większość z nas (61%) bardziej cieszy się z wręczania prezentów niż otrzymywania. Obdarowujemy głównie najbliższą rodzinę (89%), ale nie zapominamy też o przyjaciołach. Na naszej liście prezentów najczęściej wpisujemy ubrania (83%), książki (55%), zabawki (44%), elektronikę (36%) i kosmetyki (21%).
W prezenty zaopatrujemy się wcześniej i staramy się nie zostawiać ich kupna na ostatnią chwilę. Najczęściej na zakupy wybieramy się 2-4 tygodnie przed świętami (38% respondentów). Nieco mniej osób (28%) robi sprawunki 1 do 2 tygodni przed wigilią. Bardzo rzadko zostawiamy zakupy prezentów na tydzień poprzedzający Boże Narodzenie. Nie oznacza to jednak, że frekwencja w sklepach wtedy maleje. Wręcz przeciwnie. – W weekend przed Bożym Narodzeniem, mieliśmy o 25% więcej klientów, niż w weekend poprzedni. Także w ciągu tygodnia widać stały, kilkunastoprocentowy wzrost frekwencji – wyjaśnia Agnieszka Nizio.
To dopiero początek?
Według sondażu przeprowadzonego przez CH 3 Stawy, co druga osoba wyda na świąteczne prezenty od 50 do 200 złotych. 28% respondentów stwierdziło, że na upominki przeznaczy od 200 do 500 złotych. Ponad 1 000 zł wyda co dziesiąty klient. Najczęściej na zakupy udajemy się do centrum handlowego. Tam kupuje 67% respondentów. 61% zaopatruje się w prezenty przez internet. Święta Bożego Narodzenia bynajmniej nie kończą okresu wzmożonych zakupów. – W ostatnich latach po świętach, aż do Sylwestra, często mamy więcej klientów niż przed wigilią. Wynika to głównie z dużych obniżek cen kolekcji i z faktu, że dla wielu ten okres jest wolny od pracy – tłumaczy Nizio.