Celem Programu inicjowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości jest przede wszystkim zachęcenie do zakładania nowych firm. Mają tego dokonać działania promocyjne i informacyjne, nakierowane na wzmocnienie pozytywnych ocen postaw przedsiębiorczych, edukację w zakresie prowadzeniem własnej działalności gospodarczej oraz poprawę wizerunku przedsiębiorcy.
Adresatem działań są dwie grupy osób: studenci i absolwenci u progu kariery zawodowej (19-29 lat) oraz osoby z doświadczeniem na rynku pracy (30-49 lat), biorące pod uwagę prowadzenie własnego biznesu.
− Już sama nazwa naszego Programu (Narodowy Program Przedsiębiorczości) podkreśla długofalowy charakter działań, a także ich wielowątkowość i bogactwo tematyczne. Wierzę, że tylko tak globalne i wielonarzędziowe podejście do kwestii wspierania przedsiębiorczości umożliwi rzeczywistą zmianę postaw. Jestem przekonana, że szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego ważne jest nie tylko wzmocnienie ducha przedsiębiorczości, ale i podjęcie rzeczywistych działań sprzyjających wzrostowi gospodarczemu, a tu rola małych i średnich firm jest absolutnie kluczowa i stale rośnie − mówi Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
PKB średnimi stoi
Udział małych i średnich firm w produkcie krajowym brutto wynosi obecnie w Polsce około 48,4%, a liczba zatrudnionych w sektorze stanowi 2/3 ogółu pracujących**. Dodatkowo wartość dodana wytwarzana przez MŚP w Polsce stanowi 54%***.Obserwacja trendów pokazuje, że nasz wzrost gospodarczy jest w dużym stopniu uzależniony od rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw, stanowiących coraz większy kawałek wspólnego tortu, jakim jest krajowy produktu brutto. Większa dynamika i rozwój tego obszaru wymaga wsparcia inicjatyw przedsiębiorczych wśród społeczeństwa.
Chcemy być przedsiębiorczy
Ponad połowa Polaków (57,8%) ocenia swoją wiedzę o przedsiębiorczości jako przeciętną lub raczej słabą, co wskazuje na potrzebę intensywniejszych działań edukacyjnych w tym obszarze. Badania wskazują, że praca na własny rachunek jest przez Polaków rozważana już jako druga z możliwości kształtowania drogi zawodowej (36,8% wskazań), tuż po pracy etatowej w firmie państwowej (38,8%), a przed zatrudnieniem w firmie prywatnej****. Choć poziom przedsiębiorczości, mierzony liczbą firm na tysiąc mieszkańców, w Polsce sytuuje się na poziomie nieco poniżej średniej UE (40 do 42%), wynik lepszy od przeciętnego unijnego osiągamy pod względem odsetka osób dorosłych, które założyły własną firmę lub podejmują działania w tym kierunku (12 do 14%) oraz udziału osób, które preferowałyby własną działalność gospodarczą (49 do 45%)*****.
Polacy chcą próbować sił w biznesie, ale mają obawy dotyczące swojej wiedzy i kompetencji. W takim ujęciu Narodowy Program Przedsiębiorczości stanowi dla społeczeństwa zarówno pozytywną odpowiedź na deficyt wiedzy w obszarze przedsiębiorczości, jak i zachętę do podejmowania śmielszych decyzji w przyszłości.
Kim jest przedsiębiorca?
Program odniesie sukces, jeśli przyczyni się do redukcji barier rozwoju sektora MŚP. Jedną z nich jest wizerunek przedsiębiorcy w Polsce. Badania przeprowadzone przez IBC Group na zlecenie PARP wskazują, że przedsiębiorca to przede wszystkim osoba ciężko pracująca (70,7% wskazań), odnosząca sukcesy (51,9%), ciesząca się prestiżem społecznym (55,6%), ale bogacąca się kosztem innych (35%), dbająca o własny interes (84,4%) czy wykorzystująca luki prawne (47,6%).
− Celem programu jest nie tylko przekazanie wiedzy pomocnej w prowadzeniu działalności gospodarczej czy wsparcie potrzeby „pójścia na swoje”. To oczywiście główne cele operacyjne programu, których jednak nie osiągniemy bez stopniowej zmiany wizerunku przedsiębiorcy. Pokazując dobre przykłady, przywołując historie sukcesów z miast i miasteczek w Polsce, chcemy pokazać, że przedsiębiorca to naprawdę sól naszej ziemi i przykład możliwy do naśladowania – pozytywny i dotykalny bohater naszej polskiej codzienności, która dzięki setkom i tysiącom takich Kowalskich średniego biznesu rysuje się w coraz cieplejszych barwach – mówi profesor Andrzej Blikle, ekspert programu, znany cukiernik i prezes stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.
Więcej niż kampania
Program będzie żywo obecny w mediach. Przewidziane są materiały telewizyjne − zarówno spoty promujące ideę przedsiębiorczości, jak i felietony ukazujące historie sukcesów czy inspirujących pomysłów na działalność gospodarczą. Planowane są również materiały promocyjne w ogólnopolskich rozgłośniach radiowych oraz prasie, zachęcające do udziału w konkursach.
Narodowy Program Przedsiębiorczości to jednak dużo więcej niż kampania reklamowa. Punkt ciężkości zostanie położony na działania edukacyjne oraz aktywności angażujące społeczeństwo do uczestniczenia w programie. Z myślą o młodszej grupie powstała platforma internetowa z testem przedsiębiorczości – jego poprawne wypełnienie będzie przepustką do dalszego etapu konkursu polegającego na przygotowywaniu biznesplanów, z których najlepszy zostanie nagrodzony 60 tys. zł na realizację. Część programu skierowana do starszej grupy obejmie konkurs dla władz lokalnych – burmistrzów, którzy wraz z mieszkańcami będą walczyli o tytuł „Miasta ludzi przedsiębiorczych”. Również w tej grupie przewidziany został konkurs biznesplanów − autorzy 10 najwyżej ocenionych zyskają fachową pomoc w ich dopracowaniu, a najlepszy – finansowanie realizacji (60 tys. złotych). Dodatkowo zostanie zorganizowany specjalny cykl wydarzeń plenerowych w miejscowościach zamieszkania autorów 10 najlepszych pomysłów.
Narodowy Program Przedsiębiorczości to ogólnopolska kampania informacyjno-promocyjna realizowana w ramach projektu systemowego PARP „Poprawa wizerunku przedsiębiorców i promocja postaw przedsiębiorczych” finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Budżet kampanii wynosi 10 995 000 zł brutto.
*Badanie postaw przedsiębiorczych, IBC Group na podstawie badania CATI, luty 2012, N = 1 602 osoby, I fala;
**Na podstawie Raport o stanie sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw Polsce, Polska Agencja Przedsiębiorczości, Warszawa 2011;
***SBA Polska 2010-2011, raport Komisji Europejskiej;
****Badanie postaw przedsiębiorczych, IBC Group na podstawie badania CATI, luty 2012, N = 1 602 osoby, I fala;
*****Na podstawie Raport o stanie sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw Polsce, Polska Agencja Przedsiębiorczości, Warszawa 2011.