Diesel, elektryk, a może instalacja LPG – auto z jakim napędem wybrać?

przez Maciej Maciejewski
547 odsłony

Przy obecnych, wysokich cenach paliw, przejazd 100 kilometrów autem o napędzie diesla może kosztować około 57 zł, a samochodem elektrycznym ładowanym z gniazdka w domu tylko ponad 11 zł – wynika z wyliczeń Autobaza.pl. Jednak kupno elektryka wymaga o wiele większego wkładu finansowego na początku, na co nie każdy może sobie pozwolić.

źródło: Pixabay

Czy w tej sytuacji alternatywą może być auto z napędem benzynowym tudzież takie z instalacją LPG? Jaki napęd jest obecnie najbardziej opłacalny w Polsce?

Zielony napęd na fali? W Polsce, wśród dostępnych ofert samochodów używanych niezmiennie dominują pojazdy z napędem diesla i benzynowym – w I kwartale 2022 roku miały one po 47% udziału rynku wtórnego. W tym samym okresie pojazdy z instalacją LPG stanowiły 5% ofert, hybrydy 2%, a elektryczne samochody tylko 0,5% – wynika z danych Autobaza.pl. Podobny układ rynku w Europie pokazują dane ACEA za rok 2021– najczęściej rejestrowanymi nowymi samochodami były te o napędzie benzynowym (40%), diesla (19,6%), hybrydy typu HEV (19,6%), elektryki (9,1%) oraz hybrydy typu PHEV (8,9%).

W Europie dane wskazują na coraz wyższy procent samochodów z napędem hybrydowym oraz elektrycznym poruszających się po drogach, a diesel zauważalnie traci. W obecnej sytuacji – bardzo drogiego paliwa oraz możliwego embarga na ropę z Rosji – wpływ na umocnienie się tego trendu może mieć porównanie kosztów jazdy samochodem z napędem np. diesla oraz elektrycznym. Przy założeniu ładowania pojazdu ładowarką domową (taryfa G11), cena za 1 kWh to około 0,77 gr. Przeciętne zużycie mocy samochodu elektrycznego kształtuje się na poziomie 15 kWh/100km, co daje nam koszt ponad 11 złotych za przejechanie 100 km. Przy cenie 7,18 zł za litr diesla (średnia z tygodnia 9-15 maja 2022 roku) i spalaniu auta na poziomie 8l/100km, koszt przejechania 100 km będzie bliski kwoty 57 złotych. To aż 46 złotych różnicy na tak krótkim dystansie.

– Koszty jazdy elektrykiem, gdy ładujemy go w domu, są o wiele niższe niż samochodem z napędem diesla czy benzynowym, jednak musimy pamiętać o dużo wyższej cenie takiego samochodu. Z naszych danych wynika, że w I kwartale 2022 roku używane elektryki najczęściej kosztowały ponad 100 tys. zł. Dla porównania – najwięcej ofert pojazdów z drugiej ręki z napędem diesla było w przedziale cenowym 25-50 tys. zł. Warto również wiedzieć, że montaż ładowarki w domu wymaga dodatkowych kosztów oraz w przypadku mieszkania w bloku nie zawsze jest możliwy. W takim przypadku podróż autem elektrycznym nie jest już tak tania, ponieważ koszt za 1 kWh energii może wzrosnąć do 2-3 złotychmówi Marek Trofimiuk z Autobaza.pl.

Nawet przy rekordowych cenach LPG, oscylujących w okolicach 4zł za litr, ta instalacja jest wciąż opłacalnym rozwiązaniem. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że instalację LPG można zaimplementować do używanego samochodu, który jest dużo tańszy niż pojazd z napędem elektrycznym. Niektóre marki, jak Dacia, mają w ofercie już nowe samochody „w gazie”.

– Co ciekawe, jeżeli decydujemy się na elektryka ze względu na ekologię, mogą nas zaskoczyć ostatnie wyniki badań organizacji Green NCAP. Wykazały one, że w cyklu całego życia produktu, niektóre diesle wytwarzają mniejszy ślad węglowy niż w pełni elektryczne samochody – wyjaśnia Trofimiuk.

Czas zmian? Aspektem przemawiającym jednak za zakupem samochodu z napędem mniej emisyjnym mogą być nadchodzące zmiany – od 4 maja br. wprowadzona została specjalna zielona nalepka na szybę. Ma ona uprawniać pojazd do wjazdu do stref czystego transportu w polskich miastach.

– Wprowadzenie takiego oznakowania wyprzedza fakty, ponieważ żadne miasto w Polsce nie wprowadziło jeszcze stref czystego transportu. Co więcej, zrobiono to szybko i niedokładnie, ponieważ na nalepce nie będzie informacji o normie emisji spalin Euro – to gminy przyznające je będą mogły ustalić normy, jakie muszą spełniać pojazdy. Z tego względu może powstać chaos – hipotetycznie swoim autem wjedziemy do centrum Warszawy, ale np. do Krakowa już nie, jeżeli będą tam ustanowione inne przepisy. Za brak takiego odpowiedniego oznakowania samochodu kierowca będzie mógł otrzymać mandat w wysokości 500 zł – tłumaczy ekspert.

Wprowadzenie stref czystego transportu w Polsce to wciąż wizja przyszłości. Biorąc pod uwagę średni wiek pojazdów w kraju – 14,3 lat według danych ACEA – oraz obecną, coraz trudniejszą sytuację gospodarczą, byłby to trudny do zaakceptowania ruch dla społeczeństwa.

Mogą Cię również zainteresować