Sprzedaż w Oriflame & Medifast. Jak było w 2022 roku?

przez Maciej Maciejewski

Na razie wychodzi na to, że w minionym roku branża zaliczyła lekkie spadki. Kolejne spółki MLM publikują raporty finansowe za rok 2022. Firma Oriflame odnotowała sprzedaż netto na poziomie 986,9 mln dolarów, a Medifast zgłosiła przychody w wysokości 1,6 mld USD.

źródło: Pixabay

Niedawno informowaliśmy w tym temacie o dużych projektach Herbalife, Nu Skin i Coway: „Trzy raporty finansowe za rok 2022”. Dziś kolej na nowe fakty…

Koncern Oriflame ogłosił 5% spadek sprzedaży w euro, do łącznej kwoty 281,9 mln USD w czwartym kwartale 2022 roku oraz spadek o 9% (986,9 mln USD) w całym minionym roku. Ameryka Łacińska, Europa, Turcja i Afryka odnotowały spadki sprzedaży w tym biznesie MLM zarówno w czwartym kwartale, jak i w całym roku, jednak rynek azjatycki okazał się najtrudniejszy, gdzie sprzedaż w czwartym kwartale spadła aż o 25%.

Spółka spodziewa się poprawy w miarę zmniejszania się ograniczeń związanych z COVID. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 11,5% w 2022 roku, a skorygowany zysk netto wyniósł 52,2 mln USD. Skorygowane przepływy pieniężne (przed działalnością finansową) za rok wyniosły 46,3 mln USD, co oznacza spadek z wygenerowanych 76,5 mln USD w roku 2021.

Niestety nie możemy poinformować Czytelników, jak wygląda obecnie biznes Oriflame na terenie Polski. Spółka w ogóle nie złożyła do sądu swojego sprawozdania finansowego za rok 2021 o czym pisaliśmy w tym miejscu: „Najnowsze fakty o polskim biznesie sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego. Sprawdź kto się rozwija, a kto się zwija. Raport finansowy branży za lata 2020/2021”.

Medifast, spółka macierzysta organizacji sprzedaży bezpośredniej i network marketing o nazwie OPTAVIA, opublikowała wyniki finansowe za czwarty kwartał i cały rok 2022. W czwartym kwartale przychody firmy wyniosły 337,2 mln USD, co oznacza spadek o 10,7% w porównaniu z kwartałem poprzedniego roku, przy dochodzie netto w wysokości 26,5 USD. mln USD i zysk na rozwodnioną akcję w wysokości 2,41 USD.

Spadki firma przypisała inflacji i wydatkom restrukturyzacyjnym związanym z zewnętrznymi umowami produkcyjnymi, dotyczącymi optymalizacji łańcucha dostaw. Ogółem spółka odnotowała przychody w wysokości 1,6 mld USD w roku 2022, co stanowi wzrost o 4,8% w stosunku do doku 2021. Dochód netto za rok wyniósł 143,6 mln USD przy EPS na poziomie 12,73 USD. Firma zakończyła rok z 87,7 mln USD w gotówce, ekwiwalentach środków pieniężnych i inwestycyjnych w papierach wartościowych, bez oprocentowanego zadłużenia.

– Położyliśmy duży nacisk na zapewnienie stabilności wskaźników utrzymania klientów, a dzięki wskaźnikom zadowolenia klientów na najwyższym w historii poziomie zaobserwowaliśmy, że retencja powróciła i utrzymała się na normalnym stopniu – powiedział Dan Chard, prezes i dyrektor generalny w Medifast. – Naszą uwagę skupiamy teraz na zwiększaniu produktywności i rozwoju, co zostało lekko zakłócone w drugiej połowie ubiegłego roku. Ponadto nadal podejmujemy kroki w celu złagodzenia presji kosztowej, zwiększania wydajności i budowania odporności finansowej w naszym modelu. Widzimy już, jak niektóre efekty tych prac zaczynają się pojawiać i chociaż przepracowanie naszego rytmu biznesowego zajmie trochę czasu, pozostajemy pewni zarówno długoterminowej skuteczności naszego biznesu MLM jak i naszych perspektyw na stabilne i zrównoważone wzrosty – dodał prezes.

Mogą Cię również zainteresować