Rola oprogramowania w biznesie DS & MLM. Część 2 – jakie są rodzaje oprogramowania dla firm i jak je pozyskać?

przez Maciej Maciejewski

Ponieważ od 20 lat pomagam firmom rozwiązywać różne problemy związane z gromadzeniem i przetwarzaniem informacji tak, aby znalazły najbardziej odpowiednie narzędzia informatyczne, które pozwalają rosnąć i jeszcze lepiej obsługiwać współpracowników i klientów, dziś zajmę się tym tematem pod kątem systemu sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego.

źródło: Pixabay

W poprzedniej części cyklu opisałem jakiego oprogramowania potrzebuje firma i jakie są konsekwencje jego użycia („Część 1 – jakiego oprogramowania potrzebuje nowoczesna firma?”). Kiedy już zorientujemy się w jakich obszarach i jakie problemy firmy chcemy rozwiązać przy pomocy oprogramowania, staniemy przed dylematem: jak to zrobić? W XXI wieku opcji jest wiele, a podstawowe to:

SaaS (Software as a Service czyli Oprogramowanie jako Usługa)

Nie wymaga własnej infrastruktury sieciowej, serwerów ani zespołu do zarządzania. Płacąc miesięczny abonament kupujemy tak naprawdę dostęp do naszej własnej przestrzeni w systemie, o którego działanie i bezpieczeństwo troszczy się usługodawca. Jest to niesamowicie wygodne, a bariera wejścia praktycznie nie istnieje – nawet najmniejsza firma może od razu zacząć z niego korzystać i działa ono na prawie każdym urządzeniu, które jest podłączone do internetu.

Przykładem takich usług są m.in.: Google Suite, GitHub, Dropbox, Trello, Zoom, Slack, Evernote czy z rynku polskiego: Salesmanago, Fakturownia, Nozbe, Comarch ERP Optima i wiele, wiele innych. Często dostępne są w wersji darmowej – dla niezbyt wymagających użytkowników, jednak zastosowania biznesowe wymagają zwykle abonamentu rozliczanego proporcjonalnie do ilości użytkowników.

Wiele typowych procesów zachodzących w firmie może być w takim przypadku wygodnie obsługiwanych – fakturowanie, zarządzanie projektami, działania marketingowe, gromadzenie dokumentów, etc. Coraz częściej firmy korzystają przynajmniej z kilku tego typu rozwiązań, szczególnie w przypadku prostych i powtarzalnych procesów, np. wysyłek marketingowych czy współdzielenia dokumentów.

Jednak równie często takie narzędzia stają się barierą rozwoju: ich rozbudowa pod nasze potrzeby jest niemożliwa, a dodatkowe funkcje wymagają bardzo drogich planów abonamentowych. Co istotne, nasze dane przechowywane są na serwerach innej firmy, a kiedy przestaniemy opłacać abonament, możemy utracić do nich dostęp. Jeszcze innym minusem może być to, że do funkcji, które pojawiają się w takim oprogramowaniu, dostęp ma również nasza konkurencja co niweluje przewagę biznesową w tym obszarze.

Oprogramowanie z półki (Off the shelf software)

Ten rodzaj oprogramowania to po prostu gotowe do kupienia programy w formie licencji, które realizują określone przez producenta funkcje, ale wymagają instalacji na komputerze zarządzanym przez nas. Największą ich zaletą jest niewygórowana cena (istnieją oczywiście wyjątki) i fakt, że nasze dane zostają przy nas. Dodatkowo licencja jest zwykle dożywotnia, ale ze względu na konieczne aktualizacje (np. dostosowanie do zmieniających się przepisów) najczęściej wykupywana wraz z odnawialnym abonamentem na aktualizacje i wsparcie serwisu.

To oprogramowanie gotowe jest od razu do użycia i obejmuje typowe zastosowania: aplikacje biurowe, księgowe, systemy operacyjne i wiele innych. Wymaga jednak z naszej strony opieki, a w przypadku systemów krytycznych dla działania firmy, również zatrudnienia administratorów. Nieodzowna bywa również cała infrastruktura – począwszy od serwerów, a skończywszy na dedykowanych pomieszczeniach zapewniających stabilne warunki zasilania, temperatury i zabezpieczeń. Coraz częściej firmy rezygnują z utrzymywania własnego sprzętu i instalują takie gotowe oprogramowanie w chmurze, czyli po prostu w specjalizowanych centrach danych, które dbają o nieprzerwane działanie sprzętu, na którym ono działa.

Podobnie jak rozwiązanie opisane wcześniej, oprogramowanie to posiada ograniczoną funkcjonalność, ale zwykle daje się nieco bardziej konfigurować niż oprogramowanie w modelu SaaS, poza tym łatwiej integruje się z innymi systemami używanymi w firmie. Czasem producent oferuje możliwość modyfikacji lub rozbudowy programu o dodatkowe moduły na zamówienie, co jednak bywa kosztowne i nie zawsze przynosi zamierzony efekt – nie wszystkie nasze życzenia są zgodne z polityką producenta. Dla niektórych typów programów istnieje rynek dodatków, przez co można rozbudowywać funkcje i możliwości systemu, a nawet tworzyć je samemu.

Oprogramowanie na zamówienie (Custom software)

Trzeci ważny rodzaj oprogramowania to takie, które tworzymy tylko dla siebie i w taki sposób, jaki jest najlepszy dla naszego biznesu. Czy to przy pomocy własnych programistów, czy też przy wsparciu podmiotów zawodowo zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania (tzw. software house) rozwijamy systemy informatyczne wraz z naszą firmą.

Na początku oprogramowanie takie może być proste, a nawet ograniczające w porównaniu z gotowymi produktami, jednak z czasem, odpowiednio rozwijane będzie jak idealnie skrojony garnitur – dokładnie takie, jakiego potrzebujemy. Własne, niezależne od konkurencji i unikalne. Będzie zawierać nasze know-how i pracować wyłącznie na korzyść naszego biznesu. Nie mamy ograniczeń, możemy zrealizować wszystko, na co nas stać.

Własne oprogramowanie to niemała inwestycja, ale jednocześnie daje firmom największe możliwości bycia oryginalnymi, wspierając ich niezależność i rozwój. Osiągnięcie technologicznej przewagi nad konkurencją wymaga zwykle niestandardowych narzędzi, a systemy informatyczne są ich podstawowym składnikiem.

Nie bez powodu jest to najczęściej wybierany sposób korzystania z oprogramowania przez startupy, których innowacyjność wymaga unikalnego podejścia do narzędzi, a często jest to jedyny sposób na realizację wyrafinowanych i nowatorskich modeli biznesowych.

Czy to Facebook, Google, Booking, Uber, Twitter, Amazon, Allegro, Onet, Baselinker, Ceneo i tysiące innych – mają jedną wspólną cechę: tworzą własne oprogramowanie i bez tego nie mogłyby nawet istnieć.

Również niewielkie firmy mogą skorzystać z tej drogi – zamiast zatrudniać kolejne osoby do obsługi klientów czy wpisywania informacji, mogą skupić się na tworzeniu narzędzi do automatyzacji, integracji z dostawcami, ofertowania, zbierania danych, etc. i w ten sposób od początku budować przedsiębiorstwo rozwijające się dzięki technologii. To jak zatrudnienie najlepszego z możliwych pracowników: sumiennego, przewidywalnego, nie męczącego się, nie narzekającego i pracującego 24 godziny na dobę.

Własne oprogramowanie potrzebuje dedykowanej infrastruktury informatycznej, aczkolwiek tu również najczęściej korzystamy z chmury, a firmy pomagające nam wytworzyć oprogramowanie zwykle zajmą się również opieką nad nim i wsparciem.

Oczywiście trzy przedstawione sposoby na oprogramowanie w firmie nie wyczerpują wszystkich możliwości. Możemy np. bazować na rozwiązaniach darmowych typu Open Source czy łączyć ze sobą wszystkie przedstawione możliwości, ale pamiętajmy, aby to zrobić w taki sposób, aby zachować skupienie na naszych celach biznesowych.

Rady na zakończenie

  1. Dla typowych potrzeb korzystajmy z gotowych rozwiązań bo są sprawdzone i tanie, np. pakiet Office czy poczta Gmail.
  2. Do obsługi procesów biznesowych szukajmy rozwiązań, które mogą rosnąć razem z nami (np. przy pomocy software house), a jego utrzymanie możemy komuś zlecić (datacenter, chmura).
  3. Unikalność i bezpieczeństwo biznesu zapewnia tylko oprogramowanie będące pod naszą kontrolą.

Jeśli zainteresował Cię temat posiadania własnego oprogramowania dla firmy, w następnej części cyklu omówię jak przygotować się do jego wytworzenia. Powodzenia.

Autor materiału zajmuje się wytwarzaniem oprogramowania od ponad 20 lat. Pomaga firmom rozwiązywać problemy związane z gromadzeniem i przetwarzaniem informacji tak, aby znalazły najbardziej odpowiednie narzędzia informatyczne, które pozwalają im rosnąć i jeszcze lepiej obsługiwać swoich współpracowników i klientów. Ma za sobą realizacje rozwiązań dla firm z branży eventowej, farmaceutycznej, telekomunikacyjnej, produkcyjnej, handlowej oraz MLM. Jest właścicielem ITpendent Software House – firmy specjalizującej się w tworzeniu oprogramowania na zamówienie. Więcej info na stronie www: itpendent.com oraz na portalu Linked-in: https://www.linkedin.com/in/twkrol/

Mogą Cię również zainteresować