źródło: Pixabay
Uwaga! Dziś wykładamy karty na stół. Oto jedyny w Polsce, profesjonalny, rzetelny, prawdziwy ranking o naszej branży. Mamy szczegółowe, najnowsze zestawienie wyników finansowych sektora sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy w Polsce. Sprawdź, które spółki w polskim biznesie DS/MLM naprawdę notują wzrosty, a jakie lecą w dół. Na łeb, na szyję.
Ten najnowszy raport finansowy jest nader ważny, gdyż jasno pokazuje, które spółki w naszym sektorze poradziły sobie z trudnym dla biznesu okresem pandemii i lockdownu, pomimo wiejącego prosto w oczy wiatru potrafią się rozwijać, a które firmy nie bardzo.
Dziś publikujemy najświeższe dane o wynikach finansowych wybranych, największych firm polskiego sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego (DS/MLM). Nasza ostatnia publikacja uwzględniała lata 2008-2019. Dzisiaj do tabeli dodaliśmy wyniki za lata 2020 i 2021 .
W tym wydaniu rankingu w sumie na naszej liście znajduje się 45 podmiotów gospodarczych, które zdaniem naszej redakcji godne są zaprezentowania. Z tej puli sprawozdania finansowe za rok 2021 do sądu złożyło 38 spółek, czyli 7 przedsiębiorstw do dziś nie wywiązało się ze swoich obowiązków.
Firmy: Oriflame, PM-International, California Fitness, Starlife, Livioon, Perfect Coll i Natur Day nie złożyły sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego.
Przypominamy, że nieskładanie sprawozdań finansowych jest niezgodne z polskim prawem. Obowiązek oraz terminy składania rocznych sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sadowego reguluje Art. 69 Ustawy o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku wraz z późniejszymi zmianami.
Raport na zlecenie Network Magazynu – jedynego w Polsce, niezależnego pisma o branży DS/MLM – przygotowała specjalistyczna firma InfoCredit z Warszawy, która na rynku informacji gospodarczej działa od 1990 roku. Oto złota dziesiątka polskiego biznesu sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy:
Natomiast z bardzo szczegółowymi, najnowszymi wynikami finansowymi wybranych firm sektora sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy w Polsce, można zapoznać się w 3 poniżej opublikowanych tabelach. Znajdziecie w nich dokładne dane statystyczne na temat 45 największych, działających w Polsce podmiotów tego sektora.
Tabela 1. Wyniki finansowe wybranych firm w Polsce za lata 2012-2021 (przychody ze sprzedaży).
Tabela 3. Rentowność zysku netto (ROS) wybranych firm w Polsce za lata 2012-2021.
WZROSTY
Zacznijmy od zwrócenia szczególnej uwagi na firmy, które biorąc pod uwagę kwestię sprzedaży netto w roku 2021 zanotowały w porównaniu do roku 2020 najciekawsze wzrosty. Bardzo dumne ze swoich wyników powinny być firmy: Farmasi (161% wzrostu), Nu Skin (59% wzrostu), Vorwerk (42% wzrostu), DuoLife (40% wzrostu), WellU (34% wzrostu), Nature’s Sunshine Products (33% wzrostu) oraz Mary Kay (29% wzrostu). Gratulujemy.
SPADKI
Tymczasem najciekawsze spadki w 2021 roku zaliczyły m.in. podmioty: DSA Financial (64% spadku), ACN (34% spadku), EuCO (30% spadku), Raypath (18% spadku). Mamy nadzieję, że tym podmiotom w roku 2022 biznes poszedł w górę. Sprawdzić będziemy mogli po wakacjach.
TRANSPARENTNOŚĆ. PODSTAWA KAŻDEGO BIZNESU
A co z tymi firmami, które nie udostępniły swoich wyników finansowych? Jakie zdanie może mieć o nich potencjalny współpracownik oraz nasz Czytelnik? Specjalista z InfoCredit wyjaśnia: „Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki jest faktyczny powód niezłożenia w KRS przez niektóre firmy swoich rocznych sprawozdań finansowych. Najczęściej spotykane przyczyny to: 1 – świadoma chęć ukrycia swojej sytuacji finansowej przed konkurencją /dostawcami/odbiorcami lub klientami; 2 – unikanie kosztów administracyjnych związanych ze złożeniem do KRS sprawozdania finansowego. Wysokość tych kosztów waha się od kilkuset złotych (np.: złożenie sprawozdania do KRS); 3 – nieznajomość obowiązku prawnego narzuconego na osobę odpowiedzialną za złożenie sprawozdania.
JAK DOŁĄCZYĆ DO RAPORTU?
Jeśli firmy, które nie wykazały swoich wyników w KRS i nie wzięliśmy ich w zestawieniu pod uwagę, będą chciały, aby je dodać do raportu, to jakie kryteria powinniśmy przyjąć, aby było to rzetelne? W jaki sposób powinny nam udokumentować takie dane? Ekspert wyjaśnia: „Jeśli nieuwzględniona w badaniu firma chce uzupełnić swoje dane i zostać sklasyfikowana w raporcie, musi przesłać (faksem, pocztą tradycyjną lub mailem) do firmy InfoCredit lub redakcji „Network Magazynu” kopię swojego zatwierdzonego przez zarząd, rocznego sprawozdania finansowego za rok 2021 oraz 2022, gdyż na tej podstawie w najbliższym czasie nastąpi aktualizacja rankingu.